اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام پناهیان تأکید کرد

تمایز طلبه با دیگران «نشاط فراوان سرشار از احساس خوشبختی»

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های طلاب شاخص تمایز طلبه با دیگران را «نشاط فراوان سرشار از احساس خوشبختی» دانست و گفت: طلبگی شغل رهبری جهان است.

تمایز طلبه با دیگران «نشاط فراوان سرشار از احساس خوشبختی»

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان ساعتی پیش در در همایش طلاب جدیدالورود استان تهران که در تالار شیخ صدوق (ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، با تبیین شاخص‌ها و ویژگی‌های طلاب گفت: مشاغل مربوط به طلبه در جامعه بسیار زیاد است، اگر طلبه خوب درس بخواند و استعدادهای خود را کشف کند، خدا راه را باز کرده و شغلش را تعیین می‌کند.

 

ویژگی‌های طلبه نیت و انگیزه طلبگی حوزه علمیه

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه استعداد برای تحصیل هرعلمی لازم است اما در طلبگی انگیزه و نیت بسیار مهم‌تر از آن است، گفت: در طلبگی نحوه مدیریت استعداد حرف اول را می‌زند و انسان باید استعدادهای خود را کشف، شناسایی و پرورش بدهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: درکشور ما متوسط ضریب هوشی از متوسط جهانی آن بالاتر است اما یکی از مشکلات این است که جوانان راه کشف و پرورش استعدادهای خود را بلد نیستند.

حجت‌الاسلام پناهیان بابیان اینکه آمیختگی علم با حلم در خطبه همام امیرالمؤمنین(ع) در نهنج‌البلاغه بسیار مورد تأکید قرار گرفته ‌است، بیان داشت: اگر کسی نتواند حکیمانه و بردبارانه به تحصیل علم بپردازد و علم را با حلم درنیامیزد، نمی‌تواند عالم بشود.

منشاء نظم باید تقوا باشد

این واعظ برجسته با تأکید بر این که اگر طلبه و دانشجو برای نمره و ترس از نظم و نظام آموزشی درس بخواند، شخصیت انسانی و اخلاقی خود را نابود کرده است، عنوان کرد: منشأ نظم باید تقوا باشد؛ امیدوارم زمانی فرا برسد که حضور و غیاب در نظام آموزشی از بین برود زیرا وقتی دانش‌آموزی بعد از اخذ دیپلم طلبه می‌شود باید با او در حد مشاوره برخورد کرد نه با زور، زیرا او خودش این مسیر را انتخاب کرده است.

وی عنوان داشت: هیچ‌کس در این جمع به‌اندازه دکتر حسابی مشکل نداشته است اما با این حال آن‌ قدر تلاش کرد تا پدر فیزیک ایران شد و انیشتین وقتی درجلسه او حضور پیدا کرد بگوید من از این جلسه استفاده کردم.

دکتر حسابی اصالت خودش را حفظ کرد

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه شخصیت، نگاه و تفکر در زندگی دکتر حسابی و بسیاری از دانشمندان جهان حرف اول را می‌زند، گفت: دکتر حسابی بعد از اتمام تحصیلات اصالت خود را حفظ کرد و به ایران بازگشت تا به کشورش خدمت کند و تا آخر عمر هیچ وقت تلاوت قرآن را ترک نکرد و همچنین تواضع او به علما مانند علامه جعفری زبانزد بود.

این واعظ برجسته ابراز داشت: طلبه‌ای به آیت‌الله حجت بی‌احترامی کرده و سرهفته از دنیا رفت و آیت‌الله حجت گفتند من همان موقع ترسیدم او آق بشود.

وی با اشاره به آفت حب مقام و جاه و این که طلبه از ابتدای تحصیل نباید به فکر ریاست‌جمهوری و استادحوزه علمیه شدن باشد اظهار داشت: مشاغل مربوط به طلبه در جامعه بسیار زیاد است، اگر طلبه خوب درس بخواند و استعدادهای خود را کشف کند، خدا راه را باز کرده و شغلش را تعیین می‌کند.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: اگر کسی در حوزه برای طلبگی ارزش قائل نباشد، خدا برکت را از زندگی از می‌برد و یا او را از طلبگی خارج می‌کند به همین دلیل من تأسف می‌خورم برای روحانیانی که به فرزندانشان توصیه می‌کنند طلبه نشوند.

طلبگی شغل رهبری جهان است

این واعظ برجسته طلبگی را شغل رهبری جهان عنوان کرد و گفت: آیت‌الله سیستانی در عراق، سید حسن نصرالله در لبنان و مقام معظم رهبری سه رهبر بزرگ خاورمیانه هستند که همگی نتایج حوزه علمیه هستند و کسی غیر از یک شخصیت حوزوی نمی‌تواند به رهبری جوامع اقدام کند.

وی داشتن تخصص حوزوی را لازمه اداره جامعه دانست و افزود: شاخص تمایز طلبه با دیگران نشاط فراوان سرشار از احساس خوشبختی است که باید در طلبه وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام پناهیان با تأکید بر این که خوارک و غذای طلبه بسیار مهم است و باید موردتوجه باشد، تصریح کرد: هر وقت دیدید توان درس خواندن ندارید و سرکلاس بی‌حال هستید ابتدا به تغذیه خود رجوع کنید.

این واعظ برجسته توسل به اهل‌بیت(ع) را برای طلبه مهم ارزیابی کرد و عنوان داشت: امام صادق(ع) می‌فرمایند «سر علم تواضع، چشم آن برائت، تنفر و دوری از حسادت، گوش آن فهم، زبانش راستگویی و ثمره آن تقوا و اجتناب از هوای نفس است.»

 

طلبگی شرافت دارد

حجت‌الاسلام پناهیان طلبگی را به‌دلیل اینکه شغل رهبری انسان‌ها است، دارای شرافت دانست و اظهار داشت: زمینه جنایاتی که در سوریه اتفاق می‌افتد، کم بودن طلاب است؛ طلاب باید زبان خارجی را یاد بگیرند و مطالب خوب را برای جوانان مصری با ایمیل بفرستند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان تصریح کرد: اول انقلاب از کشورهای مانند هند پزشک وارد می‌کردیم اما طلبه را نمی‌شود از بیرون آورد.

انتهای پیام/2462/ق30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول