اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از مشکلات مردم بلبل‏آباد آبعلی‌

یک رودخانه با دو گزینه‌/عبور خطرناک از روی رود یا طی مسیری 3 کیلومتری‌

خبرگزاری فارس: در حالی که چندین خانوار منطقه «بلبل‏آباد» شهر آبعلی در نزدیکی پایتخت برای عبور از رودخانه «آه‏رود» با مشکلات بسیاری مواجه هستند، از احداث پلی که قبل از این وعده‏اش داده شده بود، خبری نیست.

یک رودخانه با دو گزینه‌/عبور خطرناک از روی رود یا طی مسیری 3 کیلومتری‌

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، منطقه بلبل‏آباد از جمله نواحی شهر آبعلی محسوب می‏شود که از مشکلات مختلف از جمله نداشتن پل پیاده‏رو بر روی رودخانه آه‏رود رنج می‏برد.

در صورتی که احداث این پل محقق می‏شد، موجبات تسهیل در عبور و مرور مردم را فراهم می‏ساخت؛ اما گویا قرار نیست حتی در فصل زمستان هم به مشکلات مردم این منطقه پایان داده شود.

نکته جالب توجه در این بین، وجود سازه آهنی این پل عابر پیاده، آماده و مهیا برای نصب، اما رها‏شده در کنار حاشیه رودخانه است که امروز این چند تکه فلز به هم متصل در میان مشکلات ناشی از نحوه کار نهادها و اعتراض معارضان، غباری از فراموشی را بر روی خود تحمل می‏کند.

یک رودخانه با دو گزینه

عبور خطرناک از روی رود یا طی مسیر 3 کیلومتری

مهدی قربانی، از اهالی منطقه بلبل‏آباد آبعلی است که به گفته خود از سوی شهرداری آبعلی و همچنین مردم منطقه به عنوان هماهنگ‏کننده مقدمات ساخت و نصب پل بر روی رودخانه انتخاب شده بود.

او درباره مشکلات مردم منطقه بلبل‏آباد گفت: مکاتبات بین امام جمعه شهرهای آبعلی، پردیس، بومهن و رودهن، مسئولان فرمانداری دماوند و شهرداری آبعلی در چهار سال گذشته تاکنون به 200 نامه رسیده است.

وی ادامه داد: امضای همه مسئولان پای این نامه‏ها، بر اجرای طرح به منظور تامین رفاه حال مردم تأکید داشت؛ اما محل نصب پل وارثانی نیز داشت.

قربانی اضافه کرد: وراث زمینی که قرار است پل در آن نصب شود، با تأکید بر لزوم گرفتن نامه از اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند، سبب پیگیری‏ موضوع از سوی مردم شدند و در نهایت این ملک از این اداره خریداری شد.

این شهروند اهل آبعلی افزود: بعد از این مرحله، برخی مسئولان ساخت پل را به ایجاد تغییرات در سایر اراضی اطراف آن منوط دانستند و این مهم با حضور و نامه نماینده بخشداری رودهن و شورای اسلامی شهر آبعلی و در قالب قطع درختان 60 ساله گردو، عقب‏نشینی دیواره واحدهای مسکونی، اعطای زمین از سوی مردم و در کل صرف هزینه 3 میلیارد ریالی پیگیری شد.

وی ادامه داد: ساخت این پل نه تنها مسیر عبور اهالی 50 خانوار ساکن در منطقه بلبل‏آباد را آسان می‏سازد، بلکه سایر مردم نیز می‏توانند برای تردد بین این ناحیه و سایر مناطق از آن استفاده کنند.

قربانی اضافه کرد: عبور از این رودخانه هنگام بروز سیلاب‏های فصلی خطرناک است و یخ‏زدگی بستر مسیر آب‏رو در ایام سرد سال نیز به شکلی دیگر عامل آسیب‏دیدگی شهروندان می‏شود.

این شهروند اهل آبعلی افزود: در حال حاضر، مسیر جایگزین برای مردمی که به دلیل خطرات عبور از این مسیر آب‏رو نمی‏توانند از آن استفاده کنند، راه نه چندان مناسب و سه کیلومتری حاشیه منطقه است.

اداره اوقاف نصب پل بلبل‏آباد را متوقف کرده است

علی‏اصغر بابائیان، عضو شورای اسلامی شهر آبعلی درباره این مشکل در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر آبعلی برای احداث پل مشکلی ندارند؛ اما زمین محل نصب پل دارای معارضانی است.

وی ادامه داد: معارض خصوصی اراضی، ورثه مرحومی هستند و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند نیز صاحب ملک قلمداد می‏شود و نامه و دستور صادره توسط این نهاد مبنی بر توقف ساخت پل قابل ارائه است.

بابائیان اضافه کرد: «ابتدا به ما گفتند که کار را آغاز کنید و پل آهنی نیز برای نصب آماده شد؛ اما بعد از مدتی به دلیل اعتراض ورثه آن مرحوم اجازه ندادند که کار انجام شود و اداره اوقاف و امور خیریه با وجود واریز مبلغی به حسابش، نامه‏ای مبنی بر توقف طرح ارسال کرد».

عضو شورای اسلامی شهر آبعلی افزود: ورثه این زمین نزدیک به 30 نفر هستند و اوقاف نیز برای املاک خود سند دارد.

وی ادامه داد: به هر ترتیب، شهرداری و شورای اسلامی شهر آبعلی برای اجرای این طرح آماده همکاری هستند؛ اما بر اساس قوانین، باید مالکان آن زمین یعنی ورثه و همچنین اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند رضایت داشته باشند.

بابائیان در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص ایجاد توقع در مردم با مطالبه تغییراتی مانند قطع درختان و عقب‏نشینی خانه‏ها خاطرنشان کرد: این موضوع به سود خود مردم بود.

عضو شورای اسلامی شهر آبعلی افزود: در حال حاضر، مردم با آن اقدامات زیانی متحمل نشده‏اند و شهرداری دیوار ساحلی آن منطقه را با اعتبار یک میلیارد ریالی و سایر بودجه‏ها در آینده به اتمام می‏رساند.

اجازه تبدیل به احسن صادر شده است

در حالی عضو شورای اسلامی شهر آبعلی، یکی از دلایل توقف احداث و نصب پل تردد بر روی رودخانه آه‏رود را حکم اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند بیان می‏کند که مسئولان این نهاد از اجازه خود مبنی بر تبدیل به احسن آن اراضی سخن به میان می‏آورند.

حجت‏الاسلام مهدی زینعلی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند در این باره در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: اراضی مذکور به غیر از بحث اوقاف، دارای متصرفانی شامل 26 ورثه است که آنها باید رضایت دهند.

وی ادامه داد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند قبل از این، رضایت خود را در قالب مکاتباتی اعلام کرده و با نصب پل برای تردد مردم هیچ مشکلی ندارد.

مدیریت شهری آبعلی پاسخگو باشد

فرماندار شهرستان دماوند به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان آخرین فردی بود که خبرنگار فارس با وی به گفت‏وگو نشست.

علی‏رضا قاسمی‏فرزاد در خصوص موضوع پل منطقه بلبل‏آباد آبعلی اظهار داشت: این موضوع در حیطه اختیار اشخاص نیست؛ زیرا آن زمین وقف خاص شده است.

وی ادامه داد: افراد متولی این بحث نیز بنا به دلایلی که خود آنها موجه می‏دانند، مایل به نصب پل در آن منطقه نیستند.

فرماندار شهرستان دماوند اضافه کرد: آنها اعتقاد دارند که اگر قصد بر انجام امری عام‏المنفعه است، می‏توان پل را در زمین‏های 50 متر بالاتر نصب کرد. ‏

قاسمی‏فرزاد افزود: فرمانداری دماوند با افراد صاحب آن اراضی که تقریباً 30 نفر هستند، چندین مرحله گفت‏و‏گو کرده است و بعضاً این تبادل نظرات به توافق نیز منتهی شده؛ اما این افراد مطالبی را رد و بدل می‏کنند که مایل به نصب پل در آن منطقه نیستند.

وی ادامه داد: در این بین، باید گفت که وقف مبحثی شرعی است و با ابلاغ و دستور قضایی قابل حل و فصل نخواهد بود.

فرماندار شهرستان دماوند اضافه کرد: از این رو، در چنین مسائلی باید عالمان مسائل شرعی و افراد مشرف بر چنین موضوعاتی نظر دهند.

قاسمی‏فرزاد افزود: فرمانداری دماوند در قالب معاونت عمرانی خود، چندین جلسه در این خصوص برگزار کرده و بر ضرورت‏های اجرای آن تأکید داشته است.

وی افزود: حال اگر در این خصوص کوتاهی صورت گرفته و کم‏توجهی شده، این مهم بر عهده مدیریت شهری بوده و باید این مجموعه پاسخگو باشد که به چه دلیل از ارائه خدمات به شهروندان کوتاهی شده است.

انتهای پیام/‌ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول