اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی:

نفوذ فرهنگی ائمه در زمان امام رضا افزایش یافت

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: سیاست خلفای جور حذف قدرت سیاسی امامان شیعه بود اما در زمان امام هشتم نفوذ فرهنگی ائمه(ع) بالا رفت هرچند ایشان از نظر سیاسی زیر نظر بودند.

نفوذ فرهنگی ائمه در زمان امام رضا افزایش یافت

حجت‌الاسلام جواد سلیمانی امیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا(ع) به مکاتب فکری دوران این امام همام اشاره کرد و گفت: در زمان پیشوای هشتم شیعیان مکتب فکری معتزله و اشاعره فعال شدند و مامون طرفدار معتزله بود.

وی تصریح کرد: مکتب معتزله عقل‌گرا بود و مسائل دینی را با عقل می‌سنجید در حالی که اشاعره دارای نوعی جمود فکری بر روی مسائل بود و مکتب تشیع هم عقل و هم نقل را در خود داشت.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه اشاعره معتقد به جبر بود ابراز داشت: شیعه معتقد بود انسان دارای اختیار در طول اراده الهی است.

وی با بیان اینکه دعوای عقل و نقل برای ما عبرت‌انگیز است، گفت: بسیاری از افراد هستند که تمام سبک زندگی خود را با تحلیل عقلی خود تطبیق می‌دهند در حالی که عقل مورد تاثیر هواهای نفسانی بوده و ناقص است.

سلیمانی ادامه داد: بهترین دلیل نقصان عقل این است که علوم تجربی به مرور زمان مسائلش بیشتر می‌شود و این به آن معناست که عقل جرعه جرعه مسائل را می‌فهمد.

وی با بیان اینکه به طور کلی مکتب تشیع در زمان ائمه(ع) آزادی چندانی نداشت، افزود: با این وجود این مکتب از زمان امام پنجم شیعیان تا زمان امام هفتم به صورت محبتی رشد کرد.

*تلاش حکمرانان برای جلوگیری از قیام‌های علوی

استاد موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به شبکه وکالتی در دوران امام جعفر صادق(ع) عنوان کرد: بر اثر فعالیت‌های شاگردان امام هشتم در سراسر جهان، مردم سیادت و پیشوایی اهل بیت(ع) را فهمیدند و خلفا با ملاحظه این رفتارها مجبور به زیر نظر گرفتن ائمه(ع) برای جلوگیری از قیام‌های علوی شدند.

وی با اشاره به نفوذ فرهنگی ائمه(ع) در زمان پیشوای هشتم گفت: این نفوذ و محبوبیت امام هشتم نزد شیعیان از یک سو و قیام‌های علوی از سوی دیگر سبب شد تا مامون برای فریب افکار عمومی، بحث واگذاری خلافت و سپس ولایتعهدی را مطرح کند.

سلیمانی با بیان اینکه سیستم وکالت در زمان امام هفتم کارآیی بیشتری داشت افزود: سیاست خلفای جور حذف قدرت سیاسی امامان شیعه بود که برخی موفق شدند اما در زمان امام هشتم نفوذ فرهنگی ائمه(ع) بالا رفت هرچند از نظر سیاسی زیر نظر بودند.

وی با اشاره به مناظرات امام رضا(ع) گفت: مناظرات ایشان بیشتر در مسائل فقهی و کلامی بود چون فقه حنفی، شافعی و حنبلی فعال شده بود و پیروان آن بر اساس قرآن و سنت و فتوای فقهایشان عمل می‌کردند.

انتهای پیام/78001/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول