اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مهمان‌پرست در گفت‌وگو با خبرنگاران-1:

مدعیان حقوق بشر موافق حل بحران سوریه با روش‌های دموکراتیک نیستند

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مدعیان حقوق بشر در سوریه ثابت کرده‌اند با روش‌های دموکراتیک، مردم‌سالاری و انتخابات موافق نیستند چرا که به فکر جان مردم نبوده و ثبات در منطقه را نمی‌خواهند.

مدعیان حقوق بشر موافق حل بحران سوریه با روش‌های دموکراتیک نیستند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، رامین مهمان‌پرست پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر وزارت امور خارجه در قم برگزار شد با اشاره به اوضاع منطقه و شرایط بین‌المللی اظهار کرد: شرایط حساسی را در حال سپری کردن بوده و در یکی از تعیین‌کننده‌ترین مقاطع تاریخی برای وضعیت منطقه و تأثیر در عرصه بین‌الملل قرار داریم و به تعبیر مقام معظم رهبری در پیچ تاریخی بزرگ قرار داریم و ما باید تعریف و معنای این سخن را به درستی درک کنیم.

وی با بیان اینکه این فرمایش مقام معظم رهبری با توجه به شرایط منطقه بسیار دقیق و راهبردی است اظهار کرد: تغییر ساختار قدرت یکی از ویژگی‌های این مقطع تاریخی است، چرا که بعد از فروپاشی امپراتوری شوروی سابق دنیای غرب به رهبری ایالات متحده تصور می‌کرد مانعی برای تحقق اهدافش پیش رو نداشته و برنامه‌های مختلفی را برای اجرا طراحی کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجی اظهار کرد: موج بیداری اسلامی ظرف دو سال گذشته تغییرات اساسی در سیستم حکومتی کشورهای منطقه ایجاد کرده و این حرکت ادامه دارد. حضور مردم در صحنه و مشارکت آنها در اداره کشور به معنای کنار زده شدن دیکتاتورها، قطع وابستگی به دنیای غرب و حرکت به سمت استقلال بوده و این نوید را می‌دهد که ما در آینده کشورهای مستقل و قدرتمندی در جهان اسلام داشته باشیم و با همگرایی‌های منطقه‌ای چهره جدیدی از خاورمیانه و قدرت نوظهوری از دنیای اسلام در عرصه‌های بین‌المللی معرفی شود.

وی افزود: این مسئله در اردوگاه غرب نگرانی ایجاد کرده و جریان آمریکایی صهیونیستی برای جلوگیری از موج بیداری اسلامی تلاش‌های زیادی انجام داده که یا این حرکت را در کشورهای منطقه متوقف کرده و یا مسائل فرعی را ایجاد کرده و کشورهای منطقه را از درون دچار مشکل کند.

مهمان‌پرست ادامه داد: امروز شاهد تقابل دو رویکرد و سیاست جهت‌دار یکی از طرف جهان استکباری برای مقابله با جبهه مقاومت اسلامی در منطقه و دیگری مقاومت جریان اسلامی در مقابل حرکت کشورهای حامی رژیم صهیونیستی در منطقه هستیم و اوج این تقابل را در شرایط فعلی در سوریه مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در طراحی که توسط کشورهای غربی برای منطقه ما صورت گرفته شکستن حلقه مقاومت یک اولویت اصلی است و شکسته شدن نظام فعلی در سوریه بزرگترین تأثیر را می‌تواند در این زمینه بر جای بگذارد بنابراین غربی‌ها با تمام امکانات و قوا در سوریه وارد شده و به اسم دفاع از حقوق مردم دست به جنایات مختلف می‌زنند.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: اگر بتوانیم این شرایط را به خوبی مدیریت کنیم آینده بسیار خوبی در انتظار جهان اسلام است و اگر خدای ناکرده جریان استکباری موفق شود توطئه‌های خود را در منطقه عملی کند می‌تواند ضربه سنگینی به جریان اسلامی وارد کند، بنابراین باید توطئه‌های طرف مقابل شناسایی شده و خنثی شود و حرکت‌هایی برای رسیدن به آن اهداف اساسی اسلام طراحی و اجرا شود.

وی یکی از توطئه‌های غربی‌ها را ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه دانست و گفت: ما باید برای مقابله با اختلاف‌افکنی‌ آنها برنامه‌ریزی داشته و سیاست همکاری‌های منطقه‌ای را دنبال کرده و اجازه ندهیم درگیر شدن کشورهای منطقه با یکدیگر مجالی برای رشد و تحرکات بیشتر رژیم صهیونیستی فراهم کند.

مهمان‌پرست اختلاف‌افکنی مذهبی و هم دامن زدن به اختلافات قومی و طایفه‌ای را از جمله توطئه‌های غربی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: درگیر کردن جریان شیعه و سنی با یکدیگر یک فتنه آمریکایی و صهیونیستی است و هدف نهایی این است که اعلام کنند که ایران به نمایندگی جهان تشیع در مقابله با برخی از کشورها در منطقه به نمایندگی از اهل تسنن قرار دارند.

وی اضافه کرد: آنها از بعد طایفه‌ای هم تلاش می‌کنند که درگیری بین ایران و اعراب را مطرح کرده و برخی قومیت‌ها را در منطقه در فضای تضاد قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مقدمه چینی و زمینه‌سازی ورود نظامی کشورهای غربی از دیگر فتنه‌هایی است که کشورهای منطقه از ناحیه آن خسارت زیادی دیده‌اند و باید با تقویت همکاری منطقه‌ای اثبات کنیم که نیازی به حضور کشورهای غربی در منطقه نیست و اصولاً مشکلات منطقه از حضور این کشورها ناشی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ما به دنبال امنیت و ثبات در کشورهای منطقه هستیم اظهار کرد: کشورهای استکباری حامی رژیم صهیونیستی بی‌ثباتی و ناامنی را در منطقه دنبال می‌کنند بنابراین به هیچ وجه تلاش جدی و نیت صادقانه از طرف آنها برای ثبات در منطقه دنبال نمی‌شود.

وی با اشاره به شرایط حساس کشور سوریه و دیدگاه‌های مطرح برای حل بحران این کشور گفت: دیدگاه نخست این است که درگیری‌ها متوقف شده، اجازه ارسال صلاح داده نشده، مرز‌های سوریه از امنیت برخوردار شده، اجازه دخالت کشورهای خارجی داده نشده، گفت‌وگوهای ملی شکل گرفته، نمایندگان گروه‌های مخالف و موافق کنار هم جمع شده و تصمیم‌گیری کنند که یک دولت موقت انتقالی را تشکیل دهند تا برگزاری انتخابات را زمان‌بندی و مدیریت کرده و در انتخابات با روش مردم‌سالاری نقطه نظرات اکثریت مردم در سوریه مشخص شود و مردم این کشور برای آینده خود تصمیم بگیرند.

مهمان‌پرست اضافه کرد: در مقابل دیدگاهی وجود دارد که با هرگونه توقف درگیری مخالفت کرده و هر جا قدمی برداشته می‌شود که آرامش برقرار شود و با موج جدید اقدامات تروریستی سعی می‌کنند شرایط را تغییر داده و زمینه‌سازی برای مداخله نظامی کشورهای خارجی را دنبال می‌کنند. طرفداران این دیدگاه سعی می‌کنند با هرگونه گفت‌وگوی ملی مقابله کرده و گروه‌هایی را به نمایندگی از کل جامعه سوریه معرفی کرده و آنها را به رسمیت می‌شناسند و به گونه‌ای القا می‌کنند که این گروه‌ها از طرف کل مردم سوریه نمایندگی دارند.

وی تصریح کرد: ایران از روش اول برای توقف درگیری‌های حمایت کرده و پیشنهاد شش ماده‌ای ما شامل توقف درگیری‌ها، گفت‌وگوهای ملی، تشکیل دولت انتقالی، برگزاری انتخابات، ارسال کمک‌های انسان دوستانه، ارزیابی خسارت‌ها و ایفای نقش رسانه‌ها در انعکاس واقعیت‌های داخل سوریه در برگیرنده همین موارد است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در جریان مقابل ادامه درگیری‌ها دنبال شده و کشورهای غربی و آنهایی که بیشترین حمایت را از رژیم صهیونیستی داشته‌اند از این جریان حمایت می‌کنند. در چنین شرایطی مشخص می‌شود که مدعیان حقوق بشر با روش‌های دموکراتیک، مردم‌سالاری و انتخابات موافق نیستند چرا که به فکر جان مردم نبوده و ثبات در منطقه را نمی‌خواهند. در شرایط ثبات کشورهای منطقه با یکدیگر همکاری کرده و همکاری‌ آنها جهان اسلام را تقویت می‌کند و رژیم صهیونیستی زیر فشار بیشتری قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: تبیین این رویکرد برای مردم و به ویژه برای افکار عمومی در کشورهای منطقه یک کار بسیار ضروری است چرا که در فضای مبهم، دنیای غرب با استفاده از رسانه‌ها همه فعالیت‌های خود را موجه جلوه داده و از طرف دیگر جبهه مقاومت اسلامی را یک جریان خشن ضد مردی که دستش به کشتار مردم آلوده است معرفی کرده و نقشه را طوری می‌خواهد پیاده کند که ابتدا نظام سوریه را از هم بپاشد و سپس به سراغ دیگر حلقه‌های مقاومت برود.

مهمان‌پرست گفت: ما دائماً به برخی کشورهای منطقه هشدار می‌دهیم در فتنه‌های آمریکایی و صهیونیستی وارد نشده و در زمین آنها بازی نکنند. غربی‌ها برخی اتهامات بی‌اساس را به ما نسبت می‌دهند در حالی که عملکرد ایران کاملاً روشن بوده و ما دنبال وحدت جهان اسلام، همکاری‌های منطقه‌ای، مقابله با تروریسم و همکاری‌های بیشتر برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه هستیم و امیدواریم که با رویکردی که می‌تواند جبهه مقاومت اسلامی را در منطقه تقویت کند این پیچ تاریخی بزرگ را پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/2258/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول