اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در حاشیه راه‌اندازی مرکز اطلاعات بانک مهر اقتصاد در اصفهان

تورم دو رقمی یک‌شبه تک نرخی نمی‌شود / ورود بانک مهر اقتصاد به جمع فرابورسی‌ها

خبرگزاری فارس: مدیرعامل بانک مهر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ تورم در کشور 26 است باید در نظر داشت که نمی‌توان یک‌شبه نرخ تورم را به زیر 10 درصد رساند و کسانی که اینچنین سخن می‌گویند علمی در اقتصاد ندارند.

تورم دو رقمی یک‌شبه تک نرخی نمی‌شود / ورود بانک مهر اقتصاد به جمع فرابورسی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامحسین تقی‌نتاج با تأخیر یک ساعت و 30 دقیقه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اصفهانی حضور یافت و با اشاره به اینکه بانک‌ها به عنوان پرتراکنش‌ترین بنگاه اقتصادی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: میزان تراکنش‌ها و رویدادهای مالی در این بنگاه‌ها یعنی بانک‌ها به تعداد 25، 30، 50 و یا بیشتر در هر ثانیه می‌رسد.

وی با بیان اینکه بنابراین انجام این فعالیت‌ها به صورت دستی امروزه غیر ممکن است، افزود: به عنوان مثال بانک مهر اقتصاد با بیش از 10.5 میلیون مشتری و به منظور ارائه خدمات و فعالیت‌های پولی به این مشتریان نیازمند وسایل الکترونیکی است و این مسئله در شرایط فعلی یک ضرورت و الزام محسوب می‌شود.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به اینکه بانک مهر اقتصاد در بدنه بانکی کشور همواره به این مسئله توجه داشته که از جدیدترین ابزارها و زیرساخت‌ها در این حوزه استفاده کند، تاکید کرد: به همین منظور برای نخستین بار در کشور یک بستر فعال الکترونیزه را در خارج از تهران در اختیار گرفتیم و زمینه‌ای را در یک بستر مناسب‌تر برای خدمت‌رسانی ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این بستر در حال حاضر برای همه موسسات پولی و مالی کشور در تهران مستقر است و این ریسک بسیاری را برای بانک ایجاد می‌کند زیرا اگر تمام تراکنش‌ها بخواهد در یک منطقه جغرافیایی رخ دهد، می‌تواند مشکل‌اتی را برای مشتریان آن مؤسسه به وجود آورد و به همین منظور ایجاد یک بستر پشتیبان از ضروریات است.

تقی نتاج اضافه کرد: به عنوان نخستین بانک در کشور و به برکت توان فنی همکاران موفق شدیم این مسئله را در اصفهان عملیاتی کنیم و یک بستر فعال تراکنش‌های بانکی را علاوه بر تهران در اصفهان در اختیار خواهیم داشت و این مسئله حداکثر اطمینان موجود در توان فنی کشور و دنیا را به تعبیری فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر به هر دلیلی بستر تهران با مشکل مواجه شود این پشتیبانی مرکز اطلاعات بانک مهر اقتصاد به اصفهان منتقل می‌شود، گفت: این طرح یک طرح مطالعاتی پنج ساله بوده و در طی سه سال گذشته عملیات زیرساختی آن صورت گرفته و در طی یک هفته گذشته عملیاتی نهایی شده است.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به اینکه بدون اینکه وقفه‌ای در کار بانک ایجاد شود این انتقال بستر اطلاعاتی صورت گرفته و بسیاری از مشتریان و حتی همکاران متوجه این انتقال نشده‌اند، اظهار کرد: و این فاصله مکانی از تهران به اصفهان نیز بدون کوچکترین وقفه و مخاطره‌ای در کار میسر شد.

وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با اینکه چرا اصفهان برای این مسئله انتخاب شده است، گفت: اصفهان به دلیل بستر مناسبی که از لحاظ شبکه مباحث ارتباطی و مخابراتی دارد و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که به صورت کشوری برای این استان شده و از نظر دیگر نیز موقعیت جغرافیایی اصفهان و اینکه با توجه به سوابق تاریخی حداقل خرابی‌های ناشی از زلزله را در این منطقه داشته‌ایم و امتیازهای دیگری از لحاظ پیاده سازی این بستر اطلاعات در بین دیگر نقاط کشور، اصفهان را به دلیل دارا بودن همه این امتیازها انتخاب کرد.

* 200میلیارد ریال سرمایه گذاری مرکز اطلاعات بانک مهر اقتصاد

تقی‌نتاج تاکید کرد: 100 درصد این طرح توسط متخصصان داخلی انجام شده و حتی از مشاوران خارجی نیز استفاده نکرده‌ایم و کاملا بر اساس دانش داخلی کشور بوده است.

وی با اشاره به افتتاح مرکز اطلاعات بانک مهر اقتصاد در اصفهان این مرکز را فراتر از بک آپ و پشتیبان دانست و تصریح کرد: این مرکز به صورت فعال تراکنش‌های بانک را در هر لحظه انجام می‌دهد و فراتر از مبحث پشتیبانی است.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با تاکید بر اینکه بالغ بر 200 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام گرفته است، ادامه داد: با توجه به اینکه تجهیزات در گذشته فراهم شده اگر در حال حاضر قصد چنین اقدامی را داشتیم حدود 600 میلیارد ریال نیازمند سرمایه بودیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تراکنش‌های بانکی مهر اقتصاد برای کل کشور با مرکزیت اصفهان در حال انجام است و با راه‌اندازی مرکز اطلاعات تهران این دو مرکز همدیگر را همپوشانی می‌کنند، افزود: اگر در یک نقطه این دیتا سنتر داشته باشیم این مسئله مشکل ساز می‌شود به دلیل مشکلات فنی و بحرانی مانند سیل و زلزله و همچنین موضوعات مربوط به خلاف کاری‌ها ممکن است دیتا سنتر را دچار مشکل کند و وجود دیتا سنتر موازی فعال در کنار دیتا سنتر اولیه از الزامات یک بانک است که بتواند خطرات مربوط به این موضوع را مدیریت کند.

تقی نتاج با اشاره به اینکه امروزه بیش از آنچه نقدینگی مشتریان دغدغه بانک باشد دیتاها و اطلاعات مربوط به مشتریان اعم از سپرده گذاران و سرمایه‌داران یک سرمایه مهم محسوب می‌شود، ادامه داد: بانک‌ها باید این اطمینان و امنیت را برای مشتریان ایجاد کنند و دیتا سنتر به عنوان دیوار امنیتی عمل می‌کند.

وی با اشاره به بانکداری اسلامی که آن را عنوان چالشی دانست، اضافه کرد: هر کشوری یک بانکداری اسلامی خاص خود را دارد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد گفت: خود کلمه بانکداری یک مفهوم وارداتی به اسلام است اما با توجه به تاکیداتی که در دین اسلام به بانکداری پولی و اسلامی شده در حال حاضر نظام پولی و مالی اسلامی که بتوانیم آن را اجرا کنیم در کشور در اختیار نیست و باید یک جایگزینی را انتخاب می‌کردیم زیرا دریافت و پرداخت پولی از الزامات اقتصاد یک کشور است و نمی‌توان آن را قطع کرد.

* بانکداری بدون ربا تحققی برای محقق شدن بانکدرای اسلامی است

وی تاکید کرد: بانکداری اسلامی 60 سال است که در بین کشورهای اسلامی رواج یافته است و در کشور ایران نیز از سال 1362 کلید این طرح خورد.

تقی‌نتاج عنوان بانکداری بدون ربا را عنوان شایسته برای بانکداری اسلامی در کشور عنوان کرد و گفت: البته باید در نظر داشت که 100 درصد بانکداری ربوی نیست و بلکه آلوده به ربا است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها را باید به عنوان واسطه بین سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان باید در نظر بگیریم، افزود: اینکه توقع داشته باشیم بانک‌ها باید تنها و تنها به صورت قرض الحسنه خدمات دهند، فکر اشتباهی است و بانکداری اسلامی تنها قرض الحسنه نیست.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به اینکه این کار یک کار خیریه و غیرانتفاعی است و قرض الحسنه را یا باید دولت انجام دهد و یا قشرهای متمکن جامعه که قصد انجام کار خیر دارند و باید بخشی از درآمد خود را قرض الحسنه بدهند، ادامه داد: مطمئنا اقتصاد کشور را نمی‌توان با قرض الحسنه اداره کرد و در این صورت اقتصاد را از توسعه می‌اندازیم.

وی با تاکید بر اینکه منابع بانک‌ها از محل سپرده‌های مردم است و این‌ها باید در پایان سال سپرده‌های خود را با سود معقولی دریافت کنند، ادامه داد: اگر این سود معقول پرداخت نشود خود سپرده‌گذاران که بسیاری از آحاد جامعه هستند، ضرر می‌بینند.

تقی‌نتاج اضافه کرد: در سال گذشته 204 میلیارد تومان علاوه بر سودهای قبلی توانستیم به سپرده گذاران بپردازیم که به حساب بیش از 8.5 میلیون مشتری تا پایان سال 1389 مشتری پرداخت شده به حساب سپرده گذاران به عنوان مابه التفاوت سودهای علی الحساب و سوددهی قطعی 10 سال گذشته پرداخت کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار نفر سپرده‌گذار در اصفهان داریم که یک‌میلیون و 400 هزار نفر از تسهیلات بهره‌مند هستند، بیان کرد: 2 هزا رو 500 میلیارد تومان منابع بانک اقتصاد مهر در اصفهان است که 2هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه دادیم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد میزان منابع کل کشور بانک اقتصاد مهر با 25 هزار میلیارد تومان دانست.

وی با بیان اینکه بانک مهر اقتصاد با جمع کثیری از آحاد جامعه فعالیت می‌کند، بیان کرد: اینچنین نبوده که منابع را تنها در اختیار افراد و اقشار خاصی از جامعه قرار دهیم.

تقی‌نتاج با اشاره به اینکه اجازه نداریم بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا بیش از منابع قرض الحسنه وام قرض الحسنه ارائه دهیم، تصریح کرد: قرض الحسنه کار انتفاعی نیست و اگر مراجع کشور قصد دارند در این زمینه اقداماتی انجام شود دیگر نیازی به زدن قرض الحسنه جدید نیست و همین منابع قرض الحسنه را در اختیار هر بانکی قرار دهند، می‌تواند طبق قرض الحسنه آن را پرداخت کند و بنابراین ترویج پرداخت قرض الحسنه بیش از هر چیزی نیازمند تأمین منابع قرض الحسنه است و این منابع یا باید توسط آحاد جامعه و یا از طرف دولت تأمین شود.

وی بر آمارهای اخیر بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: حجم سپرده‌های سرمایه‌گذاری در حال کاهش است و اگر سپرده‌های قرض‌الحسنه کاهش پیدا کند وام‌های قرض الحسنه نیز کاهش پیدا خواهد کرد که این در اثر شرایط کنونی اقتصاد کشور است.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد تاکید کرد: افرادی باید موسس قرض الحسنه باشند که از تمکن مالی برخوردار باشند و یا دولت باید حمایت‌هایی را مانند صندوق مهر امام رضا(ع) انجام دهند.

* نرخ تورم دو رقمی حاصل ده‌ها سال اشتباه کاری اقتصادی است

وی با اشاره به اینکه باید به بانک‌ها به عنوان سدهای ذخیره انرژی پول در اقتصاد کشور اعتماد کرد، اظهار کرد: اینکه نرخ تورم به عدد 26 در ساله رسیده یک اتفاق یک ساله و دو ساله نیست و اتفاق ده‌ها ساله‌ای بوده و اگر قرار است این نرخ تورم را تک رقمی کنیم مانند اینکه ده‌ها سال طول کشید تا به این عدد برسد و ما به این بیماری عادت کردیم سال‌ها نیز زمان می‌برد تا این بیماری درمان شود.

* نرخ تورم را نمی‌توان یهویی و هیجانی به زیر 10 درصد کاهش داد

تقی گفت: اگر کسی قصد انجام چنین کاری را دارد یا واقعا اقتصاد نخوانده است و یا اینکه چیزهایی خوانده که ما آنها را اشتباه خوانده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه صنایع زیان ده نیز نیازمند تسهیلات هستند، ادامه داد: البته نباید تسهیلات صنایع زیان ده را بانک‌های غیردولتی بدهند.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد تصریح کرد: بانک‌های دولتی اعتبار از بودجه سالانه بگیرند و میزان تسهیلاتی را به صنایع زیان‌ده ارائه دهند، چون بانک‌ها اجازه ندارند وجوه‌شان را در موارد کم سود ده هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه نظام بانکی کشور تحولاتی را از سال 1383 آغاز کرد و موضوع مؤسسات پولی و مالی در کشور شکل گرفت و تا آن سال از لحاظ هویت حقوقی موسسات پولی و مالی هویت حقوقی روشن نداشتند و موسسات قرض الحسنه نیز نیازمند هماهنگی با بانک مرکزی نبودند، اظهار کرد: اما قبل از این ساماندهی انواع موسسات پولی و بانکی شکل گرفت و ما نیز با عنوان مؤسسه قرض الحسنه بسیجیان از همان ابتدا در بخش غیر دولتی فعالیت را آغاز کردیم.

تقی‌نتاج ادامه داد: پس از مدتی قرار بر این شد که فراتر از قرض الحسنه فعالیت کرده زیرا فعالیت مختص در قرض الحسنه نیازمند تامین منابع مالی است و دیگر اینکه به اندازه‌ای بزرگ شدیم که دیگر در حد یک موسسه قرض الحسنه نمی‌گنجیدیم و به سمت مؤسسه اعتباری غیر بانکی قدم برداشته که البته شرایط اقتصاد جامعه سبب حرکت به این سمت و سو شد.

وی با بیان اینکه در سال 1387 اصلاحیه‌ای توسط بانک مرکزی مبنی بر قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی به تصویب رسید و این قانون انواع و اقسام هویت‌های حقوقی را مورد توجه قرار داد و از آنجایی که مؤسسه اعتباری غیر بانکی و یک بانک هزینه‌های راه‌اندازی شبیه همدیگر دارند و حال آنکه یک بانک می‌تواند خدمات بانکی بیشتری را انجام دهد و دیگر اینکه بانک مرکزی در سال 1387 تأکید بر بانکداری با سرمایه 200 میلیارد تومان داشت، تصریح کرد: به همین منظور تصمیم به پیوستن به جرگه بانکداران را انتخاب کردیم.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با اشاره به اینکه در گذشته تنها بنیاد سهامدار این موسسه بود، تاکید کرد: در حال حاضر 10 سهامدار حقوقی با سهم 49 درصد داریم و 51 درصد دیگر از سهم بانک مهر اقتصاد نیز بین 130 هزار نفر سهامدار حقیقی به صورت فراخوان تقسیم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از 200 هزار نفر شاغل در عرصه بانکداری کشور 6هزار نفر در بانک مهر اقتصاد فعالیت دارند، افزود: اگر این موسسه به صورت قرض‌الحسنه بود به بیش از 500 نفر نیاز نداشتیم.

* مدیران بانکی حق ندارند با سپرده سرمایه‌گذاران ریسک کنند

تقی‌نتاج با اشاره به اینکه برای حفاظت از سپرده سپرده گذاران اقداماتی را برای به حداقل رساندن ریسک انجام می دهیم و ما به هیچ وجه نمی‌توانیم اجازه دهیم که معوقات 30 یا 40 درصد باشد، تصریح کرد: البته برخی این سخت‌گیری‌ها را در کشور انجام ندادند و معوقات را در معرض ریسک‌های سنگین انجام دهند و مدیران بانک حق ندارند با سرمایه‌های مردم ریسک کنند.

وی با بیان اینکه تضمین‌هایی که داریم معوق و منطقی است و بیش از 900 هزار فقره تسهیلات ارائه می‌دهیم که این‌ها در همین کشور انجام می‌شود و معوقات بانکی حدود سه تا چهار درصد کل 25 هزار میلیارد تومان در سطح کشور است.

* اجازه ورود به صنایع زیان ده را نداریم

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد به ثبت بانک این موسسه اشاره کرد و گفت: به عنوان شرکت سهامی عام مهر اقتصاد معرفی شدیم و تا آخر سال جاری نیز به منظور تغییر تابلوهای موجود اقدام می‌کنیم.

وی ورود به عرصه فرابورس بانک مهر اقتصاد را بهمن ماه اعلام کرد و افزود: با 410 میلیارد تومان به فرابورس وارد می‌شویم.

تقی‌نتاج با تاکید بر اینکه در سه سال اخیر 550 میلیارد تومان به صنایع اصفهان تسهیلات ارائه کرده‌ایم، اظهار کرد: ضمن اینکه به طور مستقیم سرمایه‌گذاری 200 میلیارد تومان به صنایع فولاد اصفهان در سال جاری داشته‌ایم.

انتهای پیام/63001/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول