اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تلاش شهرداری برای راه‌اندازی شهرک تلاشگران بعد از 20 سال

شهرک صنوف در مرحله زیرسازی یا رکود

خبرگزاری فارس: ساکنان چهار منطقه قم به صدای آهن و ماشین سنگین عادت کرده‌اند. 20 سال پیش قرار بود محله‌شان ساکت شود. فاز نخست؛ آهن فروشان، فاز دوم نمایشگاه خودروهای سبک و سنگین و فاز سوم درب و پنجره‌سازان.

شهرک صنوف در مرحله زیرسازی یا رکود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، این برنامه‌ریزی مسئولان برای انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده از داخل شهر قم به اطراف آن است. همان مشاغلی که مدت زیادی است قرار است در شهرکی به نام شهرک صنوف گردآوری شوند تا نه مبلمان شهر را به هم بریزند و نه سرو صدایی ایجاد کنند، خودشان هم برای نقل و انتقالات ابزارها و ماشین‌های باربری سنگین راحت‌تر باشند اما 20 سالی می‌شود که این برنامه در دست اجرا است.

مدیریت‌های مکرر و اولویت‌بندی‌های متفاوت مسئولان این تأخیر طولانی را به وجود آورده است و هنوز فاز نخست به مرحله عمل نرسیده و انتقالی صورت نگرفته است اما به گفته حسن قنبری مدیر شهرک صنوف، روند کار از 20 سال قبل تا دو سال گذشته تعطیل بوده و فعالیتی در این باره صورت نگرفته اما الآن در مرحله پیشرفت و اجرا قرار دارد.

*آهن فروشان در اولویت نخست

مدیر شهرک صنوف درباره جزئیات این برنامه می‌گوید: از بین مشاغل مختلف، صنف آهن فروشان را برای انتقال در نظر گرفتیم چون مبلمان شهری را به هم ریخته و خود اعضای صنف نیز برای این انتقال اعلام آمادگی کرده‌اند.

قنبری در ادامه افزود: 50 هکتار از این زمین‌ها را به قید قرعه به آهن فروش‌ها واگذار کردیم و مدیریت جدیدی از سوی آهن فروشان در این پروژه مشارکت کرده‌اند.

 

برآورد هزینه میلیاردی روشنایی شهرک

قنبری در خصوص وضعیت شهرک صنوف (تلاشگران) به زیرساخت‌های شهری مانند آب، برق و گاز اشاره کرده و می‌گوید: مرحله جدول‌گذاری شهرک مراحل پایانی را می‌گذراند و 50 درصد آبرسانی آن نیز انجام گرفته و تا یک ماه دیگر لوله‌های آبرسانی به طور کامل تکمیل می‌شوند. همچنین اقدامات گازرسانی و انشعاب داخلی آن انجام گرفته و تا پایان سال 91 کار گازرسانی این شهرک نیز تمام خواهد شد.

قنبری درباره برق شهرک صنوف هزینه بالا را مشکل پیشروی آن دانسته و می‌گوید: برق این شهرک در مرحله کارشناسی قرار دارد و هزینه‌ای که برآورد شده میلیاردی است که در حال حاضر بودجه‌ای برای آن در اختیار نداریم و لازم است دولتمردان برای کاهش هزینه‌ها همکاری کنند.

بهره‌برداری فاز دوم تا چهار ماه آینده

حسن قنبری در ادامه به فاز دوم و سوم اشاره کرده و می‌گوید: فاز دوم که به نمایشگاه خودروهای سبک و سنگین اختصاص دارد تا چهار ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و فاز سوم که مربوط به درب و پنجره‌سازان می‌شود کارشناسی املاک آن انجام شده و در مرحله شناسایی متقاضیان و واگذاری قرار دارد.

زمین‌های واگذار شده 30 سال قبل به قیمت روز خریده می‌شود

مدیر پروژه شهرک صنوف در پاسخ به این سئوال که تکلیف کسانی که 30 سال پیش زمین را خریده‌اند و اکنون به هر دلیلی نمی‌توانند یا مایل به استفاده از این زمین‌ها نیستند چیست، می‌گوید: اکنون زمان بهره‌برداری و سود کسانی است که در سال‌های گذشته در این بخش، زمین خریده‌اند.

وی با اشاره به اینکه لازم است برای قیمت‌گذاری روی زمین‌های این افراد کارشناس وارد عمل شود و بر اساس قرارداد امضا شده تصمیم‌گیری شود می‌گوید: معادل پول پرداختی آنها در آن زمان به نرخ امروز زیاد نمی‌شود و بهتر است صاحبان زمین اندکی دیگر صبر کنند تا کار شهرک به بهره‌برداری برسد، در غیر این صورت طبیعتاً پول زیادی دریافت نخواهند کرد.

 

آهن فروشان انتقال را باور نمی‌کنند

«به این زودی‌ها انتقال پیدا نمی‌کند، ما تا 10 سال دیگر در همین مغازه‌های خودمان خواهیم بود» این جمله‌ای است که یکی از آهن فروشان متقاضی انتقال به شهرک می‌گوید.

وی اضافه می‌کند: 12 سال پیش برای این زمین پول داده‌ام ولی هنوز چیزی تحویل نگرفته‌ام و در همان وضعیت 12 سال پیش قرار دارم. برای انتقال ابزار آلاتم باید تریلی را وارد منطقه کنم که یا جریمه می‌شوم و یا اجازه ورود پیدا نمی‌کنم و کار با مشکل روبه‌رو می‌شود.

مصطفی چالوک، رئیس هیئت امنای اتحادیه آهن فروشان درباره تمایل اعضا برای انتقال به شهرک می‌گوید: آهن فروشان می‌خواهند به شهرک انتقال یابند ولی می‌ترسند مبلغی که برای این کار داده‌اند از چرخه خارج شود و کار ساخت و ساز این شهرک رکود پیدا کند.

50 درصد صنف آهن فروشان؛ 50 درصد شهرداری

رئیس هیئت امنای اتحادیه آهن فروشان از روند کار ابراز رضایت کرده و می‌گوید: مشکلاتی در این کار وجود داشت که در حال حاضر با این طرح که بر اساس آن 50 درصد از طرف صنف و 50 درصد از طرف شهرداری حمایت شود می‌توان امیدوار بود که کار شهرک‌سازی به سرعت پیش رود. در مقاطعی به هزینه‌های بزرگی بر می‌خوریم که صنف قادر به تأمین آن نیست مانند هزینه برق این شهرک که برای راه‌اندازی آن نیازمند حمایت مدیران شهری هستیم. در حال حاضر مبلغی برای زیرسازی جمع‌آوری شده اما کفاف این هزینه را نمی‌دهد.

ساخت این شهرک نیازمند حمایت ارگان‌ها است

چالوک درباره مکان‌هایی که آهن فروشان مستقر هستند می‌گوید: آهن فروشان در بلوار دانش، قلعه کامکار، نیروگاه و آذر مشغول فعالیت هستند.

به اعتقاد چالوک حمایت ارگان‌های مختلف مانند شرکت آب، گاز، برق برای این کار ضروری است و باید همگی برای جلوگیری از وقوع اتفاقات ناگوار در اثر ورود تریلی‌ها و آلودگی‌های صوتی و بصری ناشی از این مشاغل تلاش کنند.

رئیس هیئت امنای اتحادیه آهن فروشان پیش‌بینی می‌کند که تا آخر امسال 50 درصد تأسیسات ساخته شده و 70 درصد واگذاری‌ها انجام شود. این پیش‌بینی برای آهن فروشی که سال‌ها منتظر بوده است تا به خارج از شهر انتقال پیدا کند خیلی خوش‌بینانه به نظر می‌رسد و چه بسا آن را باور نکند. مسئولان باید در نظر داشته باشند که بی اعتمادی ساکنان یک شهر، ضرر بزرگ‌تری نسبت به تأمین هزینه‌های مالی ساخت یک شهرک خواهد داشت. بی‌اعتمادی که بعد از این شاید کسی را ترغیب نکند تا سرمایه‌ای را وارد پروژه‌ای کند و یا درآمد خود را برای زیباسازی شهرمان به کار گیرد.

مسئولان هر از گاهی یاد این پروژه می‌افتند

در حالی که قنبری مدیر پروژه شهرک صنوف از پیشرفت کار گفته و با رضایت از روند زیرسازی این شهرک سخن می‌گوید، غلامرضا تفتی رئیس مجمع امور صنفی توزیعی و خدماتی قم نه تنها از روند کار ابراز نارضایتی می‌کند بلکه آن را تنها در حد حرف می‌داند و می‌گوید: هیچ امیدی به ساخته شدن این شهرک نداریم. مسئولان فراموش کرده‌اند و هر از گاهی یادی از این پروژه می‌کنند، در غیر این صورت باید بعد از گذشت این همه سال به‌ بهره‌برداری کامل می‌رسید.

تفتی با اشاره به اینکه ساخت شهرک برای شهر قم ضروری است و باید تعدادی از مشاغل بنا بر شرایط شغلی خود به خارج از شهر قم انتقال یابند می‌گوید: اصل کار خوب است اما روند آن بسیار بد و ناامیدکننده است به گونه‌ای که چندین بار پیگیر این موضوع شده‌ایم اما هر بار با بی‌توجهی مسئولان و فراموشی آنها مواجه شده‌ایم.

شهرداری نباید متولی این پروژه باشد؛ بخش خصوصی وارد شود

در حالی که رئیس اتحادیه آهن فروشان دخالت شهرداری را در روند کار موثر می‌داند و از طرح 50 درصد شهرداری و 50 درصد امور صنفی حمایت می‌کند و آن را سبب پیشرفت طرح در زمینه بودجه شهرک می‌داند رئیس مجمع امور صنفی قم راه حل پیشروی این پروژه را عدم دخالت شهرداری در این پروژه می‌داند و معتقد است تا زمانی که بخش خصوصی وارد کار نشود و مدیران استان حمایت‌های لازم را برای فعالیت بخش خصوصی به عمل نیاورند شاهد ساخت شهرک نخواهیم بود.

تغییر مکرر مدیریت‌ها و بی‌تفاوتی مدیر جدید نسبت به برنامه‌های قبلی موجب می‌شود شاهد توقف‌های طولانی مدت باشیم. اگر مسئولان تصمیم‌گیرنده و مجری، همگی برای تأمین هزینه‌های این پروژه و پیشروی آن تمرکز می‌کردند چند سالی بود که شهرمان زیباتر شده بود و شاهد آلودگی‌های صوتی و بصری ناشی از این مشاغل نبودیم. از سوی دیگر تجربه ثابت کرده است در پروژه‌های گوناگون، زمانی که بخش خصوصی وارد عمل می‌شود و سرمایه این بخش محرک پیشروی یک طرح است سرعت کار بالاتر بوده و چه بسا در مواردی کیفیت آن بهتر از پروژه‌هایی است که دولت در آن دخالت داشته است. روند کاغذ بازی و تغییر مکرر مدیریت‌ها سبب شده است تا بهره‌برداری یک پروژه به سال‌های دور پرتاب شود.

..................................

گزارش: سعیده محمدی

.................................

انتهای پیام/2258/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول