اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

فارس گزارش می‌دهد

مؤسسات قرآنی، خواهان نقشی قوی در سیاستگذاری قرآنی کشور

خبرگزاری فارس: تفکیک نمایندگان مؤسسات قرآنی از صاحب‌نظران قرآنی در شورای تخصصی توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است که در صورت موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی سبب تقویت جایگاه این مؤسسات در سیاستگذاری قرآنی کشور خواهد شد.

مؤسسات قرآنی، خواهان نقشی قوی در سیاستگذاری قرآنی کشور

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری فارس، طبق ماده 12 آئین‌نامه شورای تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، سه نفر از اعضای این شورای تخصصی باید از صاحب‌نظران منتخب مؤسسات قرآنی مردمی باشند.

بنا بر این گزارش در اولین دوره انتخاب این نمایندگان، آقایان «سیدعلی سرابی»، حجت‌الاسلام «سعید بهمنی» و «محمدرضا داوودآبادی» برای دو سال انتخاب شدند.

گفته می‌شود که دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اسامی بیش از 10 نفر را پس از کسب نظر اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی و صاحب‌نظران برای رأی‌گیری به شورای تخصصی آورده بود. 

اما پس از این انتخاب برخی از این افراد خود را صاحب‌نظر و نه نماینده مؤسسات می‌دانستند.

از این‌رو پس از محرز شدن این ابهام در نقش این افراد در شورای توسعه، پیشنهاد عضویت سه نفر از صاحب‌نظران به غیر از نمایندگان مؤسسات قرآنی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح و به تصویب رسید و قرار شد این نفرات جدا از سه نماینده مؤسسات قرآنی باشند.

این مصوبه ظاهراً پس از تصویب در شورای توسعه، باید مراحل بعدی را در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی بگذارند و چنانچه در این شورا تأیید شود؛ پتانسیل و توان شورا به این وسیله بالا می‌رود، زیرا این افراد کارشناس و صاحب‌نظر هستند و با افزایش تعداد اعضای حقیقی شورا، حضور نهاد‌های مردمی تقویت می‌شود.

«سیدعلی سرابی» عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با فارس، تصویب این موضوع را در شورای توسعه دستاوردی بزرگ برای مؤسسات قرآنی دانست و گفت: سه صاحب‌نظر مطرح شده آزاد بوده و نماینده دستگاه‌ها نیستند، همچنین اگر عضویت آنها به تصویب نهایی برسد دستاورد بزرگی نصیب مؤسسات مردمی قرآن کریم می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در روند انتخاب این افراد ابهام وجود دارد زیرا در این انتخاب فرایندی طی نمی‌شود، گفت: این ابهام صحیح است زیرا پیشنهاد اولیه عضویت سه نفر صاحب‌نظر، پیش از تأسیس شورا مطرح شده و تفکیک این موضوع با نمایندگان مؤسسات مردمی در آن زمان مطرح شد که رأی نیاورد، زیرا اعضای شورای توسعه آن زمان حدود 12 نفر بودند که حضور 6 نماینده غیر دولتی قابل قبول نبود؛ اما اکنون تعداد اعضا بیش از 20 نفر است و حضور 6 نفر به عنوان عضو حقیقی در کنار 16 نفر عضو حقوقی تناسبی منطقی دارد، از این رو این موضوع به تصویب رسید.

به گزارش فارس در جلسه اخیر شورای توسعه آقایان «سعید بهمنی»، محمدرضا ستوده‌نیا» و « » با تکیه به قانون قبلی به عنوان صاحب‌نظر انتخاب شدند.

سرابی درباره این انتخاب گفت: سه نفر انتخاب شده حاضر در شورا همان صاحب‌نظران قرآنی هستند؛ البته اگر عضویت نمایندگان اتحادیه‌ها در شورای معین تصویب شود آن سه نفر هم به شورا اضافه خواهند شد.

این در صورتی است که با وجود اینکه بسیاری از بار فعالیت‌های قرآنی کشور بر دوش مؤسسات است؛ آنها تا زمان تأیید مصوبه شورای توسعه در شورای عالی انقلاب فرهنگی فاقد نماینده در شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهند بود.

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خصوص نحوه انتخاب اعضای جدید نیز گفت: پیشنهاد این است که اتحادیه‌ها با برگزاری انتخابات سه نماینده خود را معرفی کنند، البته این موضوع با مخالفت بعضی از اعضا روبه‌رو شد زیرا آنها انتخاب اعضای جدید را از وظایف شورا می‌دانستند.

انتهای پیام/م.خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول