اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برگزیده هجدهمین دوره جشنواره رازی:

عمده‌ترین دلیل عفونت قرنیه ضربه‌های چشمی است

خبرگزاری فارس: برگزیده مقام نخست محققان جوان گروه جراحی هجدهمین دوره جشنواره رازی گفت: عمده‌ترین دلیل بروز و ابتلا به عفونت‌های قرنیه ضربه‌هایی است که دراثر تصادفات به چشم انسان وارد می‌شود.

عمده‌ترین دلیل عفونت قرنیه ضربه‌های چشمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیامک زارعی ظهر امروز در نشست خبری افتخار آفرینان جشنواره رازی داشنگاه علوم پزشکی مشهد که در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد اظهار کرد: به طور کلی انواع عفونت‌های که در قرنیه بروز می‌کند نسبتا در ایران شایع هستند.

وی تصریح کرد: انواع مختلف این عفونت‌ها عفونت‌های قارچی قرنیه، عفونت‌های باکتریایی و انواع دیگر عفونت‌ها است که در قرنیه رخ می‌دهد.

عضو تیم جراحی بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی خاتم‌الانبیا در ارتباط با دلایل به وجود آمدن انواع عفونت‌های قرنیه در افراد خاطرنشان کرد: برخورد با شاخه‌ درختان و رفتن آن شاخه و یا هر عضو گیاهی دیگر سبب به وجود آمدن عفونت‌های قارچی در قرنیه می‌شود.

زارعی ادامه داد: هم چنین استفاده از لنزهای تماسی برای چشم‌ در صورتی که معاینات اولیه در آن انجام نشده باشد می‌تواند خطرساز باشد و سبب  عفونت قرنیه و با حتی از دست رفتن چشم شود.

وی افزود: استفاده از لنزهای تماسی نیاز به معاینه و آموزش دارد و در کشورهای پیشرفته انواع مختلف لنزها تنها با نسخه پزشک به افراد فروخته می‌شوند زیرا این کالا یک کالای پزشکی اشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: استفاده از لنزهای تماسی در دوره‌های طولانی مدت احتمال ابتلا به عفونت قرنیه را تا 20 برابر افزایش می‌دهد.

زارعی با اشاره به شرایطی که استفاده از لنز برای افراد ممنوع است اذعان کرد: کسانی که عفونت‌های سطح چشمی و یا لبه پلکی مزمن دارند، افرادی که خشکی چشم زیاد دارند و یا افرادی که قوز قرنیه دارند نباید از لنزهای معمولی استفاده کنند.

وی با اشاره به مقاله برگزیده در هجدهمین دوره جشنواره رازی بیان کرد: این مقاله با عنوان ارزیابی فشارهای سطح چشمی در بیماران مبتلا به زخم قرنیه باکتریال است که با همکاری محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس آمریکا به رسته تحریر درآمده است.

دارنده مقام نخست محققان جوان گروه جراحی هجدهمین دوره جشنواره رازی ادامه داد: نتایج این مقاله به خوبی قابل تعمیم به ایران نیز هست زیرا زخم قرنیه باکتریال یکی از بیماری‌های شایع در ایران است.

زارعی افزود: نتیجه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در 30 درصد افرادی که به عفونت باکتریال قرنیه مبتلا می‌شوند فشار داخل چشمی افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر افزایش فشار داخل چشمی می‌تواند یک نشانه برای عفونت‌های باکتریال قرنیه باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به راه‌های درمانی عفونت‌های داخل قرنیه اذعان کرد: برای درمان این بیماری نیاز به یک تیم تخصصی است که آنتی‌بیوتیک‌های ویژه‌ای را با نسبت‌های مختلف بسته به شرایط بیماران انتخاب می‌کنند و با هم ترکیب می‌کنند.

زارعی افزود: این آنتی‌بیوتیک‌ها به صورت قطره در می‌آیند و بیمار مورد استفاده قرار می‌دهد تا درمان عفونت‌ قرنیه انجام شود.

انتهای پام/70010/خ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول