اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش مشروح فارس از افتتاح نخستین مخزن گازی کشور در سراجه

احمدی‌نژاد: توسعه شبکه گازی در دولت‌های نهم و دهم با جهش همراه بود

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور گفت: توسعه شبکه گاز در کشور در دولت‌های نهم و دهم به صورت جهشی دنبال شد به طوری که هم‌اکنون 96 درصد خانوارهای شهری و 55 درصد روستاییان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

احمدی‌نژاد: توسعه شبکه گازی در دولت‌های نهم و دهم با جهش همراه بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمود احمدی‌نژاد امروز در مراسم افتتاح طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی در منطقه سراجه قم با تاکید بر تأمین انرژی به عنوان نیاز اصلی در پیشرفت مادی و اقتصادی کشور اظهار کرد: پیشرفت‌های اقتصادی پشتوانه خوبی برای حقانیت فرهنگ و آرمان ملت ایران به شمار می‌روند.

وی افزود: همه بخش‌های اقتصادی نیازمند انرژی هستند و این انرژی باید در دسترس و با قیمت مناسب باشد و نوسانات آب و هوایی یا تغییرات بازار بر روی آن تأثیر نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ایران یکی از مخازن اصلی انرژی دنیا به شمار می‌رود اما تا پیش از انقلاب عمده آن در اختیار بیگانگان قرار داشت به طوری که از 6 میلیون بشکه نفت تولیدی، 5 میلیون و 400 هزار بشکه آن صادر می‌شد.

رئیس جمهور بیان داشت: پس از انقلاب تلاش شد تا مجموعه انرژی کشور به جیب مردم باز گردد و ثمرات آن برای پیشرفت،‌ آبادانی و رفاه مردم هزینه شود.

توسعه شبکه گاز یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از انقلاب بود

وی توسعه شبکه گازی کشور را یکی از اقدامات مهم پس از انقلاب دانست و گفت: کاربرد گاز در منازل و نیروگاه‌ها در زمان قبل از انقلاب بسیار محدود بود و صنایع استفاده کمی از آن داشتند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ایران دومین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، ابراز کرد: پس از انقلاب تصمیم گرفته شد با توسعه شبکه انتقال گاز، استفاده از این نعمت خدادادی در تمام کشور صورت گیرد.

بهره‌مندی 96 درصد خانوارهای شهری ایران از نعمت گاز

رئیس قوه مجریه توسعه این امر را در چند سال اخیر به صورت جهشی دانست و بیان داشت: در حال حاضر 925 شهر ایران از گاز طبیعی استفاده می‌کنند که شامل 96 درصد خانوارهای شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه 55 درصد جمعیت روستایی ایران از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، گفت: 14 هزار روستای کشور هم‌اکنون از گاز طبیعی استفاده می‌کنند ضمن اینکه به 50 هزار واحد صنعتی نیز گاز رسانی شده و این در حالی است که این آمار در اوایل دولت نهم 9500 واحد بوده است.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: 70 نیروگاه در سراسر ایران به شبکه گاز سراسری وصل شده‌اند و این خدمت بزرگی است که پس از انقلاب اتفاق افتاده و برای این منظور باید به مردم و زحمت کشان عرصه گاز رسانی تبریک گفت.

رئیس جمهور عنوان داشت: وقتی شبکه انرژی در کشور وجود دارد یعنی در هر نقطه ایران می‌توان کارخانه و واحدهای تولیدی احداث کرد و این از جمله پایه‌های عدالت به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه گاز رسانی به معنای فراهم شدن فرصت و امکان سرمایه‌گذاری در اقصی نقاط کشور است اظهار کرد: این مهم با گسترش زیرساخت‌هایی چون توسعه شبکه انرژی محقق می‌شود.

احمدی‌نژاد از مسئولان وزارت نفت خواست رشد سرمایه‌گذاری در این بخش را به وسیله ارائه آمار و ارقام به اطلاع عموم برسانند و افزود: میزان برداشت از پارس جنوبی توسط ایران نیز تا پایان دولت دهم به دو برابر افزایش خواهد یافت.

عمده مصرف انرژی باید در راستای تولید باشد

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ایران دارای آب و هوای متغیری است و بیشتر مصرف گاز طبیعی نیز در منازل و واحدهای تجاری صورت می‌گیرد؛ امیدواریم به جایی برسیم که عمده این مصرف در بخش‌های اقتصادی و در راستای افزایش تولید باشد.

وی ادامه داد: اوج مصرف گاز در پنج ماه سرد سال صورت می‌گیرد و اگر بخواهیم برای این پنج ماه تأسیساتی ایجاد کنیم نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی هستیم بنابراین بهترین راه این است که در فصل‌های کم مصرف به ذخیره‌سازی گاز پرداخته و در فصول سرد از آن استفاده کنیم اما باید توجه داشت که این ذخیره‌سازی از نظر فنی بسیار پیچیده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ذخیره‌سازی گاز در منابع زیرزمینی شامل سه بخش است گفت: در مرحله نخست تزریق گاز به منبع صورت می‌گیرد و هنگام بهره‌برداری نیز باید پالایش بر روی آن صورت گیرد و پس از آن وارد شبکه شود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به 12 میلیون بشکه ذخیره میعانات گازی در منطقه سراجه قم افزود: در حال حاضر می‌توان با تزریق گازی که صورت گرفته از این میعانات که از نفت خام خالص‌تر و ارزشمندتر هستند استفاده کرد به همین دلیل پالایشگاهی نیز در این منطقه احداث شده است.

همه مناطق پرجمعیت ایران باید از نعمت گاز بهره‌مند شوند

وی بهره‌برداری از این منبع گازی را هدیه‌ای به ملت ایران دانست و اظهار کرد: توصیه من به وزارت نفت و مجموعه شرکت گاز این است که شبکه انرژی کشور باید بیش از میزان کنونی گسترش یافته و همه نقاط پرجمعیت ایران از این نعمت الهی برخوردار شوند زیرا روستاهای دورافتاده هنوز فاقد گاز هستند.

احمدی‌نژاد با اشاره به وجود 65 هزار روستا در ایران و گاز رسانی به 14 هزار تعداد از آن‌ها تا امروز بیان داشت: گاهی باید 100 کیلومتر لوله‌گذاری صورت گیرد تا به یک روستا گاز برسد بنابراین باید به فکر راه‌های ساده‌تری باشیم که یکی از آنها احداث مخازن کوچک گاز در کنار این مناطق و لوله‌کشی از آن مخازن به خانه‌هاست.

رئیس جمهور با بیان اینکه درآمد حاصل از صرفه‌جویی در این بخش در امور عمرانی همان روستا‌ها هزینه خواهد شد گفت: نمایندگان شهرها و روستاها و اعضای شوراهای اسلامی باید در این زمینه وارد عمل شده و با همراهی یکدیگر این مهم را محقق سازند.

مردم قم باید احساس حضور در شهری پیشرفته را داشته باشند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان قم با بهره‌برداری از مخزن سراجه به جمع استان‌های صاحب انرژی پیوسته است گفت: قم باید سهمی از فواید این امر داشته باشد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اقدامات عمرانی زیادی در قم صورت می‌گیرد اما این میزان کار برای ما راضی‌کننده نیست؛ چهره قم باید تغییر یابد و هر کس در آن زندگی‌ می‌کند باید احساس کند در شهری پیشرفته حضور دارد و دولت هم آماده همکاری در این زمینه است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه هم‌اکنون روزانه 68 هزار مگاوات برق در کشور تولید‌ می‌شود افزود: 65 درصد انرژی گاز در نیروگاه‌ها هدر می‌رود و حدود 16 درصد اتلاف نیز در هنگام انتقال برق صورت می‌گیرد؛ اگر برای احداث نیروگاه‌های کوچک در کنار مناطقی که نیاز به برق دارند برنامه‌ریزی شود 20 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

پیش از احمدی‌نژاد، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم نیز طی سخنانی اظهار داشت: به دلیل مساحت جغرافیایی در کشور، شاهد میزان مصرف متنوع در فصول مختلف سال هستیم.

وی تصریح کرد: به طور مثال در زمستان 450 میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می‌شود در حالی که این رقم در فصل تابستان 150 میلیون متر مکعب است.

وزیر نفت بیان داشت: باید نسبت به ذخیره‌سازی گاز در تابستان اهتمام ورزیم و بخشی از گاز را با تزریق به چاه‌های نفت ذخیره کنیم.

شناسایی 40 مخزن گازی در کشور

وی از مطالعه و شناسایی 40 مخزن گاز در کشور خبر داد و افزود: نخستین مخزن گازی شناسایی شده امروز در سراجه به بهره‌برداری می‌رسد که در فاز نخست روزانه 10 میلیون متر مکعب از این مخزن و در کل، 1.5 میلیارد متر مکعب برداشت خواهد شد که امید است این میزان در پایان به 3 میلیارد متر مکعب برسد.

قاسمی همچنین از بهره‌برداری از دومین مخزن ذخیره‌سازی گاز در سرخس تا پایان امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این مخازن عملا توازن برداشت گاز در زمستان و تابستان تنظیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های وزارت نفت پرهزینه و زمان‌بر است، گفت: پروژه‌های حوزه نفت امروز به صورت هفتگی در حال افتتاح است و امید می‌رود پروژه‌های مهم‌تری را به سرانجام رسانیده و تقدیم ملت ایران کنیم.

وزیر نفت با اذعان به تجربه نخستین وزارت نفت در ذخیره‌سازی گاز عنوان کرد: انصافاً سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه نفت در طول دولت‌های نهم و دهم شده است که از آن جمله می‌توان به طرح‌های پالایشگاه و پتروشیمی و حوزه‌های بالادستی نفت اشاره کرد که در دست اجراست.

مخزن سراجه نخستین مخزن برای ذخیره گاز طبیعی در سطح ایران و خاورمیانه به شمار می‌رود که هدف از ساخت آن ذخیره کردن گاز برداشت شده از منابع جنوبی کشور در فصول گرم سال و تزریق آن به شبکه سراسری در فصل‌های سرد است.

سراجه از جمله مخازن هیدروکربوری بوده و در 40 کیلومتری جنوب شرقی قم قرار دارد که در سال 1337 با حفر 9 حلقه چاه بهره‌برداری از آن آغاز شد و تزریق آزمایشی گاز به این مخزن نیز از سال گذشته با تزریق 750 میلیون متر مکعب گاز صورت گرفت.

احداث مخزن گازی سراجه با 220 میلیارد تومان اعتبار از جمله طرح‌های مهر ماندگار به شمار می‌رود و 80 درصد تجهیزات آن توسط متخصصان ایرانی بومی‌سازی شده است.

انتهای پیام/78004/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول