اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/گزارش فارس از تحولات منطقه و جهان در سالی که گذشت/

بحرین؛ از فرمول یک منامه تا دفن طرح الحاق به عربستان+ فیلم و عکس

خبرگزاری فارس: بحرین در سالی که گذشت عرصه ادامه اعتراضات مسالمت آمیز مردم و تشدید سرکوب‌های رژیم آل خلیفه بود و نشان داد که هنوز مظلوم ترین انقلاب منطقه است.

بحرین؛ از فرمول یک منامه تا دفن طرح الحاق به عربستان+ فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری فارس، بحرین در سال میلادی که گذشته همچنان عرصه تقابل رژیم آل خلیفه با اعتراضات مردمی بود و با وجود تلاش‌ها برای اتهام زنی به انقلابیون، حبس و شکنجه مخالفان، تشدید تدابیر امنیتی و سانسور، اعترضات همچنان ادامه دارد.

برگزاری تظاهرات سالگرد انقلاب بحرین در منامه در 14 فوریه که با حضور گسترده مردم همراه بود یکی از تحولات مهم بود به طوری که در این روز بالگردها بر فراز شهر به پرواز درآمدند و این شهر به یک پادگان نظامی تبدیل شد.

تظاهرات بزرگ 14 فوریه نشان داد که سرکوب‌های رژیم حاکم طی سال 2011با کمک متحدان سعودی مردم را از میدان خارج نکرده و این اعتراضات با تمام سانسورها و اتهامات همچنان به شکلی مسالمت آمیز ادامه دارد.

تظاهرات لبیک یا بحرین
تظاهرات روز 14 فوریه در بحرین

همچنین بحرینی‌ها در همین ایام یک تظاهرات گسترده در مقابل دفتر سازمان ملل نیز برگزار کردند به طوریکه بسیاری از شبکه‌های خبری که همیشه اخبار بحرین را سانسور می‌کردند این بار وادار به بازتاب آن شدند.

حتی برخی از مخالفان بحرینی در این شرایط پیشنهاد تشکیل دولت انتقالی را داده بودند تا آمادگی خود برای دوره پس از آل خلیفه اعلام کنند.

تشکیل تیم ترور برای خاموش کردن صدای رهبران انقلاب

از سوی مقابل رژیم بحرین همچنان به اقدام خود علیه مردم ادامه داد، خبر اعطای کمک یک میلیاردی به دولت اردن برای اعزام نیرو نظامی یکی از این اخبار بود که نشان می‌داد رژیم اراده‌ای برای اصلاحات ندارد و تنها به دنبال انتقام از مردم است.

حمد بن عیسی درحالی معارضان را دعوت به گفت‌وگو می‌کرد که اخبار حاکی از تشکیل یک گردان ترور توسط وی برای ترور رهبران سیاسی بود و تنها در طی ماه‌های ابتدایی سال 2012 نزدیک به 20 مسجد و حسینیه را تخریب کرد.

همزمان با ادامه کش و قوس‌ها بین حکومت بحرین با مردم و مخالفان سیاسی، عربستان طرحی در شورای همکاری خلیج فارس مطرح کرد که براساس آن دو کشور به یکدیگر الحاق شوند.

 

نوجوانانی که از نظر آل خلیفه تهدید امنیت ملی هستند

 

تظاهرات پس از نماز جمعه در بحرین

تظاهرات در ایران علیه طرح الحاق بحرین به عربستان

این طرح و استقبال آل خلیفه که ادامه حکومت خود را وابسته به دلارهای نفتی سعودی می‌دانستند خشم مردم را برانگیخت و موجی از اعتراضات را به دنبال داشت.این اعتراضات، در کنار مخالفت کشورها کویت، عمان و امارات در داخل شورا همکاری خلیج فارس و ایران در خارج از شورا این طرح را ناکام گذاشت تا بار دیگر یکی از ابتکارهای آل سعود تنها در حد پیشنهاد باقی بماند.

پس از ناکامی طرح الحاق که آل خلیفه آنرا ضامن بقای خود می دانست فشارها و سرکوب افزایش یافت به طوری که پایگاه خبری مرآة البحرین، خبر داد که عربستان تعداد جدیدی از زره پوش‌های خود را به منامه فرستاد، همچنین تفنگداران آمریکایی و مستشاران انگلیسی نیز برای آموزش نیروهای آل خلیفه وارد عمل شدند.

از سوی دیگر گروهی از ایادی رژیم آل‌خلیفه که آشکارا سرسپردگی خود را به "خلیفه بن سلمان آل خلیفه"، نخست وزیر بحرین اعلام کرده‌اند، بر ترور و کشتن معارضان این کشور تاکید کردند.

 

تظاهرات علیه طرح الحاق به عربستان
شادی پس از انتشار خبر مرگ ولیعهد عربستان

 

این گروه که بر لباس‌های خود عکس خلیفه بن سلمان آل خلیفه را دارند و خود را "ابناء الفاتح" (فرزندان فاتح) می‌نامند، تهدید کردند، در راس معارضان بحرینی "آیت الله شیخ عیسی قاسم" را ترور خواهند کرد و به قتل خواهند رساند که این مسئله با واکنش مقتدا صدر رهبر جریان صدر در عراق همراه بود که تهدید کرد این کار با پاسخ مواجه خواهد شد.

اتفاق دیگری که در بحرین در سال گذشته روی داد برگزاری مسابقات فرمول یک در این کشور بود. رژیم حاکم برای اینکه بخشی از چهره مخدوش خود در اذهان عمومی را جبران کند با هزینه سنگین مسابقات فرمول یک را در منامه میزبانی کرد.

این اقدام با اعتراض مردم و فعالان همراه بود که چرا در کشوری که فقر و سرکوب سیاسی وجود دارد چنین هزینه های تبلیغی وجود دارد.

مسابقان فرمول یک در سرزمین سرکوب

هرچند این مسابقات برگزار شد ولی این بهانه‌ای شد تا افکار عمومی جهان بر بحرین که میزبان معتبرترین مسابقات در رشته اتومبیلرانی شده متمرکز شوند و بدانند مردم این کشور تحت فشار هستند و در آنسوی پیست فریادهایی برای عدالت و حقوق برابر انسانی وجود دارد.

از دیگر تحولات بحرین می‌توان به سرایت این اعتراضات به کشورهای اطراف اشاره کرد؛ مردم در شرق عربستان، جنوب عراق و ایران بارها در حمایت از انقلاب بحرین تظاهرات کردند البته بحرینی‌ها نیز در حمایت از اعتراضات شرق عربستان تظاهرات‌هایی را برگزار کردند تا نشان دهند مرزی برای کرامت انسانی وجود ندارد.

ادامه اعتراضات در بحرین باعث شد که شکاف بین حاکمان آل خلیفه نیز افزایش یابد به طوری که اختلافات ولیعهد و نخست وزیر درباره نوع برخورد با مردم آشکار تر شد و هر کدام به طور ضمنی سخنان دیگری را رد می‌کرد.حتی "خلیفه الظهرانی" رئیس مجلس نمایندگان بحرین متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به فتنه‌ انگیزی در این کشور و تحریک مردم بحرین به قیام علیه نظام این کشور را رد کرد و در این‌باره گفت: ما نه ایران و نه هیچ کشور دیگری را به حوادث جاری در بحرین متهم نمی‌کنیم. 

این درحالی بود که جناح تندرو به رهبری نخست وزیر بر دخالت ایران و تشدید سرکوب با کمک سعودی‌ها تاکید داشت؛ ولیعهد و رئیس پارلمان بر لزوم گفت‌وگو برای حل بحران پافشاری می‌کردند.

 

 

دو پادشاه در یک قاب

اعتصاب غذا "عبد الهادی الخواجه"، فعال برجسته حقوق بشر و تظاهرات‌ها در حمایت وی؛ در کنار دستگیری نبیل رجب و محکوم شدن وی به 3 سال حبس و محاکمه یک کودک 11 ساله به اتهام تلاش برای برهم زدن امنیت ملی از تحولات دیگر در بحرین بودند که بازتاب زیادی در افکار عمومی داشت.

مرگ نایف بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان که یکی از حامیان عملیات مشت آهنین در قابل بحرین بود یک تحول مهم در عرصه بحرین بود.

مرگ نایف فرصتی برای شادی مردم؛ طرح الحاق به عربستان دفن شد

نایف که حامی جناح تندرو در داخل خانواده حاکم در بحرین بود توانست با کمک آنها زمینه ورود نیروهای شورای همکاری خلیج فارس به این کشور را فراهم کند ولی با مرگ وی مغز متفکر ماشین سرکوب خاموش شد و درحالی که پادشاه بحرین سه روز عزای عمومی اعلام کرد مردم با شنیدن خبر مرگ نایف در خیابان‌ها به جشن و پاپیکوبی پرداختند.

مردم در بحرین بی‌توجه به پیشنهادهای رژیم برای مذاکره همچنان به اعتراضات ادامه می‌دادند و در مقابل رژیم حاکم به سرکوب‌ها ادامه می داد.

استفاده از گاز‌های سمی به جای گاز اشک آور و شلیک آن به داخل منازل مردم که باعث کشته شدن بیش از 20 شهروند شد که همگی در خواب بودند، پرتاب میله فلزی به سوی معترضان، اجازه مداوا ندادن به زخمی‌ها، شلیک کردن گلوله ساچمه ای، سرقت از منازل مردم به بهانه گشت زنی، زیر گرفتن معترضان با خودرو، تجاوز و تعرض به زنان، دختران و حتی نوجوانان و فیلم‌های متعدد از ضرب و جرح مردم در خیابان‌ها همگی بخش‌هایی از قدرت نمایی نیروهای مسلح بحرینی و سعودی در مقابل مردمی بی دفاع بود.

 

تلاش اهالی منامه برای شکستن محاصره روستای العکر

اوج هنرنمایی نیروهای آل خلیفه محاصره روستا العکر بود که نیروهای امنیتی مدعی شدند که اهالی این روستا بمب گذاری کرده‌اند و در مقابل اهالی آنرا برای چند هفته از زمین و هوا محاصره کرده بودند تا مردم دسته جمعی مجازات شوند.

این اقدامات به حدی بود که حتی متحدان غربی دولت منامه نیز نسبت به این سرکوب‌ها اعتراض کردند و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگوی کاخ سفید را وادار به واکنش کرد.

 

ضرب و شتم جوان در پشت دیوارها
سیلی به پدر در مقابل چشمان پسر
گلچینی از هنرنمایی و توان رزمی ماموران آل خلیفه

در چنین شرایطی بار دیگر ولیعهد رژیم آل خلیفه خواستار برگزاری گفت‌وگو با مخالفان شد تا شاید از این طریق توپ را به زمین مخالفان سیاسی بیندازد ولی در نگاه مخالفان هر تلاشی برای گفت‌وگو جز با توقف سرکوب‌ها و آزادی زندانیان سیاسی امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول