اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اخضر ابراهیمی:

بیانیه ژنو برای حل بحران سوریه کافی است/برخی‌ طرف‌ها در درگیری سوریه دخیل هستند

خبرگزاری فارس: فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه تأکید کرد که بیانیه ژنو شامل ایده‌های کافی برای حل بحران سوریه طی چند ماه آینده است.

بیانیه ژنو برای حل بحران سوریه کافی است/برخی‌ طرف‌ها در درگیری سوریه دخیل هستند

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری سوریه «سانا»، «اخضر الإبراهیمی» امروز طی سخنانی در کنفرانس خبری که در دمشق برگزار شد، گفت: بیانیه ژنو حاوی ایده‌های کافی برای حل بحران سوریه طی چند ماه آینده است و این نقاط برای هر زمان و مکانی شایسته است با وجود اینکه نیاز به برخی اصلاحات وجود دارد اما ضرورتی برای اضافه کردن نقاط جدید وجود ندارد.

وی افزود: هیچ کس اقدامات گروه‌های افراطی در سوریه را تائید نمی‌کند و باید ورود سلاح‌ها به داخل خاک سوریه متوقف شود؛ برخی سازمان‌ها و برخی بیگانگان به روش‌های مختلف در درگیری‌های موجود در سوریه مشارکت دارند.

ابراهیمی اظهار داشت: باید بحران سوریه توسط سوری‌ها و با کمک جهان خارج حل شود و من معتقدم که جهان خارج آماده ارائه کمک‌هاست و امیدوارم که هر کس می‌تواند به دستیابی به راه‌حل بحران سوریه کمک کند، در این امر سهیم باشد.

وی همچنین تاکید کرد: من برای بازاریابی هیچ طرح روسی-آمریکایی درباره بحران سوریه به منطقه نیامده‌ام من برای سومین بار به دمشق آمدم تا با مسئولان سوری درباره اقداماتی که برای خروج از بحران لازم است، صحبت کنم.

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب گفت که بنا به طرح ابتکاری وی دیداری بین وی و «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در دسامبر جاری برگزار شد زیرا این دو کشور دارای تاثیر و مسئولیت جهانی هستند که می‌تواند به یافتن راه‌حلی در سوریه کمک نمایند.

وی افزود: در نتیجه این دیدار بود که بنده نشستی را در ژنو با «ولیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا و «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه برگزار کردم که دیداری بسیار خوب و مفید بود و امیدواریم که نشست‌های دیگری به زودی برگزار شود.

ابراهیمی تصریح کرد: خشونت باید متوقف شود و برای این منظور باید نظارت قدرتمند وجود داشته باشد که با عملیات حفظ صلح حاصل می‌شود و برخی‌ها از این اظهارات بنده سوء برداشت کرده و آن را به پیشنهاد برای حضور نیروهای بیگانه در سوریه تعبیر کردند، در حقیقت این نیروها بیگانه نیستند و تنها با موافقت طرف‌ها حضور خواهند داشت و اگر ما به مرحله‌ای برسیم که درباره حفظ صلح سخن بگوئیم پس توافقاتی در کار است و طرف‌ها موافق هستند و آنها به وجود این نیروها نیاز دارند و این امر نیز به تصمیمات شورای امنیت و موافقت روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس بستگی دارد و تضمین‌های کاملی در کار خواهد بود که این امر به منزله اشغال نباشد و در مورد کشورهایی که در حفظ صلح در هر عملیاتی مشارکت خواهند داشت باید طرف‌ها توافق کنند.

وی افزود: حل بحران سوریه از طریق نزدیکی دیدگاه‌ها بین سوری‌ها ممکن است و اگر سوری‌ها قادر نیستند به تنهایی این امر را انجام دهند پس باید جامعه جهانی آن را انجام دهد و مردم نیز به امور خیر کمک کنند نه امور شر.

ابراهیمی خاطر نشان کرد: ما با همه کسانی که با آنها دیدار کردیم درباره بیانیه ژنو از جمله دولت دارای اختیارات کامل صحبت کردیم و در حال حاضر طرح تکمیلی ارائه نکردیم زیرا ما ترجیح می‌دهیم پس از موافقت همه طرف‌ها طرح را ارائه کنیم تا اجرای آن آسان باشد و اگر نتوانستیم در آن صورت به شورا امنیت مراجعه خواهیم کرد تا قطعنامه‌ای الزام‌آور برای همه صادر کند.

وی گفت: بایستی دولت دارای اختیارات تام تشکیل شود و اختیارات تام نیز معنای روشنی دارد به این معنی که در جریان مرحله انتقالی قدرت را به دست گیرد و این مرحله انتقالی با برگزاری انتخابات به پایان می‌رسد خواه انتخابات ریاست جمهوری باشد که در صورت موافقت با نظام ریاست جمهوری آنگونه که اکنون معمول است، انجام می‌شود و یا انتخابات پارلمانی باشد  و آن هم در صورتی است که درباره تغییر نظام سوریه به نظام پارلمانی توافق حاصل شود.

وی تاکید کرد: نباید این مرحله انتقالی به فروپاشی نهادهای دولت منجر شود و همه باید با سوری‌ها برای حفاظت از این موسسات و بازسازی و تقویت دوباره آنها همکاری کنند.

ابراهیمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمک‌های مالی و تسلیحاتی ترکیه، قطر و عربستان به گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه نیز تصریح کرد: آنچه این دولت‌ها انجام می‌دهند شناخته شده و علنی است و پنهانی نیست، دبیرکل سازمان ملل در هر فرصتی خواستار توقف انتقال سلاح به همه شده است و توقف واردات سلاح بخشی از مواردی است که باید در مورد آن توافق صورت گیرد.

وی همچنین گفت که وضعیت سوریه خطر بزرگی نه فقط برای ملت سوریه بلکه برای همه کشورهای همسایه و جهان است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول