اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش ‌می‌کند

چشم‌های کودکان ارمنی خیره به دودکش بخاری / حال و هوای جلفای اصفهان در ایام کریسمس

خبرگزاری فارس: ارامنه جلفای اصفهان که پیرو مذهب ارتودکس هستند، 6 ژانویه را تولد عیسی مسیح (ع) دانسته و آغاز سال نو میلادی را یک هفته بعد از کریسمس جشن می‌گیرند.

چشم‌های کودکان ارمنی خیره به دودکش بخاری / حال و هوای جلفای اصفهان در ایام کریسمس

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امسال که اسفند 30 روز است، 16 دی‌ماه کریسمس ارامنه جلفای اصفهان است، برخلاف کاتولیک‌ها که 25 دسامبر یعنی پنجم دیماه کریسمس شان بود.

سنگ فرش‌های جلفا این کهن دیار زیبای اصفهان با معماری بدیع و چشم نوازش سال‌هاست، صدای سورتمه و گوزن‌های بابا نوئل را نشنیده است، چرا که برفی نباریده تا این قهرمان کودکان هدایایش را در برفی‌ترین شب سال به خانه‌ها برساند و از سوراخ بخاری پایین بیاید و هدیه کودکان را پای درخت کاج بگذارد.

* ایثار ارامنه در صحنه‌های مختلف ستودنی است

اسقف اعظم ارامنه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کلیسای وانک، ضمن تبریک ایام سال نو مسیحی به همه مردم به ویژه مسیحیان و ارامنه اظهار کرد: مردمان ارامنه در همه دوران انقلاب سلیقه‌ها را کنار گذاشته و به دفاع از آرمان‌های کشور پرداختند.

«بابکن چاریان» افزود: ارامنه همیشه آمادگی دارند، برای ایران عزیزشان فداکاری کنند و با دشمنان این مرز و بوم هر که باشند مبارزه کنند.

وی تصریح کرد: رشادت جوانان ارمنی در هشت سال دفاع مقدس ستودنی و برگ زرینی از جانفشانی و ایثار ارامنه است که شهدای زیادی تقدیم انقلاب کردند.

خلیفه ارامنه اصفهان گفت: کسانی که در پی تفرقه افکنی بین مذاهب هستند راه به جایی نمی‌برند.

وی تصریح کرد: ارامنه اصفهان در همه صحنه‌ها پا به پای برادران مسلمان پیش رفتند و ماه گذشته نیز ساخت فیلم موهن به مقدسات مسلمانان را محکوم کردند.

چاریان یادآور شد: جامعه ارامنه کشور اکنون نیز که ایام سال نو مسیحی با ایام محرم همزمان است، با نهایت احترام و حزن سال نو را غم گرفته و سوگوار می‌گذرانند.

کشیش هاکوپیان در مورد آداب سال نو ارامنه گفت: تزئین درخت کاج از مهم‌ترین رسوم است که نماد سرسبزی چهار فصل بوده و چون نمادی از صلیب و مسیح است شکل مثلث دارد.

آشوت هاکوپیان افزود: انجام این کار در حدود چهار قرن سابقه دارد و ارامنه ایران نیز که 400 سال است در اینجا زندگی می‌کنند این سنت را همه ساله برگزار می‌کنند و درخت را با نخ‌های رنگی و زنگوله‌های کوچک و چراغ‌ها تزئین می‌کنند.

وی ادامه داد: قرار دادن یک ستاره در بالای درخت کریسمس که ستاره مسیح و نماد ظهور او از آسمان‌ها است نیز از تزئینات کاج سال نو است.

این کشیش اظهار کرد: ارامنه جلفا چون ارتودکس هستند، ششم ژانویه را تولد عیسی(ع) می‌دانند ولی کاتولیک‌ها 25 دسامبر را که شب یلدای ایرانی است جشن می‌گیرند.

وی ادامه داد: بیشتر رسوم کریسمس با سال نوی ایرانی همسان است مثل پختن غذای شب عید که پلو ماهی و کوکو سبزی است یا خانه تکانی و دادن عیدی و نو کردن وسایل خانه و لباس‌ها که بین عید ارامنه و نوروز مشابه است.

هاکوپیان با بیان اینکه در نوروز ایرانیان عمو نوروز یا حاجی فیروز وجود دارد و در فرهنگ ارامنه نیز بابا نوئل همان شادی‌ها و هدایای عمو نوروز را به ارمغان می‌آورد، تصریح کرد: نیکی مخفیانه و خیرخواهی پنهان جزو سنت ارامنه است که در وجود بابا نوئل در ایام سال نو متجلی شده است.

وی افزود: مشکلات اقتصادی دور هم جمع شدن و جشن‌های آنچنانی ارامنه را در روزگار ما به شکل محافل کوچک خودمانی در آورده است.

این کشیش بیان کرد: تنها کودکان هستند که عید در باورهایشان همان رنگ و بو را دارد و از شکوه و شور آن در سال‌های اخیر کم نشده و ارامنه نیز به هدیه دادن و خوش گذشتن به بچه‌ها در ایام سال نو بسیار بها می‌دهند.

وی ادامه داد: به دلیل نبودن پرورشگاه و مزارع درختچه‌های کاج در ایران، ارامنه ناچارند از درخت‌های مصنوعی استفاده کنند چرا که در این فصل اگر هم کاج طبیعی پیدا شود بین 250 تا 500 هزار تومان قیمت دارد.

هاکوپیان اضافه کرد: اما هر چقدر هم گران باشد این سنت و قرار دادن هدیه برای کودکان در زیر درخت کاج فراموش نمی‌شود.

* ارامنه صنعت اصفهان را دگرگون کردند

به گزارش فارس، ارامنه مردمانی سختکوش و ماهر در زمینه صنعت هستند و همین دلیل کوچاندن آنها به ایران توسط شاه عباس بود.

ارامنه، صنعت اصفهان را دگرگون ساخته و زیرساخت صنایع کوچک را در اصفهان ایجاد کردند.

پارچه بافی، حوله بافی، باطری سازی، مکانیکی و صافکاری، سیم پیچی، طلاسازی، نقره سازی، نجاری، ساخت ادوات موسیقی، فلزکاری، آهنگری، تجارت و رانندگی ترانزیت، مشاغل و هنرهای صنعتی ارامنه را شامل می‌شود.

محلات ایروان، تبریزی‌ها، خاقانی، چهارسوق صنعتگران و سنگ‌تراشها، محلات داخلی جلفای اصفهان را تشکیل می‌دهد.

یکی از ساکنین قدیمی جلفا می‌گوید: در قدیم کوچه‌های جلفا را هر روز جارو می‌زدند و یکشنبه‌ها که کلیسا دایر بود، از سوی بلدیه دو شیشه گلاب به همراه آب در گذر خاقانی و چهارسوق صنعتگران پاشیده می‌شد.

معماری قدیمی جلفا که فرانسویان نیز از آن کپی برداری کردند، تاکنون به شکل سنتی حفظ شده و با نظر یونسکو کوچه‌های قدیمی و سنتی جلفا به خصوص اطراف کلیساها با سنگ‌های زیبا فرش شده و در مناطق اصلی جلفا کمتر آسفالت دیده می‌شود که این به اصالت معماری و زیبایی جلفا افزوده است.

کلیساهای 14 گانه که به قولی در قدیم 24 باب بوده و مدرسه فرانسوی‌ها از آثار بدیع معماری جلفا به شمار می‌رود.

از کلیساهای اصفهان می‌توان به وانک، دیر آمنا برگیج، دیر کاتا رینه و کلیساهای استبانوس، ید قهم، سرکیس، مریم، میناس، نرسس، نیکوغانوس، هاکوپ، هوانیس مگردیچ، هوسپ آرماتاتسی، گئورگ و کلیسای گریگور لوساوریچ نام برد.

انتهای پیام/2301/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول