اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سهم هر دانش‌آموز حداقل 50 هزار تومان است

دریافت کمک‌های اجباری در برخی مدارس دولتی در قم

خبرگزاری فارس: اصل 30 قانون اساسی دولت را مکلف ساخته آموزش رایگان را از ابتدایی تا متوسطه برای مردم فراهم کند اما برخی از مدارس دولتی استان قم در روزهای اخیر هزینه حداقل 50 هزار تومانی را از والدین مطالبه کرده‌اند.

دریافت کمک‌های اجباری در برخی مدارس دولتی در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اصل 30 قانون اساسی دولت را مکلف ساخته آموزش رایگان را از ابتدایی تا متوسطه برای مردم فراهم کند و بر اساس این اصل، آموزش و پرورش حق گرفتن وجهی به نام شهریه از مردم را ندارد و هر کس این کار را انجام دهد خلاف قانون عمل کرده است.

یکی از موضوعاتی که طی سالیان گذشته همواره در خصوص مدارس دولتی مورد توجه قرار گرفته و زمینه کشمکش خانواده‌ها و مدارس را فراهم آورده، اخذ اجباری وجه از اولیا در قالب کمک‌های داوطلبانه به مدرسه است.

دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های فراوانی تاکنون به مدیران مدارس ابلاغ شده است که کمک‌های والدین به مدارس باید داوطلبانه باشد اما با این وجود دریافت پول در مدارس ادامه داشته و بخشنامه‌ها تنها در حد حرف باقی مانده و ضمانت اجرایی ندارند.

از جمله پیامد‌هایی که اجرا نشدن این بخشنامه‌ها می‌تواند به همراه داشته باشد این است که وزارت آموزش و پرورش نسبت به مشکلات مدارس و تأمین اعتبارات مورد نیاز برای رفع بخشی از نیازهای آن‌ها بی‌توجه است و همین امر موجب شده که مدیران مدارس برای آنکه با مشکلات مالی مواجه نشوند به اجبار با انواع شیوه‌ها و روش‌ها، تأمین هزینه‌های مدرسه را به دوش والدین دانش‌آموزان بگذارند.

اگرچه کمک به مدرسه اقدامی نیکو و شایسته است و تبصره هشت قانون شوراها مصوب مجلس شورای اسلامی هم این اجازه را می‌دهد که مردم به صورت اختیاری به مدارس کمک کنند اما باید توجه داشت که قریب به اتفاق والدینی که فرزندان خود را به مدارس دولتی می‌فرستند از اقشار متوسط و کم درآمد جامعه هستند که قدرت کمک به مدرسه را ندارند و بر همین اساس پرداخت کمک‌های اجباری، نارضایتی آن‌ها را از عملکرد آموزش و پرورش به دنبال دارد.

مدارس قم هم به نظر می‌رسد از نظر مالی وضعیت چندان مناسبی ندارند و از همین رو برخی از مدیران مدارس طی روزهای گذشته اقدام به ارسال نامه‌هایی به والدین برای دریافت وجه از آن‌ها کرده‌اند و در این نامه‌ها هیچ اشاره‌ای هم به داوطلبانه بودن این کمک‌ها ندارند.

در یکی از این نامه‌ها که به اصطلاح از سوی انجمن اولیا و مربیان یکی از دبستان‌های ناحیه چهار قم برای والدین ارسال شده چنین آمده است: آیا می‌دانید فرزندان دلبندتان با توجه به شرایط روز و پیشرفت تکنولوژی‌های آموزشی چه نیازهایی داشته و به چه سمت و سویی می‌روند؟ مسئولان مدرسه با همراهی اعضای محترم انجمن اولیا و مربیان قسمتی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های شما را برطرف کرده و تا حدودی امکانات مورد نیاز را به پشتوانه مساعدت شما در زمینه‌های مالی فراهم کرده است و قسمتی هم در شرف انجام است که حضورتان اعلام می‌شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: این هزینه‌ها با نظر منتخبین شما در انجمن اولیا و مربیان برای ارتقای سطح علمی فراهم شده است و این انجمن به متولیان آن بدهکار است.

نکته جالب توجه اینکه در ادامه نامه یادشده به هزینه‌هایی همچون راه‌اندازی سیستم گرمایشی مدرسه، راه‌اندازی دیتا و پرده نمایش اشاره شده و سهم هر دانش‌آموز از 50 هزار تومان به بالا تعیین شده و تاکید شده است که هزینه‌های فوق باید به حساب مدرسه نزد یکی از بانک‌های دولتی واریز شده و رسید آن ضمیمه نامه مذکور شده و به دفتر دبستان یا اعضای انجمن تحویل داده شود.

مسئولان مدرسه هم هنگام پخش این نامه میان دانش‌آموزان یادآور شده‌اند که کمک‌ها نباید کمتر از میزان تعیین شده یعنی 50 هزار تومان باشند.

با توجه به اینکه این نامه‌ها همراه با اطلاعیه حاوی رقم مورد نظر در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شده تصور حال و روز دانش‌آموزی که والدین او توانایی پرداخت مبلغ مورد نظر را ندارند و به جمع همکلاسی‌های خود که با دست پر به مدرسه آمده‌اند بسیار سخت و دردآور است. به طور قطع مسئولان آموزش و پرورش استان باید در این خصوص و همچنین عدم توجه به اصل 30 قانون اساسی در مدارس پاسخگو باشند.

خبرگزاری فارس آماده است تا نسبت به انتشار پاسخ آموزش و پرورش قم در خصوص این نوع دریافت کمک اقدام کند.

=================

یادداشت: محمدرضا قربان‌زاده

=================

انتهای پیام/2258/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول