اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در قالب مهر ماندگار اجرا شد

پروژه جمع‌آوری و تزریق گازهای همراه میدان نفتی نرگسی

خبرگزاری فارس: مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از تکمیل فاز نخست پروژه جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان نرگسی در حوزه عملیاتی این شرکت خبر داد.

پروژه جمع‌آوری و تزریق گازهای همراه میدان نفتی نرگسی

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سید عبدالله موسوی اظهار داشت: این پروژه که یکی از 12 پروژه مهر ماندگار در حوزه عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب است به زودی با حضور مقامات عالی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به طور رسمی راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه با هدف کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تامین گاز مورد نیاز تزریق به مخزن آسماری میدان نرگسی اجرا شده است، گفت: با راه‌اندازی این پروژه از ورود روزانه 19 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت به محیط زیست پیشگیری و فرآیند تزریق گاز و فشار افزایی مخزن نرگسی آغاز می‌شود.

موسوی افزود: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان قطب اقتصاد انرژی و بزرگترین بخش بالا دستی صنعت نفت کشور، با اجرای طرح جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت (NO FLARING) رعایت الزامات زیست محیطی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است.

مدیر مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه پروژه جمع‌آوری گازهای همراه میدان نفتی نرگسی یکی از این پروژه‌هاست، گفت: این پروژه مهمترین و بزرگترین پروژه زیست محیطی مناطق نفت‌خیز در استان بوشهر محسوب می‌شود که با همت و توان متخصصان داخلی و با هدف عمل به الزامات توسعه پایدار و حرکت در راستای صیانت از مخازن نفت و گاز اجرایی شده است.

موسوی، احداث تسهیلات بهره‌برداری و نمک زدایی مسجدسلیمان، احداث تاسیسات جایگزین ناشی از احداث سد گتوند علیا در منطقه لالی، اصلاح و بازسازی چند راهه گناوه، احداث باند دوم جاده ماهشهر به امیدیه و احداث کارخانه نمکزدایی بی بی حکیمه را از جمله پروژه‌های مهرماندگار مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد.

مجری طرح جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در توضیحات بیشتر درباره پروژه جمع‌آوری گازهای همراه میدان نرگسی گفت: در این پروژه یک ایستگاه تقویت فشار گاز برای جمع‌آوری حدود 19 میلیون فوت مکعب گاز و تقویت فشار آنها تا 2 هزار و 900 پام(پوند بر اینچ مربع)، یک واحد آبزدایی گاز، خطوط لوله برای ارسال گازها به چاه‌های تزریقی و تسهیلات سرچاهی تزریق طراحی و احداث شده است.

سید جمشید حسینی افزود: احداث تاسیسات جانبی مورد نیاز از جمله یک خط هوایی انتقال برق 66 کیلو ولت به طول حدود 30 کیلومتر از دیگر فعالیت‌های اجرایی این پروژه است.

وی اظهار داشت: پروژه جمع‌آوری و تزریق گازهای همراه نفت نرگسی با اعتبار مصوب افزون بر 650 میلیارد ریال از محل اعتبارات پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اجرا شده است.

حسینی، مهمترین تاثیر اجرای این پروژه را کاهش حداقل 90 درصدی حجم آلاینده‌های هیدروکربوری ناشی از سوختن گازهای همراه از یک سو و افزایش حجم نفت تولیدی مخزن به میزان 120 میلیون بشکه در طول دوره برداشت عنوان کرد.

میدان نفتی نرگسی در 30 کیلومتری شمال شهرستان برازجان در استان بوشهر قرار دارد و در سال 1353 کشف و از سال 1376 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نفت تولیدی این میدان که از نظر کیفیت سبک و شیرین محسوب می‌شود دارای کمترین درصد آلاینده‌های زیست محیطی است.

انتهای پیام/72004/خ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول