اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آیین‌های ویژه سوگواری اربعین حسینی(ع) در لرستان برگزار شد

خبرگزاری فارس: آیین‌های ویژه سوگواری اربعین حسینی (ع) در نقاط مختلف استان لرستان برگزار شد.

آیین‌های ویژه سوگواری اربعین حسینی(ع) در لرستان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مردم مومن و ولایتمدار استان لرستان در گرامیداشت اربعین حسینی(ع)، با شرکت در هیئت‌های مذهبی مناطق شهری و روستایی، در شهادت امام حسین(ع) و یارانش بر سر و سینه زده و به سوگ نشسته‌اند.

دوستداران و پیروان امام حسین(ع) به ویژه جوانان و نوجوانان با شور و اشتیاق خاصی در مجالس مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی مساجد و تکایای این استان شرکت کرده و در غم شهادت سید و سالار شهیدان جهان، به سینه‌زنی و سوگواری پرداختند.

مردم شهرستان خرم‌آباد امروز با اجتماع در مکان‌های مذهبی و حسینیه‌ها و همچنین شرکت در آیین‌های سوگواری حوزه علمیه کمالیه در غم شهادت سالار شهیدان و 72 تن از یاران با وفایش به سوگ نشستند.

به همین مناسبت سردر منازل و مغازه‌های شهر خرم‌آباد همگی با پرچم‌های سیاه، پوشانده شده و مردم با سوگواری و عزاداری در این ایام، ارادت و علاقه خود به ائمه اطهار(ع) را ابراز کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان در مراسم اربعین حسینی در خرم‌آباد گفت: اربعین یکی از فرصت‌های مهم و موثر در زنده نگه داشتن قیام عاشورا و ارج نهادن به فداکاری و جانفشانی امام حسین(ع) و یارانش است.

حجت‌الاسلام علی خادمی افزود: امام حسین(ع) با فداکاری خود دین خدا را زنده نگه داشت و این از ویژگی‌های نهضت عاشوراست.

وی اظهار کرد: عاشورا و اربعین امام حسین(ع) زنده نگه داشتن دین خداست و با عزاداری اربعین فداکاری امام حسین(ع) و یارانش در زنده نگه داشتن دین ارج نهاده می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان لرستان گفت: رقم اربعین بین سایر اعداد فضیلت‌ها و خصوصیاتی دارد، از جمله اینکه اکثریت انبیاء در 40 سالگی به رسالت رسیده‌اند، یاد کرد چهل مؤمن در نماز شب، حفظ چهل حدیث، وقتی حضرت موسی(ع) از خداوند تقاضای ملاقات کرد خداوند مدت زمان مناجات وی را 40 شب قرار داد.

خادمی افزود: ایام محرم و صفر در مجالس عزای امام حسین(ع) احکام و معارف دین، عقاید، خلاق و تاریخ اسلام برای مردم بیان می‌شود و اربعین ظرفیتی برای معرفی قیام امام حسین(ع) به جهانیان است.

مراسم اربعین حسینی در خرم‌آباد با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه مسئولان لرستانی با شکوه خاصی برگزار شد.

*مراسم سوگواری اربعین حسینی در بروجرد برگزار شد

مراسم اربعین حسینی همزمان با سراسر کشور روز پنج‌شنبه در بروجرد برگزار شد.

این مراسم که از حرم تا حرم نام داشت امروز هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با مداحی و روضه‌خوانی از حرم امامزاده ابوالحسن(ع) تا امامزاده جعفر(ع) را طی کردند.

در این مراسم شیفتگان و عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) در فضایی مملو از حزن و اندوه در چهلمین روز پس از واقعه عاشورا و شهادت سالار و سرور شهیدان به عزاداری پرداختند.

میادین، خیابان‌ها، سردر ادارات، مساجد و تکایا در بروجرد از روزهای گذشته به مناسبت اربعین حسینی سیاه‌پوش شده‌اند.

لازم به ذکر است که در این مراسم امام جمعه بروجرد، معاون سیاسی فرمانداری بروجرد و جمعی از مسئولان بروجرد در مراسم اربعین حسینی حضور داشتند.

* تجمع بزرگ هیئت‌های مذهبی در پلدختر برگزار شد

با تاکید امام جمعه پلدختر بر وحدت بین مردم، تجمع بزرگ هیئت‌های مذهبی در روز اربعین حسینی در این شهر برگزار شد.

دستجات و هیئت حسینی پلدختر عصر امروز با حضور امام جمعه و فرماندار و جمع کثیری از مسئولان پلدختر اجتماع بزرگ عزاداری اربعین حسینی در میدان شهید بهشتی این شهر برگزار شد.

شیفتگان مکتب سرخ امامت و ولایت با دعوت امام جمعه بر وحدت از خانه‌ها بیرون آمده و برای سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم و 72 شهید کربلا اشک ماتم می‌ریزند.

در آیین اربعین حسینی، زن و مرد، پیر و جوان در میدان شهید بهشتی پلدختر هم‌صدا با دستجات عزاداری، برای مظلومیت امام و مقتدای خود سوگواری می‌کنند.

در این آیین باشکوه پس از پیوستن هیئت‌های عزادار، مراسم رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و همه در قالب یک هیئت متحد با مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بر سر و سینه زده و به عزای امام مظلومان نشستند.

فریادهای لبیک یا حسین عزاداران حسینی، رنگ و بو و جلوه دیگری به این مراسم بخشیده بود و عاشقان اباعبدالله‌الحسین (ع) به صورت یکپارچه گرد هم آمدند، تا همنوا با ناله‌های حضرت زینب(س) عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان نشان دهند.

گروهی از مردم پلدختر نیز در کنار برگزاری آیین‌های روضه‌خوانی با پخت و توزیع غذاهای نذری از جمله حلیم، شله‌زرد، آش رشته اربعین شهدای کربلا را گرامی داشته‌اند.

گزارش‌های رسیده از شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر، سلسله و دلفان، ازنا، دورود و الیگودرز نیز حکایت از برگزاری آیین‌های باشکوه سوگواری سید و سالار شهیدان در اربعین حسینی دارد.

-------------------------

گزارش سمانه آشوبی

-------------------------

انتهای پیام/2304/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول