اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خواستار شد

پیشگامی رجال سیاسی و نخبگان در وقف

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: رجال سیاسی و نخبگان باید در باب وقف و اهمیت آن پیشگام باشند.

پیشگامی رجال سیاسی و نخبگان در وقف

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام شوزب شیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت فرا ‌رسیدن هفته گرامیداشت وقف گفت:‌ 21 تا 28 دی ماه با شعار «همه واقف باشیم» همزمان با ایام رحلت رسول اکرم (ص) با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه و ادارات دولتی در استان قم برگزار می‌شود.

وی افزود: حقایق وقف در دین اسلام تبیین شده است چرا که دنیا مزرعه آخرت است و همه باید نصیب خود را از این دنیا با انجام اعمال نیک و شایسته برداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: بیش از 400 آیه در قرآن در مورد خیرات و ‌صدقه با عنوان وقف مطرح شده است که این موضوع اهمیت وقف و اثرات آن در جامعه را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام شیری ادامه داد: روزهای هفته وقف با توجه به اهمیت آن در جامعه با موضوعاتی از جمله وقف ترویج قرآن و معارف معصومین، وقف احیای سنت نبوی و سیره علوی، وقف ولایت و بیداری اسلامی، وقف اقتصاد و افزایش بهره‌برداری،‌ وقف عدالت و نیاز اجتماعی،‌ وقف قطب فرهنگی بقاع و وقف بانوان و توسعه ماندگار نامگذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با هفته وقف در تمام امامزادگان شاخص استان برنامه‌های فرهنگی از جمله سخنرانی و قرائت زیارت حضرت رسول اکرم (ص) اجرا خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برنامه‌های اداره کل اوقاف در هفته وقف اذعان داشت: دیدار با مراجع تقلید، اساتید و علما، برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع)، غبارروبی و عطر افشانی قبور مطهر امامزادگان در بخش‌ها و شهرستان قم، ارائه گزارش عملکرد اداره کل اوقاف توسط معاونان و مسئولین اوقاف در نماز جمعه و... از جمله برنامه‌های هفته گرامیداشت وقف در استان قم است.

شیری عنوان کرد: برگزاری همایش یاوران وقف در مسجد مقدس جمکران، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در امامزادگان شاخص استان و معابر پرتردد، برگزاری نشست با هنرمندان، کسبه و روحانیون به منظور ورود به مقوله وقف و برگزاری هم‌اندیشی نقش رسانه در موضوع وقف و اهمیت آن بر رسانه از دیگر برنامه‌های روز شمار اداره کل اوقاف و امور خیریه در هفته وقف است.

وی رسانه و تریبون را از مهمترین مبلغین ترویج فرهنگ وقف در جامعه دانست و بیان داشت: باید از تمام ظرفیت‌ها و مزایای موجود در رسانه در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جامعه استفاده شود تا بتوان در مسیر وقف و موقوفات خدمات مطلوبی را ارائه دهیم.

 

وجود 14 هزار موقوفه در استان قم 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم یادآور شد: در حال حاضر 2 هزار واقف در استان قم وجود دارد که تعداد هزار و 76 مورد وقف منفعتی و 923 مورد وقف انتفاعی را در استان قم به نام خود ثبت کرده‌اند.

شیری تصریح کرد: درآمد اماکن موقوفه در 9 ماه نخست سال جاری 4 میلیارد تومان بوده که هزینه‌های جمع‌آوری شده صرف خود امامزادگان می‌شود.

وی ابراز داشت: همچنین 14 هزار موقوفه در استان قم وجود دارد که از این تعداد 6 هزار و 500 موقوفه دارای متولی اداری بوده و اداره کل اوقاف تنها وظیفه نظارت را بر عهده دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه بانوان نیز نقش مهمی در زمینه وقف در استان قم داشته‌اند گفت‌: در استان قم یک سوم واقفان را بانوان تشکیل می‌دهند که تمام اموال خود را وقف کرده‌اند.

شیری افزود: همچنین در سال جاری 15 موقوفه با ارزش یک میلیارد تومان در بانک اطلاعات اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قم ثبت شده است.

 

وی گفت: در حال حاضر 95 درصد از واقفان استان قم در قید حیات نیستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: برای بازسازی مسیر تردد جاده‌ امامزاده اسماعیل و امامزاده نورعلی مبلغ 200 میلیون تومان اختصاص داده شده که جاده امامزاده نورعلی آماده بهره‌برداری است و برای مسیر امامزاده اسماعیل نیز جاده فرعی کشیده شده و تکمیل جاده اصلی در دست اقدام است.

شیری ضرورت ترویج فرهنگ وقت را مورد تاکید قرار داد و گفت: رجال سیاسی و نخبگان باید در باب وقف و اهمیت آن پیشگام باشند.

انتهای پیام/78007/ج40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول