اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله هاشمی شاهرودی:

برتری مدل جمهوری اسلامی در جهان ثابت شده است‌

خبرگزاری فارس: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برتری مدل جمهوری اسلامی در همه زمینه‌ها به ویژه بیدارسازی جهان اسلام و زنده کردن روح استکبارستیزی، بر همه مدل‌های حکومتی ثابت شده است.

برتری مدل جمهوری اسلامی در جهان ثابت شده است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی در نخستین اجلاسیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء برگزار شد اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن پیامبران، احبار و ربانیون سه دسته از انسان‌ها هستند که بر پایه کتاب خدا حکم می‌دهند و سه وظیفه عمده بر دوش آنها قرار دارد.

وی افزود: اجرای احکام الهی، حفظ کتاب و شریعت از تحریف و دستبرد دشمنان و مرجعیت دینی و اجتماعی سه وظیفه اصلی سه گروه یاد شده است.

*رسالت حوزه‌ها در راستای رسالت انبیای الهی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رسالت فقها، مراجع و حوزه‌ها را همان وظیفه انبیاء و ائمه اطهار(ع) دانست و خاطرنشان کرد: این افراد به واسطه تربیت در مدرسه اهل بیت(ع) این شایستگی را یافته‌اند که رسالت و وظیفه انبیاء را ادامه دهند.

وی ادامه داد: قضاوت تنها بخشی از حکومت کامل انبیاء و صالحان بر روی زمین است و تاریخ نورانی حوزه‌های علمیه و حرکت ائمه اطهار(ع) پس از رحلت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نشان می‌دهد آنها تا جایی که امکان داشت دستورات قرآن یعنی حفظ کتاب، اجرای احکام و مرجعیت دینی و اجتماعی را عملی کردند.

آیت‌الله شاهرودی بیان داشت: ائمه اطهار(ع) حتی فقه اهل سنت را نیز حفظ کردند و اگر این کار صورت نمی‌گرفت امروز فقه آنها به انحراف کشیده می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش فقها و مراجع شیعه برای ادامه مسیر اهل بیت(ع) تصریح کرد: این افراد مانند امامان معصوم(ع) تبعیدها، شکنجه‌ها و طعم شهادت را چشیدند تا دین خدا را حفظ کنند.

وی ادامه داد: در طول تاریخ هرگاه کوچک‌ترین روزنه‌ای برای ورود به حکومت پیدا می‌شد فقها و مراجع شیعه وارد تشکیلات حکومتی می‌شدند هرچند مستکبران و ظالمان به سختی از این امر جلوگیری می‌کردند.

آیت‌الله شاهرودی با بیان اینکه این کار باید به عنوان یک امر مستمر تربیتی توسط اساتید حوزوی و در قالب برنامه‌های آموزشی و تربیتی مورد تاکید قرار گیرد افزود: معنای ملبس شدن در حوزه‌ها باید به خوبی برای طلاب تبیین شده و آن‌ها متوجه شوند که با ورود به حوزه‌ها گام در مسیر انبیاء گذاشته‌اند.

رئیس سابق دستگاه قضا ابراز کرد: تحریف اسلام و مسلمانان در جهان امروز شایع شده بنابراین همه ما مسئول هستیم زیرا مراجع تقلید در طول تاریخ خون خود را برای جلوگیری از این نقشه شوم دشمنان فدا کردند.

وی با تاکید بر پیاده شدن احکام اسلام در جامعه عنوان داشت: همه ابعاد فقه در سیاست و اقتصاد و امور اجتماعی باید برای دستیابی به این هدف یعنی بیدار ساختن مسلمانان و تداوم رسالت انبیاء ساماندهی شوند.

آیت‌الله شاهرودی برپایی حکومت اسلامی را یکی از تولیدات حوزه‌های علمیه دانست و افزود: حوزه مولد همه مدیریت‌ها در نظام اسلامی محسوب می‌شود زیرا حکومت در این نظام، اسلامی و الهی و تداوم حرکت ائمه اطهار(ع) است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در عصر کنونی برای نخستین بار شیعه توانسته است حکومتی اسلامی را تشکیل دهد گفت: برپایی نظام اسلامی افتخاری بزرگ برای مکتب اهل بیت(ع) به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: برتری مدل جمهوری اسلامی در همه زمینه‌ها از جمله تولید علم، قانون اساسی، مدیریت اجتماعی و بخش‌های جهادی یعنی بیدارسازی جهان اسلام و زنده کردن روح استکبارستیزی، بر همه مدل‌های حکومتی ثابت شده است زیرا متکی بر شریعت الهی و کتاب خداست.

اجرای منویات رهبری مهم‌ترین وظیفه تشکل‌های حوزوی است

آیت‌الله شاهرودی با اشاره به ایجاد تشکل‌های حوزوی افزود: این تشکل‌ها باید مکمل یکدیگر بوده و دافعه‌ای علیه هم نداشته باشند بلکه باید در امور محتوایی یعنی اجرای منویات رهبر معظم انقلاب وارد شوند زیرا کشور در بخش‌های مختلف نیازمند علوم و احکام اسلامی است.

رئیس سابق دستگاه قضا ادامه داد: چنانچه قوه مقننه مجموعه‌ای از فقها و علما باشند به یقین قوانین نظام اسلامی‌تر خواهد شد ضمن اینکه نیازهای بسیاری هم در خارج از کشور وجود دارد.

وی تغییر قوانین به سمت اسلامی شدن در عراق و مصر را مورد توجه قرار داد و گفت: برای تبدیل این قوانین که برگرفته از نظامات غربی هستند نیاز به حضور و اظهار نظر علما و فقها احساس می‌شود.

انتهای پیام/78004/ش40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول