اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/نگاهی به 110 سفر شهرستانی استاندار آذربایجان‌شرقی/

سفرهای شهرستانی؛ دریچه‌ای نو در خدمتگزاری ماندگار

خبرگزاری فارس: هدف نهایی سفرهای شهرستانی تبلور وحدت و صمیمیت بین مردم و مسئولان نظام بوده و ثمره آن را می‌توان در اکثر سفرهای استاندار آذربایجان‌شرقی مشاهده کرد، امید که این اقدامات به تحرک در ارتقای شاخص‌های توسعه بیانجامد.

سفرهای شهرستانی؛ دریچه‌ای نو در خدمتگزاری ماندگار

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سفر از قدیمی‌ترین روش‌های کسب معرفت و آگاهی از اجتماعات انسانی است.

انسان از دیرباز آنجا که تجربه‌های پیشین و ارتباطات محدود پیرامون خود را در رسیدن به کمال و ترقی ناکافی یافته‌، گام در راه‌های پر پیچ‌ و خم تاریخ گذاشته ‌است.

بی‌شک وقتی این اصل کهن با سبک و‌ سیاق آموزه‌های حکومتی امیر مومنان علی ‌(ع) در هم بیامیزد، حاصل ایده نابی خواهد بود که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب بنا نهاده ‌شده ‌است.

این رویکرد در دوران ریاست‌ جمهوری و رهبری معظم‌له در قالب «سفرهای استانی» و با اولویت قرار دادن دیدار چهره‌ به ‌چهره با آحاد مردم رنج‌دیده شهرها و روستاهای دور و نزدیک مورد توجه بوده‌ است.

با این‌ حال این اولویت ارزشمند تا سال‌های سال در سفرهای استانی سایر مسئولان کمتر مورد توجه قرار گرفته است به طوری که می‌توان گفت سفرهای استانی روسای‌ قوای مختلف در دوره‌های متعدد بیشتر محدود به بازدید از برخی طرح‌ها، افتتاح‌ها و شرکت در اجتماع‌های خاص بوده ‌است.

 

*در هیچ جای دنیا چنین صحنه‌هایی وجود ندارد

با آغاز به کار دولت نهم و احیای رویکرد مردم‌مداری در سفرهای استانی دولت رئیس‌جمهور به اتفاق اعضای هیئت ‌دولت گام به گام خاک ایران ‌اسلامی را همراه و هم‌نفس با روستاییان محروم و مظلومی که به عمر خود مقامی بالاتر از «دهدار» را ندیده بودند، پیمود.

رنج‌ها و بغض‌های سالیان دراز زبان می‌گشود و این دستان پرمهر خدمتگزاران خدوم بود که پینه‌های دست کارگران، قالیبافان و کشاورزان را می‌نوازید.

سفرهای استانی از مرز صد سفر ‌گذشت، از شهری به شهری دیگر خزان محرومیت جای خود را به بهار امید و تلاش بی‌وقفه داد، امری که سپاس و قدردانی رهبر فرزانه و مردم قدردان را نیز در پی داشت.

رهبر معظم انقلاب در این مورد می‌فرمایند: «در هیچ جای دنیا چنین صحنه‌هایی وجود ندارد که یک رئیس‌جمهور در شهرهای کوچک و بزرگ مورد استقبال این چنین جمعیت عظیمی قرار گیرد و این نمونه بارز انسجام میان ملت و مسئولان است.» (دیدار نمایندگان مجلس با معظم‌له - 1385/3/7)

*درک بی‌واسطه مطالبات مردم

اما این رویکرد تنها به سفرهای استانی رئیس‌ جمهور محدود نبود بلکه در مقیاسی دیگر و حتی شاید بزرگ‌تر، استانداران کشور نیز به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان تحت مسئولیت خود،«سفرهای شهرستانی» را آغاز کردند. آذربایجان‌شرقی با داشتن 20 شهرستان از مهم‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود.

سفرهای شهرستانی استاندار آذربایجان‌شرقی از نخستین روزهای تصدی مسئولیت به عنوان یکی از برنامه‌های مهم احمد علیرضابیگی مطرح است.

امروز تعداد این سفرها از مرز 70 سفر می‌گذرد، 70 سفر به معنی 70 بار تعامل چهره ‌به چهره با مردمی که علیرضابیگی با آلام و آرزوهای دور و نزدیک تک‌تک آنها آشناست.

از حضور در گلزار شهدا و منزل خانواده معظم شهدا و جانبازان و ادای احترام به نماد‌های خلوص و پایمردی گرفته تا دیدار با سرمایه‌گذاری که برای ایجاد اشتغال پایدار در سرزمین مادری خود نیازمند حمایت معنوی و فکری دولت است، یا قهرمان ورزشی و نخبه علمی‌ که برای اهتزاز نام استان در عرصه‌های ملی و جهانی خود را نیازمند حمایت‌های همیشگی استاندار می‌داند.

*فرصتی برای ایجاد تعامل و همگرایی

استاندار آذربایجان‌شرقی، هدف از استمرار سفرهای شهرستانی خود را حضور بی‌واسطه در جمع مردم و رسیدگی مستقیم به مشکلات آنان بیان می‌کند.

احمد علیرضابیگی در حاشیه شصت‌ و ‌نهمین سفر شهرستانی خود در اجتماع پرشور مردم شهرهای مختلف، استقبال مردم به همراه ابراز برخی نارضایتی‌ها از مسائل شهری و اجرایی را دلیل بر اعتماد مردم به دولتمردان عنوان کرد و گفت: مهر و محبت مردم و اعتماد آنها به دولتمردان تنها سرمایه‌ ماست.

وی با بیان اینکه سفرهای شهرستانی علاوه بر ایجاد امکان نظارت بر عملکرد مدیران، فرصتی برای ابراز مهر و محبت به کارگزاران دولت است، خاطرنشان کرد: سفرهای شهرستانی فرصتی برای ایجاد تعامل و همگرایی بیش از پیش میان مسئولان و مردم بوده و زمینه‌ساز شتاب‌بخشی به روند توسعه همه‌جانبه استان را فراهم می‌کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به استقبال پرشور مردم شهرستان‌های مختلف استان از این سفرها یادآور شد: مهر و محبت مردم در جریان این سفرها حلاوت و شیرینی خاصی برای مسئولان اجرایی دارد و باعث می‌شود تا اعتماد به نفس مضاعفی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های تعیین شده ایجاد شود.

وی حضور سه روزه خود به همراه معاونان و مدیران ‌کل استان را در جریان سفرهای مختلف شهرستانی، فرصتی برای تمرکز در بررسی مشکلات دانست و تصریح کرد: با انجام این سفرها مسئولان استان با جدیت بیشتری وظایف نظارتی خود را در بخش‌های مختلف پیگیری می‌کنند و همین عامل ایجاد تحرک بیشتر در بدنه دستگاه‌های اجرایی استان و افزایش دایره اثرگذاری مدیران را در پی دارد.

*پیام محبت مردم را درک کرده‌ایم

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به دیدارهای چهره‌ به‌ چهره خود با آحاد مختلف مردم در جریان سفرهای شهرستانی بر اولویت‌بندی مشکلات و تقاضاهای مردمی تاکید کرد و افزود: باید با بسیج منابع، اعتبارات و امکانات موجود بیشترین بهره‌وری را در زمینه پاسخگویی به خواسته‌های مردمی تحقق ببخشیم.

علیرضابیگی با برشمردن دستاوردهای مهم سفرهای استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت ‌دولت افزود: این سفرها دریچه‌ای نو در خدمتگزاری ماندگار به مردم گشوده و علاوه بر تقویت هم‌افزایی و همدلی میان مردم و مسئولان، دقت نظارت مسئولان بلندپایه بر مدیران دستگاه‌های اجرایی را نیز ارتقا داده‌ است.

وی در ادامه به دیدارهای خود با جامعه روحانیت و همچنین خانواده معظم شهدا اشاره کرد و گفت: مطالبات روحانیت و خانواده‌های معظم شهدا در این سفرها بیش از آنکه حاوی منافع فردی این عزیزان باشد، مطالبات خیرخواهانه عمومی و اجتماعی است.

علیرضابیگی با اشاره به برخی مشکلات پیش‌روی دولت در تسریع خدمتگزاری به مردم تصریح کرد: آشنا کردن مردم با این سختی‌ها و همراه ساختن آنها با مسئولان، مشارکت هر چه بیشتر مردم با مسئولان را به ارمغان خواهد آورد.

استاندار آذربایجان‌شرقی، در هفتادمین سفر شهرستانی خود به شهرستان، محبت مردم به کارگزاران نظام را ماندگارترین خاطره خود از سفرهای شهرستانی دانست.

*سفرهای شهرستانی و نمره‌دهی به فعالیت‌های اجرایی

علیرضابیگی با بیان اینکه در جریان این سفرها اداره امور استان به صورت متحرک و سیار مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: این نحوه مدیریت با وجود نامساعدترین وضعیت جوی، شرایط سخت جاده‌ای و گرفتاری در برف و بوران نیز تداوم دارد.

وی یادآور شد: بازدید حضوری و مستمر از شهرستان‌ها به منزله ارزیابی و نمره‌دهی به فعالیت‌های فرمانداران و مدیران اجرایی بوده و مدیرانی که تکلیف خود را برای شب امتحان نگه داشته‌اند، برای سربلندی در ارزیابی‌ها تکاپوی زیادی از خود نشان می‌دهند.

علیرضابیگی با اشاره به تلاش بی‌وقفه رسانه‌های بیگانه در سیاه‌نمایی خدمات دولت گفت: مردم در معرض انواع و اقسام تبلیغات بیگانگان قرار دارند و رسانه‌های بیگانه در انتقال برخی مسائل مغرضانه عمل می‌کنند، با این حال می‌توان با جلب مشارکت اقشار مختلف مختلف اعم از روحانیت، زنان، سرمایه‌گذاران و کشاورزان، سیاست دشمنان در ایجاد تفرقه در بین مردم جامعه را خنثی کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی، سفرهای استانی دولت را بنیانگذار مدل مدیریتی و حکومتی جدید برگرفته از ارزش‌ها و تعالیم اسلامی خواند و تصریح کرد: سفرهای استانی، ترسیم‌کننده سبک مدیریتی بدیعی بوده و بر اساس آموزه‌های ارزشمند نشأت‌ یافته از منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد.

علیرضابیگی افزود: آنچه در این سفرها می‌بینیم احساس محبت و اعتماد متقابل بین مردم و مدیران بوده و همین امر اعتماد و پشتوانه دولت برای انجام کارهای بزرگ قرار گرفته ‌است.

وی تاکید کرد: همواره خود را در برابر مردم مسئول می‌دانیم و موظف هستیم در کنار مردم باشیم و برای رفع مشکلات آنها تلاش کنیم.

*خط بطلان بر برنامه دشمن

در شرایطی که مایوس کردن مردم از آینده و ناتوان جلوه دادن مسئولان نظام از حل مشکلات از اهداف اصلی دشمنان در برهه کنونی است؛ سفرهای شهرستانی استاندار آذربایجان‌شرقی از اجتماع صمیمی مردم «مهربان» - از توابع سراب- گرفته تا اهالی روستای مرزآباد در خداآفرین و یا دیدار چهره به چهره استاندار آذربایجان‌شرقی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان در شهرستان‌های مختلف، بیانگر یکی از اصول مهم نظام اسلامی است که در آن مسئولان نظام همواره خود را از مردم دانسته و همه تلاش خود را در تمام عرصه‌ها برای رفع مشکلات مردم به کار می‌گیرند.

استاندار آذربایجان‌شرقی، در حالی با معاونان و مدیران استانداری و مسئولان دستگاه‌های مختلف اداری به شهرستان کلیبر سفر می‌کند که این بار نیز تعمیق روابط مردمی و افزایش تعامل و هماهنگی مسئولان با مردم، در هفتاد و دومین سفر استاندار رقم می‌خورد البته اگر سفرهای کاری و بازدیدهای مردمی وی را به مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیده شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان در نظر بگیریم، بی‌تردید از لحاظ آماری، تعداد سفرهای شهرستانی استاندار آذربایجان‌شرقی سه رقمی شده و به بیش از 110 مورد افزایش خواهد یافت که این امر شاید در بین سفرهای شهرستانی سایر استانداران کشور بی‌نظیر و بی‌سابقه باشد.

بی‌شک حضور و همراهی خبرنگاران در سفرهای شهرستانی استاندار همچنین در جریان دیدارهای مردمی استاندار در گرمای تابستان و برف و کولاک زمستان نشانگر پایبندی اصحاب رسانه رسالت خطیری است که تبیین و بازگویی آن افزایش اعتماد و ارتباط بین مردم و مسئولان را در پی خواهد داشت.

به هر حال آنچه از ماحصل نکات مطرح‌ شده می‌توان دریافت، این است که هدف نهایی سفرهای شهرستانی تبلور وحدت و صمیمیت بین مردم و مسئولان نظام اسلامی بوده و ثمره آن را می‌توان در اکثر سفرهای شهرستانی استاندار مشاهده کرد که امیدواریم در نهایت به تحرک بیشتر در ارتقای شاخص‌های توسعه و پیشرفت استان، بیانجامد.

 

-------------------------

گزارش از مریم عباسی

-------------------------

انتهای پیام/60002/ز40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول