اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سلسله همایش‌های بصیرت عاشورایی در مشهد

لاسجردی: حماسه نهم دی ‌ماه بار دیگر استانداردهای بحران‌سازی را در‌هم کوبید

خبرگزاری فارس: کارشناس امور خاورمیانه گفت: حماسه نهم دی‌ماه بار دیگر استانداردهای بحران‌سازی را در‌هم کوبید و در واقع جریان متوقف‌ساز فتنه ۸۸ است.

لاسجردی: حماسه نهم دی ‌ماه بار دیگر استانداردهای بحران‌سازی را در‌هم کوبید

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن لاسجردی عصر امروز در سلسله همایش‌های بصیرت عاشورایی، امت ولایی در محل سالن اجتماعات بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی مشهد اظهار کرد: واکنش 9 دی پاسخی به همه اقداماتی بود که خواستار برهم زدن آرامش در فضای داخلی ایران بودند.

وی با اشاره به رهنمون‌های مقام معظم رهبری در رابطه با انتخابات 88 و نقش تأثیرگذار حماسه 9 دی در بازگرداندن آرامش به فضای عمومی جامعه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در 19 دی در شهر قم محور حماسه‌ 9 دی را بصیرت، موقعیت‌شناسی، دشمن‌شناسی، مجاهدت و فدارکاری مردم غیور ایران ‌زمین توصیف کرد.

لاسجردی تصریح کرد: امداد غیبی که به طور مکرر در آیات مبین قرآن به آن اشاره شده کرد عینی در حماسه 9 دی داشته و در واقع نهم دی‌ماه صحنه پررنگ ظهور قدرت الهی و تبیین ارزش‌های انقلابی اسلامی ایران بوده است.

کارشناس امور خاورمیانه با بیان اینکه فضای انتخابات 88 فضای غبارآلود و مبهم برای تشخیص حق از باطل بود، یادآور شد: فضای بروز و ظهور بنیان تحولات فتنه 88 مصوب ایجاد فضایی شد که تفکیک اندیشه‌های مخرب و اصلاح‌گر در فضایی غبارآلود دشوار بود.

لاسجردی ادامه داد: کسانی که در این فضای تیره و تار و غبارآلود تکیه بر اندیشه‌های امام راحل و رهنمون‌های ولایت فقیه زدند، توانستند از سیر حوادث جان سالم به در برند.

وی حماسه نهم دی‌ماه را اتمام حجتی بر پایان ادعاهای تمام گروه‌های سیاسی توصیف کرد و گفت: شعارهای انتقادی‌محور زاییده ادعای گروه‌ها و احزاب سیاسی است و در این بین به صراحت می‌توان گفت حماسه 9 دی مهری بر اتمام حجت و توقیف این ادعا و تفکرات تلقی می‌شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: نهم دی‌ماه نقش اساسی و بنیادی در بسیاری از تحولات انتخابات منطقه داشته چرا که پیش از این حماسه در منطقه شاهد برگزاری سه انتخابات تأثیرگذار و اساسی بوده‌ایم.

لاسجردی انتخابات لبنان، عراق و ایران را پیش از حماسه 9 دی تأثیرگذارترین وقایع در منطقه دانست و یادآور شد: نتایج انتخابات در لبنان، عراق و ایران در آن مقطع زمانی سرنوشت‌ساز بوده و سبب تغییر در تیپولوژی منطقه می‌شده است.

این کارشناس امور خارومیانه افزود: در حوزه انتخابات لبنان که پارلمانی بوده، حزب‌الله تلاش کرد جریانی ائتلافی از تمام گروه‌های مقاومت ایجاد کند تا در این بین با هارمون‌های تضیف شده بیرون به منطقه مبارزه کند.

لاسجردی با احساس نارضایتی از حضور جریان چهارم با عنوان سکولار در انتخابات عراق اذعان کرد: انتخابات عراق معمولاً در سه طیف اهل سنت، شیعه و کردها برگزار می‌شده است.

این کارشناس امور خاورمیانه تأکید کرد: در سال 2008 شاهد ورود جریان چهارمی به تحولات عراق با عنوان جریان سکولار به رهبری الآوی بودیم.

وی خاطرنشان کرد: جریان سکولار با هدف دو تکه کردن جریان شیعه و ضعف در نظام شیعی شکل گرفته؛ در تحولات 2008 شاهد حمایت‌های عربستان و امارات از تفکرات سکولار به وفور بوده‌ایم.

لاسجردی تصریح کرد: اگرچه تلاش می‌شد جریان حکومت قانون برنده انتخابات شود؛ اگرچه در ابتدا موفق شد اما در نهایت شاهد تشکیل دولت ائتلافی در عراق بودیم.

این استاد دانشگاه بروز و ظهور جریان‌های انتخابات 88 را در ایران به دنبال موضوعی با نام فرایند دموکراسی دیون در متن جامعه توصیف کرد و افزود: پیشینه دموکراسی دیون از سال 2002 به واسطه پاول در انقلاب‌های رنگین با موضوع صادراتی دموکراسی به خاورمیانه شکل گرفت.

لاسجردی اذعان کرد: در سال‌های 2008 و 2009 نیز با موضوع مهمی چون کنترل جریان انقلابی و تکثرگرایی در منطقه مواجه هستیم.

این کارشناس امور خاورمیانه با تأکید براینکه آمریکا در سال 2002 با شعار «آمریکایی باش آمریکایی فکر کن»‌ دموکراسی را به خاورمیانه تزریق می‌کند که با نگاهی دقیق و حتی اجمالی پی به جا پای دموکراسی‌سازی آنان در منطقه می‌بریم.

وی افزود: از سال 2006 تا 2009 در مقابل کلمه دموکراسی اصطلاح مقاومت پا و قوت گرفت و امروز شاهد آن هستیم که بین دموکراسی و مقاومت در منطقه رقابت همچنان ادامه دارد.

لاسجردی کارشناس امور خاورمیانه حماسه نهم دی‌ماه را حفظ مقاومت در مقابل دموکراسی‌ خواهی دانست و نهم دی‌ماه را به صراحت در هم کوبیدن استانداردهای بحران‌سازی توصیف کرد.

انتهای پیام/70001/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول