اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حال و هوای نجف ثانی در آستانه 28 صفر

مواکب عزاداران بار دیگر در خرمشهر به حرکت در می‌آیند

خبرگزاری فارس: همزمان با 28 صفر سالروز رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) مواکب عزاداران خرمشهر بار دیگر به حرکت در می‌آیند.

مواکب عزاداران بار دیگر در خرمشهر به حرکت در می‌آیند

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، یکی از سنت‌های کهن مردم خرمشهر که از دیرباز در هنگام برگزاری آیین‌های عزاداری مورد اجرا گذاشته می‌شود؛ مواکب است.

این آیین بسیار جالب توجه که هرساله در روزهای عاشورا و 28 صفر برپا می‌شود سال به سال با استقبال گسترده‌تر مردم و به ویژه جوانان همراه می‌شود به گونه‌ای که از شهرهای دیگر استان خوزستان و حتی استان‌های همجوار نیز برای شرکت در این مراسم حضور می‌یابند.

آیین مواکب بعداز ظهر روز وفات پیامبر اکرم(ص) آغاز می‌‌شود و هیئت‌های مذهبی مناطق مختلف شهرستان برای حضور در این آیین به محل استقرار مواکب می‌آیند.

اعلام آمادگی هیئات مذهبی

هیئت‌های مذهبی مناطق مختلف خرمشهر برای حضور در مواکب رور 28 صفر از چند رو قبل آمادگی خود را اعلام می‌کنند تا به اصطلاح متن شعری موکب آنها آماده و در روز برگزاری مواکب به آنها تحویل داده شود.

در این بین برخی از مواکب با نام هیئت مذهبی خود وارد مواکب می‌شوند و برخی نیز با نام منطقه‌‌ای که در آن سکونت دارند حاضر می‌شوند.

استقرار مواکب

مواکب عزاداری در ظهر روز وفات پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن (ع) در محل نقطه آغاز حرکت در خیابان فردوسی و خیابان منتهی به مسجد جامع این شهرستان استقرار می‌یابند و با تمرین متن موکب، خود را برای حرکت مواکب آماده می‌‌کنند.

 

 

حرکت مواکب در خرمشهر

 

آرایش منظم مواکب

مواکبی که در این روز حضور می‌یابند به شکل منظم و در صفوفی پشت سر هم قرار می‌گیرند به‌گونه‌ای که مواکب سادات در ابتدای حرکت قرار داشته و مواکب هیئت‌های مذهبی و مناطق دیگر خرمشهر پشت‌سر آنها قرار می‌گیرند.

هر موکب متشکل از زنجیره‌های دایره‌واری است که گاهی به چند صد نفر نیز می‌رسد در ابتدای این مواکب تابلویی قرار دارد که متن موکب است و باید در طول مسیر از سوی عزاداران خوانده شود.

همچنین مواکب با بیرق‌هایی بزرگ و کوچک در ابتدا و انتهای زنجیره خود تزیین می‌شوند.

در پیشانی هر یک از مواکب نیز پارچه‌نوشته‌ها و بنرهایی حمل می‌شود که در آن نام موکب قرار دارد تا افرادی که در طول مسیر قصد همراهی را داشته باشند بتوانند موکب منطقه یا هیئت خود را یافته و به آن ملحق شوند.

برگزاری آیین عزاداری

پس از حضور و استقرار مواکب در محل یاد شده ابتدا مراسم سینه‌زنی با حضور مداحان اهل بیت برگزار می‌شود و مواکب حاضر با حفظ نظم زنجیره‌ای خود به سینه‌زنی و عزادارای می‌پردازند.

 

 

آغاز حرکت مواکب

پس از برگزاری آیین سینه‌زنی، با قرائت متن موکب سادات حرکت مواکب آغاز می‌شود و فردی که اجرای برنامه را بر عهده دارد متن هر موکب را خوانده و نام موکب را برای اطلاع حاضرین بیان می‌کند.

نحوه قرائت متن موکب به این گونه است که زمانی که موکب جلویی مشغول خواندن متن خود است موکب پشت سر سکوت کرده و فقط با صدای پای خود یزله می‌رود و پس از پایان متن موکب جلو موکب پشت‌سر خواندن متن خود را آغاز می‌کند و با رسیدن به بیت آخر این بیت را همراه با سینه‌زنی می‌خواند.

در طول طی مسیر نیز برای حفظ نظم و ترتیب، افراد حاضر در موکب‌ها در هنگام حرکت دست‌ها را دست یکدیگر قرار می‌دهند و به شکل منسجمی حرکت می‌کنند.

حرکت مواکب در طول خیابان چهل متری ادامه می‌یابد و سپس مواکب به سمت مسجد جامع و چهارراه فردوسی که محل استقرار ابتدایی آنهاست بازمی‌گردند.

پایان مواکب

پس از رسیدن به خیابان منتهی به مسجد جامع مواکب عزاداران به یکدیگر پیوسته و به شکل انسجام‌یافته‌ای به عزاداری می‌پردازند.

عزاداران پس از برگزاری این مراسم برای صرف شام به سمت حسینیه بیت آیت‌الله عدنانی حرکت می‌کنند.

آیین مواکب عزاداری در خرمشهر هرساله با جلوه‌ و شکوهی خاص برگزار که جز با حضور در بین عزاداران این شهر که به نجف ثانی مشهور شده است قابل تصویر و توصیف نیست.

گزارش امید زباری

انتهای پیام/72008/ت30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول