اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

تخته‌زنی تاسوعای روستای فیروزسالار آیین عزاداری مختص آذربایجان‌شرقی است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ثبت ملی مراسم «تخته‌زنی» روز تاسوعای روستای فیروزسالار به عنوان یکی از 7 آیین عاشورایی استان، آن را آیین مذهبی و عزاداری مختص آذربایجان شرقی خواند.

تخته‌زنی تاسوعای روستای فیروزسالار آیین عزاداری مختص آذربایجان‌شرقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: این مراسم در روستای فیروز سالار به اعتقاد اهالی به خاطر تکریم و بزرگداشت مقام حضرت قاسم (ع) و حضرت علی اکبر (ع) با کامل‌ترین و گویاترین نوحه‌های محلی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم «تخته چالان لار» (تخته‌زنی) سال‌هاست که در روستای فیروزسالار شهرستان آذرشهر برگزار می‌شود، اظهار کرد: این آیین عزاداری محرم در روز تاسوعا در اوایل عصر به پایان می‌رسد.

محمدی با اشاره به نحوه برگزاری این آیین عزاداری تشریح کرد: در این مراسم همانند آیین کفن‌پوشان، عزاداری دسته‌ها از خانه‌ای مشخص آغاز شده و در هر یک  از خانه‌های مسیر، نذرکنندگان نذورات خود را بین افراد دسته و دیگران پخش می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: حرکت دسته در این مراسم به صورت دوطرفه است و طبل‌ها به حالت سه ضرب نواخته می‌شوند و هر یک از مداحان نیز اشعاری را در مدح و رثای حضرت امام حسین (ع)، حضرت علی اکبر (ع) و حضرت قاسم(ع) می‌خوانند. 

محمدی با اشاره به وجه تسمیه نام مراسم «تخته چالان لار» یادآور شد: عزاداران هر دسته دو عدد تخته کوچک در دست دارند که آنها را هماهنگ با ریتم طبل‌ها، شیپورها و سنج‌ها به هم می‌زنند.

وی ادامه داد: در برخی نقاط خیابان‌ها با دستور رئیس یا بزرگان، دسته کشیده شده، دسته‌ران‌ها به حالت پرش گام بر می‌دارند و سپس دسته به حالت عادی خود بر می‌گردد.

محمدی با تاکید بر اینکه مراسم تخته‌زنی از سوی اهالی جدی گرفته می‌شود، تصریح کرد: این رسم چنان در میان مناطق دیگر استان آذربایجان‌شرقی و به ویژه شهرستان آذرشهر، عجب‌شیر و تبریز معروف است که در موعد اجری این آیین عزاداری از نقاط مذکور مردم بسیاری برای دیدن این میراث معنوی ویژه به روستای فیروز سالار می‌آیند.

در این مراسم، ابتدای دسته علم‌های قدیمی حمل شده و سپس حجله نمادین حضرت قاسم (ع) را با پارچه‌های سبز و سفید تزئین و توسط چهار نفر می‌گردانند.

اعضای این هیئت عزاداری حدود 250 نفر است که هر کدام لباس‌های رنگی سبز (کودکان) به تن دارند، روسری سیاه، سبز و یا شته عربی بر سرشان می‌بندند. اعضا به صورت دو صف طویل و موازی کنار همدیگر و دو به دو می‌ایستند و دو تکه چوب صاف دسته دار به اضلاع 10× 20 سانتی‌متر به ضخامت 3 سانتی‌متری به دست می‌گیرند.

ابتدای این دسته ریش سفیدان و بزرگسالان دسته‌های میانی، جوانان و نوجوانان و انتهای دسته را کودکان تشکیل می‌دهند و در حول میدان امام حسین می‌چرخند. چند طبل و سنج زن به اشعار و ابیات ترکی با مضمون رجز ریتم می‌بخشند.

اعضا دو تکه چوب را به صورت چرخشی و با آهنگ موزون دار به چهار جهت ضربه‌دار (45 درجه‌ای) به راست و چپ، تا سرزانو، بالای پیشانی می‌زنند و در جواب ابیات و اشعار می‌گویند: «حسین، حسین، حسین». هر هیئت به صورت متوالی و به مدت چند دقیقه مشغول عزاداری شده و بعد از اتمام جای خود را به هیئت عزاداری دیگری می‌دهند.

یادآور می‌شود، هفت پرونده آذربایجان شرقی از آیین‌های عزاداری شهرستان‌های تبریز، آذرشهر، مراغه، هریس، جلفا و عجب شیر در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور با موضوع بررسی پرونده‌های آیین‌های عاشورایی، تصویب شده و به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/60001/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول