اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زندگی و مجاهدت‏های مرحوم شاهچراغی + عکس

خبرگزاری فارس: حجت‏الاسلام والمسلمین حاج سید مسیح شاهچراغی یک‏شنبه شب به دیدار حق شتافت و در این بین، نگاهی به زندگی و مجاهدت‏های این عالم وارسته خالی از لطف نیست.

زندگی و مجاهدت‏های مرحوم شاهچراغی + عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، فقیه پارسا و عالم ربانی، حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین حاج آقا سید مسیح شاهچراغی، سال 1302 هجری شمسی در روستای حسن‏آباد دامغان دیده به جهان گشود.

تحصیلات مقدماتی را در همان روستا گذرانید و سپس برای کسب علم از محضر علما و طی مراتب علوم فقهی به حوزه علمیه دامغان پای نهاد.

در این سال‏ها، از محضر فقهای مبرّز و نامداری همچون حضرت آیت‏الله العظمی میرزا آقا ترابی (ره) بهره‏مند شد و در این راه، به مدارج والای علمی و اخلاقی دست یافت.

تولد در خانواده‏ای اهل علم و حلم

حجت‏الاسلام والمسلمین سید مسیح شاهچراغی در خانواده‏ای اهل علم و حلم و تقوا به دنیا آمد. دو تن از برادران بزرگوار ایشان که در سلک روحانیت هستند عبارتند از حجت‏الاسلام والمسلمین مرحوم کربلایی سید طاهر شاهچراغی (ره)، خطیب توانا و عارف واصل و آیت‏الله حاج سید محمد شاهچراغی، امام جمعه سمنان و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری.

زندگی زاهدانه و رفتار عالمانه آقا سید مسیح، از عنفوان جوانی تا امروز زبانزد خاص و عام است؛ چنانچه این خصوصیت بارز در زندگی او چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، محسوس و معروف است.

طبعی لطیف؛ ذوقی سرشار

طبع لطیف حجت‏الاسلام والمسلمین شاهچراغی در سرایش اشعار مذهبی، موجب آفرینش آثار ارزنده‏ای از جانب این فاضل روشن‏ضمیر شده است.

خلق نیکو، سعه صدر، کفّ نفس، جود و بخشش، مردم داری، حکمت، ادب و روشن‏بینی ابعادی از شخصیت تابناک ایشان است.

یکی دیگر از افتخارات ماندگار حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین حاج سید مسیح شاهچراغی، تربیت و پرورش فرزند صالحی همچون شهید عالی‏قدر حاج سید حسن شاهچراغی در محضر نورانی معظم‏له است که بنا بر فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، «شهید شاهچراغی، پرچم افتخاری برای ملت ایران است».

وداع با مدافع خستگی‏ناپذیر منویات مقام معظم رهبری

این عالم و عارف ربانی در حوزه علمیه پررونق دامغان نزد آیات میرزا آقا ترابی، عالمی، خدایی و نصیری به فراگیری علوم دینی پرداخت و پس از آن بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف تعلیم علوم دینی و معارف اهل بیت (ع) کرد و به تربیت طلاب اهتمام ورزید و شاگردان بسیاری را در عرصه دین و فرهنگ روانه اجتماع ساخت.

مرحوم سید مسیح شاهچراغی در ایام نهضت امام خمینی(ره) همراه با فرزند فرهیخته و دانشمند و شهید خود سید حسن شاهچراغی که از دست‏پروردگان شهدایی چون بهشتی و قدوسی بود، محور اصلی تحولات و تحرکات انقلابی در شهرستان دامغان و پس از پیروزی انقلاب نیز پیوسته مدافع ارزش‏ها و آرمان‏های والای حضرت امام و انقلاب اسلامی و پس از ارتحال حضرت امام نیز مدافع خستگی‏ناپذیر منویات مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏الله خامنه‏ای بود.

شهید سید حسن شاهچراغی؛ اسوه حسنه خاندان شاهچراغی

اکنون مردم متدین شهرستان دامغان پس از گذشت بیش از 25 سال از حادثه کمرشکن از دست دادن فرزندی اندیشمند، مومن، فکور و مبارز و نماینده شایسته‏شان در مجلس شورای اسلامی و سرپرست با بصیرت موسسه کیهان، شهید سید حسن شاهچراغی، در حادثه سرنگونی هواپیمای حامل شهید آیت‏الله محلاتی نماینده حضرت امام در سپاه پاسداران در مسیر جبهه‏های دفاع مقدس با حمله هواپیماهای جنگی رژیم بعثی عراق، در فقدان از دست دادن پدر عالم و اسوه تقوا و اخلاق و معنویت این شهید عزیز به سوگ نشسته‌اند.

در حادثه سرنگونی هواپیمای مزبور، حجت‏الاسلام و المسلیمن سید قاسم موسوی‏دامغانی، عالم و مجاهد نستوه و نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی و از دوستان و بستگان شهید شاهچراغی نیز به فیض شهادت نائل شد.

وداع همگانی؛ امروز ساعت 14

پیکر مرحوم حجت‏الاسلام والمسلمین سید مسیح شاهچراغی، امروز (دوشنبه) از ساعت 14 بعد از ظهر در دامغان تشییع می‏شود.

قرار است حاج سیدمسیح هم در جوار فرزند شهیدش، شهید سید حسن شاهچراغی آرام گیرد.

روحش شاد و راهش پررهرو باد . . .

انتهای پیام/2249/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول