اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازرس کل خراسان شمالی:

ماهانه حدود 30 شکایت از دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد

خبرگزاری فارس: بازرس کل خراسان شمالی گفت: ماهانه حدود 30 شکایت از دستگاه‌های اجرایی استان صورت می‌گیرد.

ماهانه حدود 30 شکایت از دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد

حجت‌الاسلام موسی فتوحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد در مورد شکایت مردم از دستگاه‌های اجرایی، مأموریت‌های بازرسی، پیگیری مصوبات سفر رهبری، برگزاری مناقصه‌ها، برخورد با مدیران دو شغله، ضابطه‌مند شدن توزیع آگهی و ... صحبت کرد.

وی با تاکید بر اینکه بازرسی به دنبال مچ‌گیری نبوده و صرفاً به وظایف نظارتی خود عمل می‌کند، افزود: مفهوم نظارت از منابع دینی برگرفته شده و خداوند نخستین ناظر بر اعمال و رفتار انسان‌ها است.

فتوحی با اشاره به اینکه در تمام ادیان نظارت امری پذیرفته شده است، گفت: در قانون اساسی نیز بر موضوع نظارت تاکید و اصل 174 تدوین شده؛ از این رو انجام این مهم امری بدیهی است.

وی با بیان اینکه کار نظارت صرفاً جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی در نظام اداری نیست، افزود: با استفاده از نظارت نوعی هماهنگی و مدیریت در کل فعالیت ادارات به وجود می‌آید و اگر نظارت در این راستا نهادینه شود،‌ طبیعتاً تمام دستگاه‌های نظام هماهنگ عمل خواهند کرد.

بازرس کل خراسان شمالی بر انجام وظایف نظارتی از سوی مدیران دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: به طور حتم با تحقق این مهم شاهد کم‌ترین تخلفات در دستگاه‌ها خواهیم بود.

وی وظایف بازرسی را نظارت بر حسن انجام امور و همچنین اجرای صحیح قوانین برشمرد و اظهار کرد: به همین منظور برابر قانون و آیین‌نامه‌ها سه نوع بازرسی برای سازمان پیش‌بینی شده است که بر اساس آن امور بازرسی و مأموریت‌های محوله انجام می‌شود.

*‌چتر نظارتی بازرسی گسترده است

بازرس کل خراسان‌شمالی با تاکید بر اینکه چتر نظارتی بازرسی بر عملکرد همه دستگاه‌های استان گسترده شده است، تصریح کرد: این اداره کل در انجام مأموریت‌های خود بر تمام دستگاه‌های استان نظارت داشته و مأموریت‌های خود را در قالب‌های مختلف پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه بازرسی مستمر از دستگاه‌ها یکی از اقدامات نظارتی بازرسی کل استان به شمار می‌رود، گفت:‌ بخش دیگری از بازرسی‌ها پیرو شکایات مردمی و پس از بررسی‌ شکایات‌ در صورت موضوعیت با حضور نماینده بازرسی در محل مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

بازرس کل استان خراسان‌شمالی با اشاره به بیشترین شکایات مردم از دستگاه‌ها و مراکز خدمات‌رسان گفت: بر اساس آمار بیشترین این شکایت‌ها مربوط به شهرداری‌ها و برخی از بانک‌ها است.

وی همچنین شکایت در مورد استخدامی‌ها و رشوه را از جمله عناوین شکایات شهروندان استان از دستگاه‌ها برشمرد و اظهار کرد: این اداره کل تمام این شکایات را به دقت بررسی کرده و در صورت موضوعیت ضمن تشکیل پرونده آن را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند.

فتوحی یادآور شد: بازرسی کل استان به دنبال کشف سوء جریانات مالی و اداری بوده و اگر مدیری در انجام وظیفه ناتوان باشد و تخلفی کشف شود، منجر به تشکیل پرونده در این اداره کل خواهد شد.

وی از برنامه‌های مستمر این اداره کل را بازرسی‌ از دستگاه‌های مختلف براساس اعلام مرکز پژوهش‌های سازمان عنوان کرد و گفت: بازرسی از این دستگاه‌ها به جهت اهمیت در اولویت مأموریت‌های بازرسی کل قرار دارد.

*پیگیری مصوبات رهبری توسط بازرسی خراسان شمالی

بازرس کل خراسان‌شمالی همچنین پیگیری مصوبات سفر رهبر انقلاب اسلامی به این استان تا تحقق کامل این مصوبات را مهم‌ترین برنامه این اداره کل اعلام کرد.

وی مصوبات سفر رهبری در استان را یک سند راه برای این اداره کل خواند و افزود: در این راستا شورای دستگاه‌های نظارتی استان نیز با پیگیری‌ها و تشکیل نشست‌های منظم این مصوبات در حال پیگیری است.

بازرس کل خراسان شمالی همچنین شورای دستگاه‌های نظارتی استان که دبیرخانه آن در بازرسی کل خراسان‌شمالی بوده را شامل مدیرکل اطلاعات، مدیرکل دیوان محاسبات، ‌دادستان عمومی و انقلاب اسلامی بجنورد، معاونت برنامه‌ریزی، بودجه استانداری و مدیرکل بازرسی اعلام کرد.

فتوحی اظهار کرد: با توجه به اینکه زمان‌بندی اجرای مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی سه ساله تعیین شده، از این رو شورای دستگاه نظارتی در این زمینه مصمم است.

وی نظارت بازرسی بر شورای دستگاه‌های نظارتی خراسان‌ شمالی و مصوبات را از اتفاقات خوب در خراسان‌شمالی برشمرد و گفت: نظارت بر مصوبات سفر رهبری را یک تکلیف می‌دانم تا مردم طعم شیرین این مصوبات که سبب ارتقای شاخص‌های توسعه در خراسان‌شمالی خواهد شد را بچشند.

بازرس کل خراسان‌شمالی این اطمینان خاطر را به مردم استان داد تا آخرین مصوبه سفر رهبری پیگیری و از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه مرم خراسان‌شمالی در استقبال از رهبر فرزانه انقلاب حماسه بزرگی را آفریدند، تصریح کرد: مسئولان نیز وظیفه داشته تا زمینه‌های خدمت‌رسانی را برای مردم استان هر چه بیشتر فراهم کنند که یکی از مهم‌ترین این بسترها تحقق مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان است.

به گزارش فارس، طی سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خراسان‌شمالی 200 مصوبه با بار مالی سه هزار و 800 میلیارد تومان توسط هیئت دولت به تصویب رسید.

این مصوبات بیش از دو هزار و 600 پروژه عمرانی را در ذیل خود داشته که از این تعداد 153 پروژه ملی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی 19 تا 26 مهر امسال مهمان مردم ولایت‌مدار استان بودند.

*‌30 شکایت در ماه از دستگاه‌های خراسان شمالی صورت می‌گیرد

بازرس کل خراسان شمالی همچنین تعداد شکایت‌های مردم در ماه از دستگاه‌های استان به بازرسی کل استان را به طور میانگین 30 مورد عنوان کرد و گفت: بازرسی شکایات مردم از دستگاه‌ها را به دقت بررسی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از برنامه‌های کاری این اداره کل مربوط به رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه‌ها است، افزود: در این راستا برخی نسبت به عملکرد دستگاه‌ها شاکی بوده از این رو طبیعتاً بازرسی این شکایت‌ها را مورد پیگیری و بررسی قرار می‌دهد.

این مسئول بیشترین شکایت مردم از دستگاه‌ها را مربوط به شهرداری‌ها و همچنین برخی از بانک‌ها عنوان کرد.

فتوحی با بیان اینکه برخی از شکایت‌ها نیز مربوط به نحوه استخدام در دستگاه‌ها است، گفت: این موارد با جدیت از سوی اداره کل بازرسی خراسان شمالی بررسی شده و نتیجه به شکات ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: برخی از شکایت‌ها نیز منجر به تشکیل پرونده شده و با حضور نماینده سازمان بازرسی موضوع در محل پیگیری می‌شود.

بازرس کل خراسان شمالی با بیان اینکه هنگام بررسی‌ها در محل چنانچه جرمی کشف شود، پیگرد قانونی خواهد شد، یادآور شد: بازرسی با این گونه تخلفات و جرائم بدون اغماض برخورد خواهد داشت.

*بازرسی در جریان برگزاری مناقصه‌ها قرار گیرد

مدیرکل بازرسی خراسان‌شمالی در ادامه بر اطلاع‌رسانی دستگاه‌ها برای برگزاری مناقصه و مزایده‌ها تاکید کرد.

وی اظهار کرد: برابر ماده 11 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ادارات کل، دستگاه‌ها موظف هستند تا در تمام مزایده‌ها و مناقصه‌ها موضوع را از 15 روز قبل به این اداره کل برای تعیین نماینده بازرسی اطلاع دهند.

بازرس کل خراسان شمالی افزود: به این ترتیب بازرسی در تمام معاملات دستگاه‌ها به عنوان ناظر حضور خواهد داشت و مراد از حضور این نمایندگان رعایت مر قانون است.

به گفته فتوحی، در صورت عدم رعایت موارد قانونی در برگزاری مناقصه و مزایده‌ها، برپایی این مناقصات تجدید خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته تجدید مزایده و مناقصه‌ها در استان بالا بوده است، تصریح کرد: اکنون این مهم به خاطر آموزش‌های تأثیرگذار، کاهش چشمگیری دارد و رعایت نظامات قانونی در این راستا تأثیر بسزایی داشته است.

مدیرکل بازرسی خراسان‌شمالی تصریح کرد: این اداره کل علاوه بر حضور ناظر در معاملات دولتی اخیراً نیز به خاطر قانون ارتقای سلامت اداری ناظر استان در کمیته اعتباری بوده و بر نحوه پرداخت تسهیلات نظارت می‌کند.

وی گفت: ناظر در این کمیته حضور فعالی داشته تا تشخیص بدهد که پرداخت این تسهیلات و نحوه پرداخت آن بر اساس توجیهات کارشناسی انجام شده یا برعکس به آن توجه نمی‌شود که توصیه‌های لازم را ارائه کند.

فتوحی با بیان اینکه افراد دریافت کننده وام، نحوه پرداخت تسهیلات، محل پرداخت تسهیلات و همچنین ارائه تصمیمات لازم از سوی وام گیرنده موارد نظارتی ناظر در کمیته اعتباری استان است، تصریح کرد: توجه به این مقوله‌ها توسط نمایندگان این اداره کل می‌تواند به جلوگیری از معوقات بانکی که مشکل امروز سیستم بانکی بوده، منجر شود.

وی همچنین این رویکرد را سبب هزینه‌کرد تسهیلات دریافتی در محل‌های درخواستی وام گیرندگان دانست.

*‌جذب بازرسان افتخاری در اداره کل بازرسی خراسان‌شمالی

فتوحی همچنین از برنامه جذب بازرسان افتخاری در این اداره کل خبر داد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در حال تشکیل واحد نظارت همگانی در اداره کل بازرسی خراسان‌شمالی هستیم، اظهار کرد: تاکنون شماری از افراد به عنوان بازرسان افتخاری در این اداره ثبت‌نام کرده‌اند.

بازرس کل خراسان شمالی با بیان اینکه بازرسان افتخاری بر اساس شیوه‌نامه جذبی که به تأیید قوه قضائیه رسیده، ساماندهی و به‌کار‌گیری خواهند شد، افزود: بر همین اساس این بازرسان از میان کارشناسان به ویژه بازنشستگان دارای تحصیلات کارشناسی به بالا جذب و به‌کار‌گیری می‌شوند.

فتوحی اظهار کرد: بازرسان افتخاری برابر شیوه‌نامه جذب حدود فعالیتشان شامل توصیه‌های کتبی به دستگاه‌ها، شرکت در جلسات به عنوان بازرس و مأموریت‌های بازرسی با حکم مأموریت و ارائه پیشنهادات بازرسی است.

وی گزارش فساد و سوء جریانات اقتصادی دستگاه‌ها و ارائه مشاوره‌های تخصصی مشمول قانون را از دیگر وظایف بازرسان افتخاری در چارچوب واحد نظارت همگانی این اداره کل اعلام کرد.

بازرس کل خراسان‌شمالی با تاکید بر اینکه استفاده از بازرسان افتخاری این اداره کل گامی در راستای فرهنگ نظارتی است، تصریح کرد: به طور حتم فعالیت بازرسان افتخاری در کاهش هزینه‌ها تأثیرگذار بوده و در مقوله پیشگیری از تخلف و جرم احتمالی دستگاه و در اجرای مأموریت بازرسان افتخاری موثر خواهد بود.

وی اظهار کرد: این بازرسان قبل از وقوع تخلف توصیه‌های لازم را به مدیران ارائه خواهند کرد.

به گفته فتوحی، بازرسی کل استان محدودیتی به لحاظ تعداد افراد علاقه‌مند برای همکاری به عنوان بازرس افتخاری نداشته است و پس از به‌کارگیری آموزش‌های لازم را به این افراد ارائه خواهد کرد.

*بازرسی با مدیران دو شغله برخورد می‌کند

بازرس کل خراسان‌شمالی با اشاره به ممنوعیت دو شغله بودن مدیران، اظهار کرد: بازرسی در صورت اطلاع از تخلف مدیران در این خصوص ورود و برخورد خواهد کرد.

وی وجود مدیران دو شغله در استان را دارای منع قانونی عنوان کرد و گفت: پیش از آنکه بازرسی در این مورد اقدام کند، مدیران دو شغله باید در این زمینه تجدیدنظر کنند.

فتوحی همچنین وجود مدیران پروازی در دستگاه‌ها را طبق قانون خلاف ندانست و اظهار کرد: چنانچه این امر سبب اخلال در امر مدیریت دستگاه‌ها ‌شود به عنوان سوء جریان قابل پیگیری است.

به گزارش فارس، بازرس کل خراسان شمالی گفت: بازرسی در صورت اطلاع در این خصوص برخورد لازم را با مدیران پروازی استان خواهد داشت.

وی همچنین بر ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد و افزود: لازم است تا از این فریضه دینی برای رفع ناهنجاری‌ها و تخلفات از جامعه بیشتر استفاده شود.

مدیرکل بازرسی خراسان‌شمالی اظهار کرد: باید امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب الهی در جامعه ترویج یابد.

به گفته وی، همه نسبت به یکدیگر و آنچه در جامعه مسلمانان می‏گذرد، مسئول هستند به نحوی که اسلام آدم بی‌‏تفاوت نمی‌شناسد.

وی پیشبرد فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب دینی در جامعه را ضروری خواند و تصریح کرد: چنانچه این وظیفه دینی ترک شود، بی‌گمان مشکل خواهیم داشت.

بازرس کل خراسان‌شمالی تاکید کرد: اصلاً اساس امر به معروف و نهی از منکر برگرفته از تعالیم الهی بوده و در واقع یک امر دینی است که باید در تمام حوزه‌ها از جمله انصاف در داد و ستد مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این فریضه امری حکومتی نبوده و باید عموم نسبت به آن عمل کنند، یادآور شد: بی‌گمان با تحقق این فریضه الهی شاهد رفع تخلفات اجتماعی، اقتصادی و سایر معضلات در جامعه خواهیم بود.

*‌برخورد با کم‌کاری دستگاه‌های متولی تنظیم بازار

بازرس کل خراسان‌شمالی در ادامه از برخورد با دستگاه‌های متولی تنظیم بازار در صورت کم‌کاری و قصور خبر داد.

فتوحی با اشاره به اینکه افزایش قیمت‌ها و گرانی در سطح کشور به خاطر شرایط ایجاد شده است، اظهار کرد: البته باید دستگاه‌های متولی تنظیم بازار برای کنترل بازار به وظیفه ذاتی خود عمل کنند.

وی تاکید کرد: اگر چنانچه این دستگاه‌ها در وظیفه قانونی خویش اهمال کنند به طور حتم با آنها برخورد خواهد کرد.

بازرس کل خراسان‌شمالی نقش دستگاه‌های متولی تنظیم بازار را در کنترل و تثبیت قیمت‌ها مهم خواند.

وی تصریح کرد:‌ باید تنظیم بازار نسبت به برگزاری نشست‌های منظم و کنترل قیمت‌ها اقدام کند.

فتوحی همچنین نقش ناظران معاونت نظارت بر قیمت کالا را در کنترل و برخورد با متخلفان مهم خواند.

*توزیع آگهی‌های دولتی در نشریات محلی طبق ضوابط انجام شود

بازرس کل خراسان‌شمالی همچنین توزیع آگهی‌های دولتی در نشریات محلی استان را در چهارچوب ضوابط و قوانین از سوی دستگاه‌های متولی مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به ضرورت توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی بین نشریات محلی گفت: اداره کل بازرسی استان نیز بر این موضوع نظارت جدی خواهد داشت.

فتوحی، توزیع آگهی‌ها بین نشریات استان طبق ضوابط را حق رسانه‌ها در راستای انجام تکالیف و رسالت ذاتی آنان برشمرد.

بازرس کل خراسان‌شمالی همچنین نقش رسانه‌ها را در آگاه‌سازی و ارتقای فرهنگی جامعه مهم دانست.

وی تصریح کرد: امروزه در عصر ارتباطات قرار داریم و اطلاع‌رسانی نقش ویژه‌ای را در پیشبرد اهداف نظام اسلامی دارد.

فتوحی با بیان اینکه در این راستا مردم حق دارند تا در مورد وضعیت دستگاه‌ها و اقدامات انجام شده به منظور پیشگیری از تخلف‌ها قرار بگیرند، یادآور شد: بر همین اساس این اداره کل در حد مقدورات قانونی، اطلاع‌رسانی لازم را درباره فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده به همین منظور ارائه می‌کند.

انتهای پیام/63001/ز40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول