اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد موقوفات آستان قدس رضوی خبر داد

بازنویسی جامع وقف‌نامه‌های کانون وقف ایران

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد مدیریت موقوفات آستان قدس رضوی گفت: بازنویسی وقف‌های آستان قدس رضوی در چهار جلد تهیه و تنظیم شده است.

بازنویسی جامع وقف‌نامه‌های کانون وقف ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، صابر ایزدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقف‌نامه سندی است که حکایت از وقفیت دارد که در آن ملک یا املاک موقوفه و نام واقف، محل وقوع و خصوصیات رقبات و چگونگی مصارف آنها، نام متولی و ترتیب تعیین متولیان بعد از متولی اول در آن ذکر شده است.

وی گفت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و انتصاب آیت‌الله واعظ طبسی از جانب امام خمینی(ره) به سمت تولیت آستان قدس رضوی، ایشان دستور فوریت مطالعه و تحقیق و بررسی وقف‌نامه‌های موجود آستان قدس رضوی را به منظور اجرای دقیق مفاد وقف‌نامه‌ها و نیات واقفان صادر کرد.

ایزدی، با اشاره به بازخوانی و استنساخ همه وقف‌نامه‌ها و سایر اسناد وقفی آستان قدس رضوی گفت: این طرح از سال 1375 هجری شمسی آغاز شد و در مدت 5 سال به سرانجام رسید.

بازنویسی کامل و جامع کلیه وقف‌نامه‌های آستان قدس رضوی

وی خاطر نشان کرد: بازنویسی وقف‌نامه‌های آستان قدس رضوی مجموعه‌ای است تایپ شده در چهار جلد، مشتمل بر گردآوری، بازخوانی و بازنویسی کامل و جامع کلیه وقف‌نامه‌های آستان قدس رضوی است.

وی افزود: این اسناد شامل وقف‌نامه‌های موجود در اداره اسناد و مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی، وقف‌نامه‌های مضبوط در بایگانی مدیریت موقوفات، وقف‌نامه‌های بازنویسی شده در برخی از آثار و کتاب‌ها می‌باشد.

وی ابراز داشت: وقف‌نامه‌هایی که موارد وقف آنها در حال حاضر در تصرف است و عمل به وقف می‌شود، وقف‌نامه‌هایی که در تصرف نیست و موقوفاتی که رقبات آنها در طرح حریم حرم مطهر و طرح توسعه شهری تخریب شده و از بین رفته، در اسناد بازنویسی وقف نامه‌های آستان قدس رضوی درج شده است.

مدیرکل اسبق اوقاف و امور خیریه خراسان اظهار داشت: ترتیب تنظیم وقف‌نامه‌های آستان قدس رضوی بر اساس تاریخ سال وقف هر موقوفه است که از قدیمی‌ترین وقف‌نامه که موقوفه مسجد جامع گوهرشاد می‌باشد آغاز و تا سال 1383 هجری شمسی تنظیم شده است.

وی اذعان داشت: در این مجموعه بالغ بر پانصد وقف‌نامه است که کلیه آنها با شماره معین در رایانه نیز وارد شده است.

مدیرکل اسبق اوقاف و امور خیریه خراسان، آستان قدس رضوی را کانون وقف ایران عنوان کرد و اظهار داشت: واقفان آستان حضرت رضا(ع) از همه اقشار و طبقات جامعه بوده‌اند و گسترده‌ترین املاک و رقبات وقفی وقف آستان مقدس آن حضرت است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ هویت و ادامه حیات و ماندگاری موقوفات به وجود وقف‌نامه‌ها بستگی داشته است، تصریح کرد: وقف‌نامه‌ها به لحاظ ارزش‌های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی ، ادبی، مذهبی و ... در زمره ارزشمند‌ترین اسناد و مدارک معتبر کشور محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/70005/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول