اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج به فارس خبر داد

پردیس‌های قرآنی بسیج در راه تهران/ فعالیت قرآنی با روحیه بسیجی

خبرگزاری فارس: مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ از راه‌اندازی پردیس‌های قرآنی بسیج در سطح شهر و پیگیری فعالیت‌های قرآنی با تکیه بر روحیه بسیجی خبر داد.

پردیس‌های قرآنی بسیج در راه تهران/ فعالیت قرآنی با روحیه بسیجی

«رحیم قربانی» مسئول سازمان قرآن و عترت سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص اهداف تشکیل این سازمان گفت: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ در راستای گسترش و تعمیق فرهنگ و معارف غنی قرآن‌کریم و مکتب حیات‌بخش اهل بیت(ع) در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور بنا بر نیاز جامعه تشکیل شد.

توجه رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری به ترویج آموزه‌های قرآن‌کریم

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، با اشاره به تأکیدات رهبر کبیر انقلاب نسبت به موضوع ترویج قرآن‌کریم افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات اشاره شده در وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره)، موضوع مهجوریت‌زدایی از قرآن و عترت است.

وی همچنین در خصوص توجه مقام معظم رهبری به موضوع قرآن‌کریم افزود: رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به ترویج فرهنگ قرآن‌کریم و سیره ائمه طاهرین(ع) توجه و اهتمام خاصی دارند و در طول سال بارها با فعالان قرآنی دیدار می‌کنند که این موضوع نشانگر توجه معظم‌له به مسئله ترویج فرهنگ قرآنی است.

انس و الفت شهیدان هشت سال دفاع مقدس با قرآن‌کریم

قربانی با بیان اینکه بسیجیان، طلایه‌داران راه شهیدان هشت سال دفاع مقدس هستند، اظهار داشت: اگر ما از شهیدان روایتگری می‌کنیم و به اعمال آنها غبطه می‌خوریم باید در وهله اول دانست، این شهدا چه کرده‌اند که به این درجه رفیع نائل شدند.

وی در این باره افزود: مگر غیر از این بوده که این شهیدان، همراه با قرآن، عترت و پای رحل‌های قرآن‌کریم به این مقام شامخ رسیده‌اند، در یکی از مأموریت‌های تفحص سپاه حدود 400 نفر از شهدای هشت سال دفاع مقدس تفحص شدند که تمام این شهدا یک جلد قرآن‌کریم را در اختیار داشتند.

اهمیت ترویج فرهنگ قرآنی به روایت قرآن‌کریم

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، با اشاره به آیات مختلف قرآن، ترویج فرهنگ قرآنی را امری ضروری دانست و افزود: آیات مختلفی در قرآن‌کریم است که وظیفه ما را نسبت به آن سنگین می‌کند، همان‌طور که پیامبر می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پیامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من این قرآن را رها کردند»؛ این آیه را زیاد شنیده‌ایم و اگر بخواهیم جزو این افراد نباشیم، باید در این راستا گامی برداریم و یا آیه شریفه 44 از سوره مبارکه «زخرف» که می‌فرماید: «وَإِنَّهُ لَذِکْرٌ لَّکَ وَ لِقَوْمِکَ وَ سَوْفَ تُسْأَلُونَ؛ و به راستى که [قرآن] براى تو و براى قوم تو [مایه] تذکرى است و به زودى [در مورد آن] پرسیده خواهید شد».

پیوند بسیجیان با قرآن‌کریم علت تشکیل سازمان قرآن و عترت است

قربانی در ادامه، پرداختن به آسیب‌های شهر تهران را یکی از علل اساسی تشکیل سازمان قرآن و عترت عنوان کرد و گفت: آسیب‌های زیادی در شهر تهران وجود دارد که به تغییر سبک زندگی برخی از مردم منجر شده است، که در واقع به دلیل سکونت صد‌ها بسیجی در سطح شهر تهران به این نتیجه رسیدیم، پیوند بسیجیان با قرآن از نظر محتوای آموزه‌های قرآن در زندگی، عمیق‌تر شود.

ایجاد هم‌افزایی و تعامل سازمان قرآن و عترت بسیج با نهاد‌های قرآنی

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به وجود مؤسسات مختلف قرآنی در سطح شهر تهران گفت: نهادها و مؤسسات قرآنی زیادی در سطح شهر تهران موجود است، اما هیچ‌کدام از این دستگاه‌های قرآنی هماهنگ‌کننده نظام قرآن و عترت در سطح شهر نیستند و هرکدام آنها دغدغه‌های خودشان را که مقدس هم هست، دنبال می‌کنند و سازمانی که هم‌افزایی و هم‌بستگی بین این نهادها را ایجاد کند، نیاز کشور است.

وی در ادامه در این باره یادآور شد: بسیج در تمام ایام و اعصار ثابت کرده اگر با قوت وارد عمل شود، حتی فعالیت‌های ناممکن را ممکن خواهد کرد، به طور مثال در موضوع فلج اطفال و مسائل اقتصادی، خدمات‌رسانی بسیج، فعالیت‌های چشمگیری را به دنبال داشته است و معتقدم اگر در بحث فرهنگ دینی به ویژه فعالیت‌های قرآنی برنامه‌ریزی کارشناسی‌شده و عمل شود، قطعاً خیلی از بی‌سوادی‌های دینی در جامعه از بین خواهد رفت.

تشکیل شورای راهبردی و برنامه‌ریزی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران

قربانی، به تشکیل شورای راهبردی و برنامه‌ریزی سازمان قرآن و عترت بسیج تهران اشاره کرد و افزود: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در گام اول، شورای تخصصی راهبردی فعالیت‌های قرآنی سازمان را که به ریاست فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله(ص) و متشکل از نمایندگان شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امورخیریه، آموزش و پرورش، شهرداری، مرکز رسیدگی به امور مساجد، اتحادیه‌ها و مؤسسات قرآنی و برخی از کارشناسان فعال قرآنی است؛ با هماهنگی نمایندگی ولی‌فقیه و معاونت تربیت و آموزش سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ راه‌اندازی کرد.

وی، تشکیل این شورا با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی را یک هم‌افزایی و تعامل دانست و گفت: بسیاری از فعالیت‌های سازمان با مشارکت این دستگاه‌ها و نهادهای دولتی اجرا می‌شود.

23 مرکز قرآن و عترت در نواحی مقاومت/ هزار واحد قرآنی در پایگاه‌های بسیج

وی در ادامه به تشکیل و راه‌اندازی مراکز قرآن و عترت نواحی مقاومت بسیج تهران بزرگ اشاره کرد و گفت: در راستای تحقق اهداف و وظایف سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و برای پیگیری و انجام امور و فعالیت‌های قرآن و عترت در 23 ناحیه مقاومت بسیج تهران بزرگ، مراکز قرآن و عترت تا پایان سال‌جاری تشکیل و راه‌اندازی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در هریک از پایگاه‌های تابعه نواحی مقاومت، یک واحد قرآن و عترت ویژه برادران و خواهران راه‌اندازی می‌شود که با این وجود، تعداد قابل‌ ملاحظه‌ای از مؤسسات خودجوش قرآنی در سطح شهر تهران با مشارکت مردم به وجود خواهد آمد و یک شبکه گسترده‌ای متشکل از بیش از هزار واحد قرآن و عترت تشکیل می‌شود.

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به مراسم افتتاحیه سازمان قرآن و عترت گفت: با حضور سردار «محسن کاظمینی» فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ ساختمان سازمان قرآن و عترت واقع در خیابان پیروزی، خیابان نیروی هوایی افتتاح شد و مقرر شد تا در اولین فرصت، بسیجیان قرآنی در سطح شهر شناسایی و در سازمان قرآن و عترت به کارگیری شوند.

سازمان قرآن و عترت متشکل از 6 معاونت تخصصی است

وی در خصوص ساختار سازمانی، سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ تصریح کرد: این سازمان دارای 6 معاونت تخصصی است که متشکل از معاونت «آموزش»، «پژوهش»، «تبلیغ و ترویج»، «نظارت و کنترل»، «اداری و پشتیبانی» و معاونت «برنامه‌ریزی و مالی» است.

استفاده از ظرفیت‌ نهاد های قرآنی کشور جهت پیشبرد اهداف قرآنی سازمان قرآن و عترت

قربانی با بیان اینکه تعاملاتی با مؤسسات قرآنی مردمی صورت گرفته است، افزود: هدف سازمان قرآن و عترت این است که علاوه بر فعال‌کردن نواحی و پایگاه‌های نیروی مقاومت بسیج از ظرفیت‌های نهادهای مردمی و دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی اعم از آموزش و پرورش، شهرداری، بهزیستی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مراکز فرهنگی دیگر استفاده شود.

تاسیس 370 مهد قرآن و عترت در محلات شهر تهران

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ از تأسیس مهدهای قرآن و عترت سازمان قرآن و عترت در سطح شهر خبر داد و اظهار داشت: در راستای تربیت کودکان و نونهالان بر مبنای آموزه‌های قرآن‌کریم و سیره معصومان(ع) و با هماهنگی لازم با سازمان بهزیستی استان تهران، سازمان آموزش و پرورش استان تهران و سایر نهادهای فرهنگی کشور، 370مهد قرآن و عترت در هر محله شهر تهران تأسیس خواهد شد و برنامه‌های آموزش فرهنگی و تفریحی بر مبنای آموزه‌های قرآن و عترت اجرا می‌شود.

وی در این باره اظهار داشت: در همین راستا، گردهمایی مسئولان مهدهای کودک، پنجشنبه 7 دی‌ماه 1391 در محل اجتماعات سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ برگزار شد و بیش از 300 نفر از مسئولان و مربیان مهدهای کودک در این همایش توجیهی شرکت کردند که در آینده نیز محافل آموزش ویژه مربیان برگزار خواهد شد.

ویژه برنامه «زنگ‌های قرآنی»برای 342 مدرسه منتخب شهر تهران

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ به تأسیس مدارس قرآنی توسط وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدارس تهران بزرگ و با هماهنگی دفتر گسترش فرهنگ قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش استان تهران و مدیران 342 مدرسه منتخب در تهران بزرگ، فعالیت‌های قرآن و عترت در این مدارس اجرا می‌شود.

وی در خصوص روش‌ها و برنامه‌های قرآنی در مدارس منتخب گفت: زنگ‌های قرآن و عترت یکی از برنامه‌های اجرایی در این مدارس است که با استفاده از مربیان و توانمندی‌‌های بسیجیان و با روش‌های ویژه کلاس‌های قرآن و عترت در نوبت صبح و شیفت مدارس برگزار می‌شود.

قربانی اضافه کرد: همچنین در نوبت عصر و یا ایامی که در مدارس، دانش‌آموزی وجود ندارد؛ فعالیت‌ها و برنامه‌ها و کلاس‌های مختلف قرآن و عترت ویژه دانش‌آموزان علاقه‌مند و اهالی محل برگزار و اجرا می‌شود.

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ افزود: برگزاری و اجرای محافل و مراسم ویژه قرآن و عترت و نیز اجرای تئاتر و مسابقات قرآنی نیز بخشی دیگر از برنامه‌های این سازمان برای مدارس است.

مکتب‌خانه‌های قرآنی ویژه خواهران/ ساماندهی جلسات قرآن خواهران 

قربانی از تأسیس 856 مکتب‌خانه‌ قرآنی خبر داد و گفت: به منظور احیای سنت آموزش و تدریس قرآن‌کریم و نشر مفاهیم والای آن و آشنایی بسیجیان با آموزه‌های قرآنی در جلسات محلی و منازل، مکتب‌خانه‌های قرآنی در سطح پایگاه‌های مقاومت و در منازل بسیجیان علاقه‌مند با اولویت خواهران بسیجی، تشکیل می‌شود و این امر به سبب تأمین و سازماندهی جلسات سنتی خواهران در شهر تهران اجرا خواهد شد.

پردیس قرآنی در تمام محلات شهر تهران

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به تأسیس پردیس‌های قرآنی شهر تهران گفت: به منظور ایجاد فضایی شاداب و با طراوت و تفریحات سالم با رویکرد آموزش مفاهیم و آموزه‌های قرآن و عترت با شیوه‌های جذاب و مدرن برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها مجموعه‌های فرهنگی و تفریحی قرآن و عترت تحت عنوان پردیس‌های قرآنی در شهر تهران ایجاد می‌شود که در چشم‌انداز برنامه‌های قرآنی برای هر ناحیه یک پردیس قرآنی پیش‌بینی می‌شود که براساس شرایط و مقتضیات زمان و مکان به مرور در سطح نواحی تهران توسط سازمان قرآن و عترت ایجاد و مسئولیت اداره آن به ناحیه مربوطه واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون  سه بوستان در شهر تهران جهت اجرای پروژه پیش‌بینی شده است، گفت: در حال رایزنی با شهرداری و دیگر نهادهای ذی‌صلاح هستیم و از ابتدای سال آینده این فعالیت اجرایی می‌شود.

قربانی با بیان اینکه بوستان نهج‌البلاغه یکی از بوستان‌های موردنظر است، افزود: مقرر شد تا در بوستان نهج‌البلاغه مقاطع زندگی‌نامه حضرت علی(ع) از تولد حضرت علی(ع)، دوران مشایعت حضرت با پیامبر(ص)، دوران ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت زهرا(س) و لحظه شهادت حضرت علی(ع) در مکان‌های مختلف بوستان تعبیه شود تا علاقه‌مندان با آثار و زندگینامه حضرت علی(ع) آشنا شوند.

سامانه اطلاعاتی قرآن و عترت بسیجیان تشکیل شد

 مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ از تشکیل سامانه اطلاعاتی قرآن و عترت بسیجیان خبر داد و گفت: هدف از این امر، شناسایی و جذب بسیجیان نخبه و فعال در تهران است تا کاملاً از ظرفیت‌های موجود در بسیج در زمینه‌های هنری، ادبی، پژوهشی به کارگیری کرد.

کارگاه‌های آموزشی «مهارت‌های سبک زندگی قرآنی» ویژه فرماندهان و مسئولان نواحی 

قربانی از برگزاری جلسات آموزشی تحت عنوان « مهارت‌های سبک زندگی قرآنی» ویژه فرماندهان و مسئولان مراکز قرآن و عترت نواحی مقامت بسیج تهران بزرگ خبر داد و گفت: یک دوره از این کارگاه‌های آموزشی در جلسه توجیهی فرماندهان و مسئولان قرآنی نواحی برگزار شد و در آینده نیز این جلسات برای بسیجیان ادامه خواهد داشت.

برگزاری دوره‌های ترجمه و حفظ  قرآن‌کریم برای بسیجیان

 وی همچنین با اشاره به دوره‌های غیرحضوری ترجمه و مفاهیم قرآن‌کریم گفت: این دوره غیرحضوری برای بسیجیان درنظر گرفته شده است تا با گذراندن این دوره یک ماهه، هر بسیجی می‌تواند 80 درصد قرآن‌کریم را ترجمه کند.

مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، آموزش حفظ قرآن را یکی دیگر از برنامه‌های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب نسبت به موضوع حفظ قرآن‌کریم، در نظر داریم تا به‌ طور جدی بسیجیان وارد موضوع حفظ قرآن شوند.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول