اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس حقوقی عراقی تأکید کرد

مصونیت پارلمانی عراق با اهانت یا تهمت به دیگران لغو می‌شود

خبرگزاری فارس: یک کارشناس حقوقی عراقی تاکید کرد مصونیت پارلمانی با اهانت، هتاکی یا تهمت زدن به دیگران براساس مفاد قانون اساسی عراق لغو می‌شود.

مصونیت پارلمانی عراق با اهانت یا تهمت به دیگران لغو می‌شود

به گزارش خبرنگار فارس از بغداد، طارق حرب در بیانیه ای اعلام کرد: قانون اساسی مصونیت نماینده را در صورت اهانت یا هتاکی یا افترا زدن به دیگران لغو می کند.

وی گفت: مصونیت قانون اساسی عراق به اعضای مجلس نمایندگان یک مصونیت کلی، مطلق یا همه جانبه نیست بلکه یک مصونیت محدود، خاص و تفکیکی است و این موضوع در متن قانون اساسی و اساسنامه داخلی مجلس نمایندگان دیده می شود.

این کارشناس حقوقی افزود: مصونیت درخصوص دیدگاههای نمایندگان است که در ماده 63 قانون اساسی بر آن تاکید شده است؛ نه جرایمی نظیر جرم هتاکی، اهانت یا تهمت زدن به دیگران. قانون اساسی درخصوص بیان دیدگاهها به نمایندگان مصونیت داده است اما درخصوص اهانت یا هتاکی یا افترا زدن به دیگران برای نمایندگان مصونیتی قائل نیست.

 

وی افزود: این مصونیت حقی است که نظیر هر حق دیگری به نماینده درخصوص بیان دیدگاهایش داده شده است و وی براساس ماده هفتم قانون مدنی مجاز نیست از این حق سوءاستفاده کند و در این ماده موارد سوء استفاده از این حق ذکر شده است؛ بویژه وقتی که هدف از آن تحقق منافع نامشروع یا زیان وارد کردن به دیگران باشد.

حرب تصریح کرد: این مصونیت مربوط به جنبه جزائی است و نه مدنی. تعدادی از اعضای مجلس از سوی دادگاههای مدنی به پرداخت غرامت مالی به خاطر اظهاراتی که هتاکی به دیگران دانسته شده است، محکوم شده اند.

وی درپایان گفت: اصل موسوم به "the king can do no wrong" اکنون در همه قانون های اساسی جهان پایان یافته است و نماینده پارلمان مثل هر فرد دیگری است.

یک کمیته پارلمانی دوشنبه گذشته برای تحقیقات درباره اظهارات توهین آمیز «احمد العلوانی» نماینده فهرست العراقیه در مجلس نمایندگان عراق علیه شیعیان تشکیل شد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول