اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

فراز و فرودهای آسیای مرکزی، شبه‌قاره و افغانستان در سالی که گذشت/1

افغانستان و چالش تأسیس دفتر سیاسی طالبان در قطر

خبرگزاری فارس: سیر تحولات افغانستان در سال ۲۰۱۲ میلادی تحولات و حوادثی را تجربه کرد که برخی از آنان می‌تواند خود سرآغاز تحولی جدید در این کشور بحران زده باشد؛ چالش تاسیس دفتر سیاسی طالبان در قطر از این جمله است.

افغانستان و چالش تأسیس دفتر سیاسی طالبان در قطر

به گزارش فارس، در بررسی مهمترین رویدادهای افغانستان لازم به ذکر است که حوادث سیاسی و امنیتی چنان بر افغانستان سایه افکنده که دیگر تحولات را تحت‌الشعاع خود قرار داده است از این رو فقط به برخی از مهمترین تحولات سیاسی امنیتی این کشور در سال 2012 اشاره می‌شود.

تأسیس دفتر سیاسی طالبان در قطر

با وجود این که طالبان پیش از این سنگرهای خود در افغانستان را دفتر سیاسی این گروه اعلام می‌کرد اما در ژانویه 2012 طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برای افتتاح دفتر این گروه در قطر با مقامات دوحه و دیگر قدرت‌های خارجی به تفاهم رسیده است.

بر اساس اخباری که در طول یک سال گذشته منتشر شد، گویا "طیب آغا" رئیس دفتر سابق ملا محمد عمر با واسطه "مایکل اشتاینر" نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان و همچنین سفیر آلمان مقیم پاکستان با مقامات آمریکایی چندین دور مذاکرات مخفیانه داشته است.

به منظور ارتباط آسان‌تر با طالبان، 2 جانب در این مذاکرات توافق کرده‌اند تا دفتری برای طالبان در قطر افتتاح شود و متعاقب آن ده نفر از طالبان طی 2 مرحله از پاکستان عازم قطر شدند که از جمله آنها "شیر محمد عباس استانکزی" معاون وزارت خارجه سابق طالبان و "شهاب الدین دلاور" سفیر سابق طالبان در عربستان است.

کاخ سفید از افتتاح دفتر طالبان در قطر استقبال کرد اما واکنش دولت افغانستان متفاوت بود. دولت افغانستان در نخستین واکنش سفیر خود از قطر را فرا خواند هر چند که دلیل این کار را مشورت با وی در زمینه اقدام مقامات دوحه اعلام کرد.

مدتی پس از آن مقامات مختلف افغان از جمله "مولوی قلم الدین" یکی از اعضای سابق طالبان و عضو شورای عالی صلح افغانستان از آغاز مذاکرات نمایندگان طالبان و مقامات آمریکایی در قطر خبر داد. وی این مذاکرات را در مرحله اعتمادسازی بین 2 طرف دانست. 

بر اساس برخی منابع نزدیک به طالبان از جمله "وحید مژده" کارشناس افغان، طالبان در مذاکرات خود خواستار آزادسازی پنج تن از سران طالبان از زندان گوانتانامو شده‌ بود اما این درخواست طالبان با مخالفت کنگره آمریکا مواجه شده و اوباما نیز که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت از پذیرش این درخواست سر باز زد.

این امر سبب شد تا مدت زمانی پس از اعلام خبر شروع مذاکرات طالبان و آمریکا، این مذاکرات به بن بست برسد و رسانه‌های غربی از جمله نیویورک تایمز به نقل از مقامات نزدیک به کاخ سفید این خبر را مخابره کردند.

همچنین طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مذاکره با آمریکایی‌ها را از تاریخ پانزدهم مارس قطع کرده است. طالبان در اعلامیه خود موضع مبهم آمریکا را دلیل قطع مذاکرات دانسته و اعلام کرد که مسئولیت قطع روند مذاکرات بر عهده آمریکا است.

طالبان در این اطلاعیه اعلام کرد که مذاکره با آمریکایی‌ها که از ماه ژانویه شروع شده بود، حول محورهای مشخص و محدودی چون تبادل اسرا و خروج نیروهای خارجی از افغانستان بود.

"وحید مژده" کارشناس افغان معتقد است که "تلاش واشنگتن برای افتتاح دفتر طالبان در قطر نشان می‌دهد که آمریکا در افغانستان درمانده شده و به این نتیجه رسیده ‌است که هیچ راه دیگری برای دستیابی به طالبان وجود ندارد و از هر ابزاری برای ایجاد ارتباط با طالبان استفاده می‌کند".

تلاش آمریکا برای مذاکره با طالبان در حالی صورت گرفت که این کشور با ده‌ها هزار نیروی نظامی با استراتژی Counter-Insurgency (COIN) ضد شورش وارد افغانستان شد اما پس از  این که هیچ موفقیتی را در این زمینه به دست نیاورد، آن را کنار گذاشته و استراتژی Counter-Terrorism (CT) که فقط مبارزه با القاعده  و دیگر گروه‌های تروریستی می‌باشد، روی دست گرفت.

جنگ افغانستان که بیش از یک دهه طول کشید، لقب طولانی‌ترین جنگ آمریکا را به خود گرفته است و از لحاظ مالی و انسانی برای واشنگتن و متحدان آن بسیار پر هزینه شده است.

از این رو راهکارهای مختلفی برای فرار از این جنگ در نظر گرفته شده که یکی از آنها مذاکره با طالبان است و دیگری خروج نیروهای نظامی از افغانستان تا پایان سال 2014 می‌باشد هر چند که جنگ افغانستان هنوز به فرجام نرسیده و وضعیت این کشور در حالت بحرانی است.

از سوی دیگر، طالبان در نشست اخیر خود با مقامات افغان در پاریس تمامی شرایط مطرح شده از سوی آمریکا و دولت افغانستان برای مذاکره با این گروه را رد کرد. از مهمترین شرایط مطرح شده به رسمیت شناختن قانون اساسی افغانستان و دستاوردهای ده سال گذشته بود که طالبان اعلام کرد قانون اساسی و انتخابات گذشته را به رسمیت نمی‌شناسد و خواهان تدوین قانون اساسی جدید است.

علاوه بر آن نمایندگان طالبان در این نشست بر خروج بی‌قید و شرط نظامیان خارجی از افغانستان تأکید کردند حال آن که کابل و واشنگتن در حال مذاکره بر سر استقرار چند هزار نظامی آمریکایی پس از سال 2014 هستند.

ایستادگی طالبان بر موضع اولیه خود نشان می‌دهد نه تنها این گروه تضعیف نشده بلکه در آستانه خروج نظامیان خارجی از افغانستان، قدرت خود را به رخ آمریکا و دولت افغانستان می‌کشد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول