اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/ گزارش فارس از تحولات منطقه و جهان در سالی که گذشت/

فلسطین؛ از جنگ ۸ روزه تا عضویت ناظر در سازمان ملل

خبرگزاری فارس: صحنه فلسطین در سال 2012 نیز شاهد حوادث تلخ و شیرینی همچون تجاوز 8 روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پیروزی مقاومت در مقابل این رژیم و سفر تاریخی «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس به غزه بود.

فلسطین؛ از جنگ ۸ روزه تا عضویت ناظر در سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از مهم‌ترین حوادث تلخ برای فلسطینیان در سال 2012 تهاجم هشت روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بود که در نهایت با تسلیم شدن این رژیم در برابر مقاومت فلسطین، آتش‌بس در نوار غزه برقرار شد.

تهاجم هشت روزه به غزه و پاسخ کوبنده مقاومت

رژیم صهیونیستی 14 نوامبر/ 24 آبان، با «احمد الجعبری» ترور معاون فرمانده گردان‌های عزالدین قسام ـ شاخه نظامی حماس ـ عملیات موسوم به «ستون‌ ابرها» و جنگ نابرابر علیه غزه را آغاز کرد. الجعبری یکی از شخصیت‌های برجسته حماس و از موسسان و عاملان مهم شکل‌گیری گردان‌های موشکی و فردی بود که در جریان مذاکرات رژیم صهیونیستی با حماس برای آزادی «گلعاد شالیت» تک اسیر این رژیم در نزد مقاومت فلسطین موفق شد شروط مقاومت را به تل‌آویو تحمیل کرده و در مقابل آزادی شالیت 1027 اسیر فلسطینی در بند زندان‌های این رژیم را طی دو مرحله از زندان آزاد کند که این امر برای مقاومت فلسطین پیروزی بزرگی محسوب می‌شد و جایگاه حماس و مقاومت را در نزد مردم فلسطین تقویت کرد.

پس از ترور الجعبری، رژیم صهیونیستی که این عملیات را دستاورد بزرگی برای خود می‌دانست، حملات گسترده هوایی علیه نوار غزه را آغاز کرد و طی 8 روز حملات بیش از 180 فلسطینی را شهید و 1400 نفر را زخمی کرد.

صهیونیست‌ها تنها در یک مورد حمله به غزه در جنایتی وحشیانه با بمباران منزل خانواده الدلو در شمال نوار غزه، اعضای 14 نفره این خانواده که بیشتر آنها کودک بودند، قتل‌عام کردند که این جنایت صهیونیست‌ها محکومیت‌های جهانی را به دنبال داشت.

در مقابل همه این تجاوزات صهیونیست‌ها، گروه‌های مقاومت فلسطین نیز به مقابله پرداخته و در راستای دفاع از ملت فلسطین پاسخ کوبنده‌ای به صهیونیست‌ها دادند که سران این رژیم را غافلگیر کرد. بر خلاف جنگ‌های قبلی جنگ 8 روزه با وجود مدت زمان اندک آن خسارت‌های قابل توجهی به دشمن وارد کرد و برای نخستین بار گروه‌های مقاومت شهرهای تل‌آویو و بیت المقدس را هدف شلیک موشک‌های فجر 5 قرار دادند که وحشت زیادی در میان صهیونیست‌ها ایجاد و زندگی طبیعی در این شهرها را مختل کرد. مقاومت همچنین موفق شد یک بالگرد نظامی و 2 هواپیمایی رژیم صهیونیستی را در آسمان غزه با موشک‌های ضد هوایی و نیز دو ناوچه این رژیم را در آبهای غزه هدف قرار دهد که خود همین موفقیت‌ها باعث شد مقاومت در عرصه جنگ روانی نیز علیه دشمن پیروز شود. شلیک بیش از 1500 موشک و خمپاره به سمت شهرها و شهرک‌های صهیونیستی باعث شد که 5 میلیون صهیونیست‌ به پناهگاه‌ها پناه ببرند و بنا به اذعان رسانه‌های صهیونیست «بئرالسبع» به شهر اشباح تبدیل شده بود. 3 نظامی صهیونیست نیز در حملات مقاومت فلسطین کشته شدند. انفجار اتوبوس در قلب تل‌آویو نیز که به زخمی شدن 27 نفر دیگر منجر شد، وحشت صهیونیست‌ها را بیشتر کرد. در همین راستا «شائول موفاز» معاون نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رهبر جناح مخالف در این رژیم اذعان کرد که «حماس در این دور پیروز شد و اسرائیل بزرگترین شکست را خورده است».

شهادت 278 فلسطینی در سال 2012

وزارت بهداشت دولت منتخب فلسطین اعلام کرد، نظامیان رژیم صهیونیستی از ابتدای سال 2012 تاکنون، 278 فلسطینی را در مناطق مختلف نوار غزه به شهادت رسانده اند که از این مجموع 251 نفر آنان مرد و 27 نفر زن بوده‌اند .

بر اساس این گزارش 189 نفر آنان در جنگ هشت روزه ماه نوامبر رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیدند .

در گزارش مرکز اطلاعات وابسته به وزارت بهداشت دولت منتخب فلسطین آمده است در سال 2012 ، 1641 نفر نیز بدست صهیونیستها زخمی شده اند که 517 نفر از آنان زن بودند.

برخی دیگر از مهم‌ترین تحولات فلسطین در سال 2012 به شرح زیر بوده است:

اواخر ژانویه، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس پس از آنکه روابط اردن و این جنبش از سال 1999 قطع شده بود، به همراه شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» ولیعهد قطر به اردن رفت و با ملک «عبدالله دوم» پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر مشعل مورد توجه همه بویژه رسانه‌های خبری قرار گرفت زیرا سفر وی همزمان با تغییر و تحولات در جهان عرب رخ داد و به این ترتیب اردن از موضع خود مبنی بر قطع روابط با حماس که رهبران برجسته این جنبش را از خاک این کشور طرد کرده بود، عقب‌ نشست.

6 فوریه؛ «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دوحه پایتخت قطر توافقنامه آشتی ملی فلسطینیان را امضا کردند که بر تشکیل دولت انتقالی به ریاست عباس و آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی تاکید داشت که البته این توافقنامه تا کنون اجرایی نشده است.

19 فوریه، صدها نفر از شهرک‌نشینان صهونیست به صحن‌های مسجدالاقصی در شهر مبارک قدس اشغالی یورش بردند و با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی به مدت چند شبانه روز در این مکان باقی مانده و نمازگزاران فلسطینی را از به جا آوردن نماز منع می‌کردند که همین امر باعث شد نداهای حمایت از مسجدالاقصی و دفاع از آن شدت بگیرد.

22 فوریه، «خضر عدنان» اسیر فلسطینی پس از 66 روز اعتصاب غذا و بعد از آنکه رژیم صهیونیستی را تسلیم خواسته خود برای آزادی کرد، به اعتصاب خود پایان داد. این اعتصاب عدنان طولانی‌ترین اعتصاب غذا بود.

9 مارس، رژیم صهیونیستی «زهیر القیسی» دبیرکل کمیته‌های مقاومت مردمی را ترور کرد و پس از آن حملات نظامی خود را تشدید و ده‌ها فلسطینی در نوار غزه را شهید و زخمی کرد.

ماه مارس همچنین شاهد بحران شدید سوخت در نوار غزه بود که باعث شد توجه همه افکار عمومی به سمت مصر به منظور حل این مشکل معطوف شود تا از طریق گذرگاه رفح سوخت وارد غزه نماید و در این زمینه قطر مقادیر زیادی سوخت به غزه اعطا کرد.

17 آوریل، همزمان با سالروز «روز اسیر» فلسطینی، اسرای فلسطین در زندان‌های رژیم اشغالگر اعتصاب غذای نامحدود خود را آغاز کردند که در چند سال گذشته بزرگ‌ترین اعتصاب غذا بود و بیشتر اسرا در آن شرکت کردند. این اعتصاب اسرا تحت عنوان «نبرد کرامت» 28 روز طول کشید و اسرا طی آن خواستار خروج اسرا از سلول‌های انفرادی و ازسرگیری ملاقات اسرا با خانواده‌های خود و نیز بهبود شرایط زندان‌ها شدند. همبستگی گسترده‌ مردمی و رسمی فلسطین با اعتصاب اسرا صورت گرفت و در نهایت نیز اسرا در این نبرد خود پیروز شدند و پس از توافق با اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی به اعتصاب خود پایان دادند.

25 ژوئن، هزاران نفر از مردم غزه با راهپیمایی در خیابان‌های غزه پیروزی «محمد مرسی» نامزد جماعت اخوان‌المسلمین مصر در مقابل رقیب خود «احمد شفیق» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را جشن گرفتند.

سپتامبر، در این ماه شهرهای کرانه باختری و روستاهای آن شاهد موجی از اعتراضات علیه سیاست دولت رام‌الله به نخست‌وزیری«سلام فیاض» به دلیل تورم، مالیات‌های تحمیلی و عدم توانایی دولت برای برآورده کردن خواسته‌های شهروندان بود.

23 اکتبر، شیخ «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر در اقدامی تبلیغاتی که گفته می شود با هماهنگی اسرائیل صورت گرفته ، به نوار غزه سفر کرد.

نوامبر؛ هیئت‌های رسمی عربی و اسلامی از جمله «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب و تعداد زیادی از وزرای خارجه عرب و «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در جریان تهاجم هشت روزه صهیونیست‌ها، به غزه سفر کردند.

29 نوامبر، در رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل، فلسطین توانست با کسب 138 رای مثبت در مقابل فقط 9 رای مخالف به عنوان کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل به‌رسمیت شناخته شود .  فسطینی‌ها که تا پیش از این به عنوان "ناظر دایم" در سازمان ملل حضور داشتند پس از تلاش‌های فراوان توانستند به کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل تبدیل شوند.

7 دسامبر، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به همراه خانواده و هیئتی از دفتر سیاسی این جنبش از جمله «موسی ابومرزوق» معاون مشعل به غزه سفر کرد و در جشن بزرگ بیست‌وپنجمین سالروز تاسیس جنبش حماس در غزه شرکت نمود.

 

انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول