به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رضا رحمانی ظهر امروز در نشست مشترک قطعهسازان آذربایجانشرقی با وی و مدیرعامل سایپا، با بیان اینکه صنعت خودرو مادر محسوب شده و صنایع زیردستی بسیاری از گذر حمایت از آن رشد و توسعه مییابند، اظهار کرد: اگر اغراق نباشد در مجلس نهم به صورت شبانهروزی برای حمایت از صنایع خودرسازی کشور تلاش شده و به این منظور مشکلات این حوزه بررسی و راهکارهایی نیز ارائه شده است.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید صنعت پیشقراول توسعه کشور باشد، افزود: باید منویات معظمله در راس برنامهریزیهای اجرایی قرار گرفته و سیاستهای کلان اقتصادی کشور بر این اساس طرحریزی شود.
رحمانی گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان صنعت محور توسعه قلمداد شده و با حمایت از آن زیرساختهای تولید و اشتغال در جامعه توسعه مییابد.
وی اضافه کرد: زیرساختهای داخلی کشور در این زمینه بسیار چشمگیر بوده و گامهای اصلی در این راه برداشته شده است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فعال کردن زیرساختها و ظرفیتهای بالقوه کشور در راستای توسعه صنعتی میتواند موجب شتاببخشی به روند ایجاد اشتغال و تحقق شعار حمایت از تولید داخلی منجر شود.
*60 شاخه صنعتی زیرشاخههای صنعت خودروسازی هستند
وی با اشاره به اهمیت صنعت خودروسازی در بین صنایع دیگر و بیان اینکه نزدیک به 60 شاخه صنعتی زیرشاخههای صنعت خودروسازی هستند، گفت: تقویت و حمایت از صنعت خودروسازی سطح گستردهای از تولید را زیر چتر حمایتی خود قرار میدهد.
رحمانی با اشاره به اینکه در کشوری همچون آلمان از هر هفت نفر یک نفر در صنعت خودروسازی فعالیت میکند، افزود: در ایران نیز میتوان با حمایت از این صنعت مادر به اهداف بزرگی همچون توسعه و دستیابی به فناوریهای روز جهان، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی دست یافت.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از شهرهای کشور خواهان ایجاد صنایع خودروسازی در محدوده خود هستند، تاکید کرد: باید دقت شود عواملی همچون ظرفیتهای صنعتی و اقتصادی در انتخابها مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از سالیان دور تبریز یکی از قطبهای بزرگ صنعت کشور محسوب شده که این مزیت امکان توسعه صنعت خودروسازی در این منطقه را دوچندان کرده است.
رحمانی یادآور شد: بررسیهای کارشناسی توانمندیهای قطعهسازی تبریز را ثابت کرده و این کلانشهر یکی از قطبهای اصلی تولید قطعه با حساسیت و دقت بالاست.
وی اظهار کرد: در جای جای آذربایجانشرقی میتوان ظرفیتهای خوب اقتصادی و صنعتی برای توسعه صنعت خودرو سازی را یافت که وجود قطعهسازان معتبر، شرکتهای صنعتی و تولیدی بزرگ، منطقه آزاد ارس و منطقه ویژه اقتصادی سهلان و همچنین نیروی انسانی متخصص، کارآمد و با تجربه بخشی از این مزیتهاست.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهرهبرداری نکردن از این ظرفیتها به هر شکلی در حقیقت به هدر دادن سرمایههای ملی کشور است.
وی اظهار کرد: صنایع بزرگی همچون تراکتورسازی، سایپا و ایران خودرو نشان از توانمندیها و سرمایههای ملی ماست که تکرار چنین صنایعی به این شکل در دیگر مناطق کشور به راحتی امکانپذیر نیست.
این مسئول با اشاره به برخی مشکلات و نواقص صنعت آذربایجان شرقی گفت: باید به دنبال راهکاری مناسب برای ایجاد خطوط تولید و مونتاژ در استان بود.
رحمانی افزود: این موضوع از نواقص اصلی صنعت خودروسازی تبریز تلقی شده و در صورت تحقق اهداف مورد نظر در این حوزه، فرآیند توسعه و حمایت از صنایع پایین دستی خودروسازی نیز تسریع میشود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خودروسازی کشور باید فعالیتهای مشترک با خودروسازان خارجی وجود داشته باشد، افزود: اما نباید قراردادهای دوجانبه خودروسازان داخلی با شرکای خارجی یکطرفه باشد و طرف خارجی بیشتر سود ببرد.
وی اضافه کرد: توان بالای علمی و صنعتی کشور، ظرفیت مورد نیاز برای بهرهمندی از فناوریهای روز جهانی را ایجاد کرده که میتوان پس از چند سال مشارکت با خودروسازان خارجی به خودکفایی در این زمینه دست یافت.
وی تاکید کرد: سیاستگذاری در حوزه قراردادهای خارجی صنعت خودرو باید به گونهای باشد تا بتوان از فناوریهای جدید جهانی استفاده کرده و در نهایت منافع ملی کشور نیز تامین شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع تحقیق و توسعه در حوزه صنعت خودروسازی گفت: اعتبارت بخش پژوهش خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی قابل مقایسه نبوده و این یکی از دلایل اصلی پایین بودن کیفیت محصولات داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی است.
وی اضافه کرد: در زمان کنونی پرداخت یارانه برای به کارگیری فناوریهایی همچون ترمز ABS در خودروهای داخلی به مراتب ضروریتر از پرداخت یارانه به بنزین مصرفی خودورهاست.
رحمانی با تشریح ظرفیتهای توسعه خودروسازی آذربایجانشرقی گفت: حضور سایپا برای توسعه فعالیتهای خود در تبریز نشان از یک تفکر دقیق و هوشمندانه از طرف مدیران آن است چراکه به خوبی با ظرفیتهای صنعتی این منطقه به ویژه قطعهسازی آشنا شدهاند.
وی اضافه کرد: در این راستا باید افق و چشمانداز برنامهها را ترسیم کرد و با تمام قوا به سمت این اهداف و تبدیل شدن تبریز به قطب صنعت خودروسازی کشور گام برداشت؛ هر چند جایی برای بحث کردن در مورد قطب سوم خودروسازی کشور وجود ندارد چرا که تبریز به قطعیت قطب خودروسازی کشور است.
رحمانی یادآور شد: صنعتگران و تولیدکنندگان استان میتوانند با ارائه ظرفیتهای خالی و توانمندیهای استان باعث شتاب بخشی این فرایند شوند.
وی تاکید کرد: در این راه باید منافع ملی بر دیگر منافع شخصی ارجحیت داشته باشد و تصمیمات در این چارچوب اتخاذ شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: احیای مجموعه صانع تبریز، ادغام واحدهای زیرمجموعه سایپا در این شهر، نوسازی خطوط صنعتی واحدهای تولیدی سایپا در تبریز و همچنین ایجاد کارخانه سایپای آذربایجان در جلسه مشترک با مدیرعامل گروه صنعتی سایپا بررسی شده است.
وی تحقق اهداف تعیین شده را گام مهمی در کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت محصولات این گروه صنعتی دانست.
رحمانی همچنین خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از مسئولان استانی و مدیران سایپا برای تسریع در روند حل مشکلات پیش روی ایجاد خودروسازی سایپا در آذربایجان شرقی شد.
وی گفت: در این کارگروه باید توانمندیهای استان در حوزه صنعت خودروسازی ارائه و اطلاعات مورد نیاز تبادل شود.
رحمانی تاکید کرد: باید در این برهه به سود کم برای توسعه صنعت استان و رسیدن به شکوفایی مجدد آن قانع بود.
وی با اشاره به ظرفیتهای خوب آذربایجانشرقی در زمینه صادرات، اظهار کرد: در این حوزه ظرفیتها و توانمندیهای استان کمتر از تولید نیست و میتوان از آن به عنوان یکی دیگر از مزیتهای استان نام برد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیتهای فراوان استان این امکان را فراهم کرده که یک بسته کامل برای توسعه صنعت خودرو سایپا در تبریز را فراهم کنیم.
انتهای پیام/60002/ز40