اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه جامع علمی ‌ـ کاربردی:

نهادینه شدن فرهنگ مهارت‌گرایی در کشور ضروری است

خبرگزاری فارس: معاون پشتیبانی و امور اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی ـ ‌کاربردی، نهادینه شدن فرهنگ مهارت‌گرایی در کشور را ضروری دانست.

نهادینه شدن فرهنگ مهارت‌گرایی در کشور ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت محمد‌حسین حاجیلو در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات دانشگاه علمی‌کاربردی گیلان با بیان اینکه دستگاه‌های متولی باید در راستای حمایت از شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گام بردارند، اظهار کرد: اثرگذاری و نقش‌آفرینی مهارت‌ها باید برای مردم و به‌ویژه جوانان تبیین و مشخص شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت توجه به مهارت‌آموزی در کشور، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند «یکی از کارهای مسئولان دولتی توسعه مهارت‌ها و مهارت‌آموزی، توسعه دانشگاه‌های علمی کاربردی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است».

معاون پشتیبانی و امور اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با بیان اینکه تا سال 89 توجه بیشتر مردم به آموزش‌های آکادمیک بود، اذعان کرد: اکنون کشور به افراد ماهر و فنی نیاز دارد و وظیفه دانشگاه علمی‌کاربردی تربیت این افراد است.

وی نزدیک شدن صنعت به دانشگاه علمی‌کاربردی را از اهداف تاسیس این دانشگاه عنوان کرد و گفت: تلفیق آموزش نظری و عملی نیاز کنونی کشور است و محیط کار باید به طرف آموزش عالی حرکت کند.

حاجیلو با اشاره به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص با توجه به نیاز بازار کار، ارتقای توان کارآفرینی توسط نظام آموزشی کشور، آموزش و پرورش و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و توانایی آموزش و همکاری با بنگاه‌های اقتصادی از وظایف ابلاغی به دستگاه‌های ذی‌ربط است.

وی نهادینه شدن فرهنگ مهارت‌گرایی در کشور را ضروری دانست و یادآور شد: در کشور باید فرهنگ مهارت‌گرایی نهادینه شود و مردم نسبت به اهمیت آموزش مهارت در اشتغال فرزندان خود آگاه شوند.

حاجیلو با اشاره به اینکه حدود یک هزار مرکز علمی و کاربردی در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: محور فعالیت‌های این دانشگاه بر اساس کار عملی است و 60 درصد از آموزش‌ها در محیط کارگاهی و عملی ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: در دانشگاه علمی‌کاربردی رشته‌هایی مانند برق که در دانشگاه‌های نظری صرفا به صورت چند رشته ارائه می‌شود به بخش‌های مختلف تقسیم شده و در قالب ده‌ها و حتی صدها رشته کاربردی ارائه می‌شود.

معاون پشتیبانی و امور اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی ‌کاربردی، با اشاره به وجود حدود 4 میلیون و 900 هزار دانشجو در کشور، بیان کرد: در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های کشور با مشکل صندلی‌های خالی از دانشجو مواجه هستند، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی شاهد استقبال مهارت‌آموزان است.

به گفته وی، تعداد دانشجویان این دانشگاه از 380 هزار دانشجو در چند سال پیش به حدود 600 هزار نفر رسیده که نشانه نهادینه شدن فرهنگ فراگیری رشته‌های مهارتی و مهارت‌آموزی در کشور است.

حاجیلو با بیان اینکه طبق قانون هر دستگاه اداری باید دارای یک موسسه علمی‌کاربردی باشد، گفت: توانمندسازی نیروها و نیازسنجی برای آینده نیروی انسانی سازمان از اهداف ایجاد مراکز علمی‌کاربردی برای هر دستگاه دولتی و اداری است.

وی با اشاره به اینکه حدود یک‌هزار و 100 رشته‌ شغل در دانشگاه علمی‌کاربردی ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌های در دست اجرا، تعداد رشته ‌شغل‌های این دانشگاه به یک هزار و 500 رشته‌ شغل افزایش پیدا می‌کند.

معاون پشتیبانی و امور اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، با اشاره به اینکه واحد کاربینی از مهر ماه سال 91 به دانشجویان این دانشگاه ارائه می‌شود، افزود: در این واحد درسی دانشجویان بررسی می‌کنند که آیا می‌توانند در رشته انتخابی خود ادامه تحصیل دهند و یا این رشته آینده شغلی مورد نظر آنها را تامین می‌کند که در صورت سازگار نبودن آن رشته با روحیات فرد آن رشته را کنار می‌گذارد.

وی، آموزش‌های صرفا نظری را پاسخگوی نیازهای مهارتی و علمی کنونی کشور ندانست و گفت: آموزش‌های مهارتی با کمک رسانه‌ها باید بیش از پیش در کشور شناسانده شود.

حاجیلو دانشگاه علمی‌کاربردی را دانشگاهی مسئله‌محور و پروژه‌محور نامید و خاطرنشان کرد: در نظام آموزشی دانشگاه علمی‌کاربردی فرد باید برای برطرف کردن یک مسئله نظام مهارتی کشور 20 واحد عملی را طی کند اما در دانشگاه‌های دیگر افراد صرفا به صورت نظری به مطالعه مسائل مختلف می‌پردازند.

انتهای پیام/2300/ت20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول