اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

فراز و فرودهای آسیای ‌مرکزی، شبه‌قاره و افغانستان در سالی که گذشت/4

قرقیزستان ۲۰۱۲؛ از تمدید حضور نظامی روسیه تا جنجال بر سر پایگاه آمریکایی «ماناس»

خبرگزاری فارس: قرقیزستان با جنجال بر سر موضوع ادامه کار پایگاه آمریکایی ماناس و امضای قرارداد تمدید حضور نظامی روسیه در سال ۲۰۱۲ از کشورهای خبرساز آسیای مرکزی بود.

قرقیزستان ۲۰۱۲؛ از تمدید حضور نظامی روسیه تا جنجال بر سر پایگاه آمریکایی «ماناس»

به گزارش دفتر منطقه‌ای آسیای مرکزی، افغانستان و شبه قاره خبرگزاری فارس، مهمترین شاخصی که قرقیزستان را با سایر کشورهای منطقه متمایز می‌کند، فضای آزاد سیاسی آن می‌باشد. این امر تا جای به‌یک نوع مشکل و معضل برای بیشکک تبدیل شده است. بر اساس اطلاع رسانه‌های گروهی در سال گذشته میلادی در قرقیزستان بیش از یک هزار مورد تظاهرات و راه‌پیمایی در سطح این کشور به‌ثبت رسیده است.

در این سال تعدادی از مقامات بلندپایه رسمی و نمایندگان پارلمان قرقیزستان به‌اتهام فساد مالی بازداشت و زندانی شدن که این اتفاق نیز برای منطقه کم‌نظیر به‌شمار می‌رود.

طی سال 2012 ائتلاف حاکم در پارلمان قرقیزستان فرو پاشید که منجر به‌استعفای دولت و تشکیل کابینه جدید شد.

سفر رئیس جمهور روسیه به بیشکک و امضای اسنادی در زمینه توسعه همکاری از جمله  موافقتنامه تمدید حضور نظامیان روس در این کشور و تفاهمنامه سرمایه‌گذاری روسیه برای اجرای طرح نیروگاه برق آبی «کمبرآته-1» از رویدادهای برجسته سال قرقیزستان عنوان می‌شود.

بحث بیشکک و مینسک روی مسأله استرداد "ژانیش باقی‌اف" برادر رئیس جمهور مخلوع قرقیزستان که باعث تیرگی روابط با بلاروس شد و بازداشت 3 عضو مجلس قرقیزستان در پی تظاهرات اعتراضی در شهریور ماه از دیگر حوادث محوری در حیات سیاسی این کشور بود.

همچنین در این سال نظام مدیریت پارلمانی قرقیزستان با مشکلات جدی (دنبال کردن منافع گروهی در مقابل منافع ملی) مواجه شد و برخلاف تصور تضعیف جایگاه ریاست جمهوری در این نظام، "الماسبیک آتامبایف" به‌اصلی‌ترین چهره سیاسی و مدیریتی این کشور تبدیل شد.

آتامبایف طی سال 2012 به‌روسیه، ترکیه، آذربایجان، چین و آلمان سفر کرد و در مقابل روسای جمهور روسیه، قزاقستان، ترکیه و مغولستان از بیشکک بازدید به‌عمل آوردند.

قرقیزستان در این سال برای اتباع 44 کشور جهان نظام لغو روادید جاری کرد که آمار رسمی حکایت از افزایش تعداد جهانگردان خارجی در پی این تصمیم بیشکک را دارد.  

بخشوده شدن بدهکاری حدود 500 میلیون دلاری مسکو به‌بیشکک، تمدید زمان حضور تاسیسات نظامی روسیه در قرقیزستان به‌مهلت 15 سال، اعلام آمادگی کرملین برای تجهیز ارتش ملی این کشور و سرمایه‌گذاری روی طرح‌های انرژی بیشکک از جمله مهمترین توافقات میان 2 کشور در این سال داشته می‌شود.

اما پرسر و صداترین بحث برای این کشور تعیین زمان اخراج پایگاه نظامی آمریکا در سال 2014 می‌باشد. "الماسبیک آتامبایف" که بلافاصله با انتخاب خود به‌عنوان رئیس جمهور قرقیزستان در اکتبر سال 2011 ضرورت پایان دادن به‌حضور پایگاه "مناس" را مطرح کرده بود، در مراحل بعدی نیز برخلاف پیش‌بینی‌های برخی از کارشناسان در رابطه به‌حرکت صرفا سیاسی بودن آن، از موضع خود عقب‌نشینی نکرد. وی از جمله در 24 دسامبر سال گذشته ضمن مصاحبه مطبوعاتی، بحث خروج نظامیان آمریکایی در سال 2014 از خاک این کشور را موضع اصولی خود عنوان کرد.

وی گفت که این تصمیم کاملا مستقلانه بوده و هیچ ربطی به‌مسایلی نظیر ‌فشار از خارج ندارد. به‌اعتقاد آتامبایف حضور نظامی آمریکا به‌ثبات منطقه تاثیر نامطلوب می‌گذارد زیرا مثلا در صورت حمله نظامی واشنگتن به‌یکی از کشورهای همسایه منطقه، پایگاه "مناس" می‌تواند به‌هدف تبدیل شود.

اما بدون توجه به‌موضع قاطع رئیس جمهور قرقیزستان آمریکایی‌ها همواره به‌امیدواری خود برای حفظ بقای این پایگاه بعد از سال 2014 اشاره می‌کنند. هنوز معلوم نیست که واشنگتن در بحث حفظ حضور نظامی خود در این کشور بعد از سال 2014 روی چه حساب باز کرده است. شاید طی سال جاری میلادی جزئیات این موضوع بیشتر مطرح شود.

ضمنا آتامبایف در نشست مطبوعاتی یادشده از ایجاد پایگاه جدید روسیه در جنوب این کشور حمایت کرد که این موضوع بر ناراحتی آمریکا بیشتر خواهد افزود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول