اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

قیام 19 دی عامل اوج‌گیری مبارزات ملت ایران بود

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: قیام 19 دی‌ ماه مردم قم عامل اوج‌گیری مبارزات مردمی در سراسر کشور و به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران بود.

قیام 19 دی عامل اوج‌گیری مبارزات ملت ایران بود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ابراهیم امینی امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با تاکید بر صدق و راست‌گویی در همه امور ابراز کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در روایتی از مسلمانان خواسته‌اند شش امر را رعایت کنند تا او بهشت را برایشان تضمین کند؛ نخستین خواسته ایشان صدق در رفتار و گفتار است.

وی افزود: پرهیز از خلف وعده، امانت‌داری، راز نگهداری، چشم بستن از گناهان، باز داشتن دست از ارتکاب گناه و عفت و پاک‌دامنی از دیگر خواسته‌های رسول گرامی اسلام(ص) از مؤمنان است.

امام جمعه قم با اشاره به چشم‌چرانی به عنوان یکی از مشکلات اخلاقی موجود در جامعه گفت: باید عوامل این کار را که یکی از آن‌ها خودنمایی بانوان است درمان کرد زیرا چشم‌چرانی دارای ضررهای دنیوی و اخروی است.

وی ادامه داد: در روایتی از امام صادق(ع) وارد شده است که برای شناخت مردمان خوب یا بد نباید به عبادات آن‌ها نگریست زیرا این امر ممکن است به صورت عادتی برای آن‌ها درآمده باشد بلکه باید راست‌گویی در رفتار و گفتار و نیز امانت‌داری افراد را ملاک قرار داد.

امام حسین(ع) با قیام خود بقای اسلام و تشیع را تضمین کرد

آیت‌الله امینی در خطبه دوم نماز با اشاره به اربعین حسینی خاطرنشان کرد: پایه‌گذار این سنت حسنه جابر و یکی دیگر از اصحاب رسول گرامی اسلام(ص) بودند که با پای پیاده از مدینه به سمت کربلا حرکت کردند و در چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) به این منطقه رسیدند؛ اهمیت این کار به حدی است که امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را از نشانه‌های مؤمنان معرفی فرمودند.

خطیب نماز جمعه قم پیاده‌روی طولانی مردم عراق از شهرهای دور و نزدیک به سمت کربلا برای زیارت حرم نورانی اباعبدالله(ع) در روز اربعین را مورد توجه قرار داد و افزود: این اجتماع عظیم به دلیل فداکاری‌هایی است که امام حسین(ع)، فرزندان و یارانش کرده و با نثار خون خود موجب بقای اسلام و تشیع شدند.

قیام 19 دی نقشی سرنوشت‌ساز در انقلاب اسلامی داشت

وی در ادامه با اشاره به قیام خونین 19 دی‌ ماه مردم قم بیان داشت: این حماسه بزرگ و مهم در انقلاب ایران نقشی سرنوشت‌ساز داشت.

آیت‌الله امینی اضافه کرد: توهین به امام خمینی(ره) و فرزند ایشان توسط رژیم شاه در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، طلاب و اساتید حوزه علمیه را بر آن داشت تا برای تظلم‌خواهی به منازل مراجع تقلید بروند و در آنجا اجتماع کنند زیرا چاره دیگری نداشتند و روزنامه‌ها در اختیار حکومت بود ضمن اینکه این کار آن‌ها دو روز به صورت مسالمت‌آمیز تکرار شد و مردم قصد درگیری نداشتند.

امام جمعه قم با بیان اینکه در روز دوم عمال رژیم با وجود اینکه مردم قم و طلاب هیچ حرکت غیر مسالمت‌آمیزی انجام نداده بودند به سوی آن‌ها حمله‌ور شدند گفت: قتل‌عام راهپیمایان قمی در 19 دی‌ ماه سال 1356 سبب اوج گرفتن مبارزات مردمی در سراسر کشور شد و سرانجام به پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری بزرگ مرد تاریخ، خمینی کبیر منجر شد.

انتهای پیام/78004/ر40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول