اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

قول مجلسی‌ها برای حمایت از پروژه‌های عمرانی قم

خبرگزاری فارس: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن سفر به قم علاوه بر بازدید از پروژه‌های مهم این شهر، با آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

قول مجلسی‌ها برای حمایت از پروژه‌های عمرانی قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و هیئت ‌رئیسه فراکسیون کریمه اهل بیت(ع) امروز با حضور در کارگاه اجرای پروژه‌های مهم این شهر با روند اجرای این پروژه‌ها آشنا شدند. در این بازدید نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی، شهردار و رئیس شورای شهر نیز حضور داشتند.

محمد دلبری شهردار قم در جریان این بازدید با اشاره به اینکه 56 درصد کار ساخت این پروژه به اتمام رسیده است، ابراز داشت: در صورت انجام مساعدت‌ها و تهیه واگن‌ها درصد بالایی از این پروژه به اتمام می‌رسد.

مقصد بعدی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی میدان بزرگ امام خمینی(ره) بود.

به گفته حسن صبوری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری قم این پروژه از چهار سال پیش به منظور توسعه فضای پارکینگ اطراف حرم حضرت معصومه آغاز شده و اکنون در مرحله تکمیل نازک‌کاری قرار دارد.

سپس اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به پروژه توسعه ضلع شرقی حرم حضرت معصومه(س) رفته و با این پروژه نیز از نزدیک آشنا شدند.

 

نمایندگان از ظرفیت مجلس برای حل مشکلات قم استفاده کنند

احمد امیرآبادی فراهانی در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از پروژه‌های شهری قم در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف این بازدید اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس برای پیشرفت این شهر استفاده شود.

وی با اشاره به موقعیت شهر قم ادامه داد: توسعه و عمران تنها توسعه یک شهر نیست بلکه ایجاد بستر برای رشد تشیع و گسترش اسلام ناب است که باید به آن اهمیت ویژه‌ای داده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های این سفر یک‌روزه بیان کرد: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این سفر از پروژه‌های در حال ساخت شهر قم که بخشی از آن‌ها جنبه ملی دارند، بازدید خواهند کرد.

وی گفت: هیئت‌ رئیسه فراکسیون کریمه اهل بیت(س) برای این بازدید دعوت شده‌اند تا در جریان اتفاقاتی که در شهر قم در حال رخ دادن است، قرار بگیرند.

امیرآبادی ادامه داد: این نمایندگان از پروژه منوریل، میدان امام خمینی(ره)، توسعه ضلع شرقی حرم مطهر و بلوار پیامبر اعظم بازدید خواهند داشت.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین از سایت هسته‌ای فردو بازدید خواهند کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار این نمایندگان با مراجع تقلید خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دیدار و گفت‌وگویی در راستای حل مشکلات شهری خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پیشرفت و عمران کشور نقش مهمی دارد، گفت: حضور اعضای این کمیسیون می‌تواند در توسعه این شهر نقش بسزایی داشته باشد.

منوریل از مهم‌ترین پروژه‌های حمل و نقل ریلی کشور است

جواد دلاوری معاون امور عمرانی استاندار قم در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از پروژه‌های شهری قم، تکمیل این پروژه‌های عمرانی را نیازمند عنایت ویژه دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ذکر کرد و اظهار داشت: قم به عنوان پایگاه جهان اسلام دومین شهر زیارتی کشور و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی اکثر استان‌های کشور مورد توجه مردم در سطح فراملی و ملی است و تأمین نیازهای زائران و مسافران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) و مسجد مقدس جمکران نگاه ویژه دولت و مجلس را می‌طلبد.

وی افزود: پروژه‌های مهم و تأثیرگذاری در تمام بخش‌ها به‌ویژه در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل و توسعه‌ای حرم مطهر در شهر مقدس قم در حال انجام است که این پروژه‌ها از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند.

معاون امور عمرانی استاندار قم پروژه منوریل را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور در بخش حمل و نقل ریلی درون شهری عنوان کرد و گفت: این پروژه از پروژه‌های طرح مهر ماندگار استان است و تاکنون در بخش سازه‌ای 77 درصد و در بخش تجهیزات و ناوگان 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در خصوص توسعه ضلع شرقی حرم مطهر اظهار کرد: با تکمیل و توسعه این بخش از حرم مطهر 58 هزار متر مربع زیربنا به فضاهای شبستان، مدرس و صحن‌های حرم مطهر افزوده خواهد شد.

پروژه‌های شهری قم به‌سرعت به اتمام برسد

غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه بازدید از پروژه‌های شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگاران به سئوالات آنان پاسخ گفت و اهداف این سفر را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه شهر قم جنبه بین‌المللی دارد، ابراز داشت: باید پروژه‌های این شهر که قرار است آن را در مسیر توسعه قرار دهد، با سرعت بیشتری به اتمام برسد.

به عقیده وی شهر قم تا نقطه مطلوب توسعه فاصله بسیار دارد و مجلس همراهی‌های لازم برای کم کردن این فاصله را انجام می‌دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسائل کلان شهر قم در حوزه زائرپذیری پس از آستان قدس رضوی از مهم‌ترین مسائل کشوری است که باید در تصمیم‌گیری‌های کلان به آن توجه شود.

وی با اشاره به اینکه روز به روز بر تعداد زائرانی که در شهر قم حضور می‌یابند افزوده می‌شود، گفت: شهر قم برای میزبانی شایسته از زائران اهل بیت(ع) به امکانات بیشتری نیاز دارد.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: پیش از انقلاب به علت موقعیت ویژه‌ای که شهر قم داشت، این شهر از سوی حکمرانان مورد بی‌مهری قرار گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز توجه شایسته به این شهر نشد.

وی با اشاره به حضور مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه در قم عنوان داشت: بخشی از بی‌توجهی‌هایی که به شهر شده به این موضوع ارتباط دارد که پس از انقلاب عده‌ای گمان می‌کردند چون این شهر محل سکونت مراجع و علما بود، به این دلیل که تصور نشود به‌ صورت ویژه به این شهر توجه شده بنا‌براین به ‌صورت ویژه نسبت به آن بی‌توجهی ‌شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در زمینه عقب‌ماندگی‌های شهر قم خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی که در حال حاضر در قم در حال اجرا است، پروژه‌های خوبی است و منشأ خدمات بزرگی برای زائران و ساکنان قم در آینده خواهد بود.

38 پروژه شهری در قم پیگیری می‌شود

محمد دلبری در جریان بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از پروژه‌های شهری قم اظهار کرد: در حال حاضر 38 پروژه فعال در سطح قم وجود دارد که با وجود بحرانی شدن وضعیت بودجه در بخش‌های مختلف مدیریتی، توانسته‌ایم با فروش دارایی‌های شهرداری این 38 پروژه را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اشتغال هزار و 850 نفر در پروژه‌های عمرانی شهر قم عنوان کرد: همین آمار اهمیت این پروژه‌ها را نشان می‌دهد.

به گفته شهردار قم در حال حاضر در شهرداری قم 2 هزار و 860 نفر نیروی کار مشغول فعالیت هستند و بیش از 3 هزار نیروی کار وابسته فعالیت‌های حاشیه‌ای این ارگان مانند زیباسازی و رسیدگی به فضای سبز را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قم سخنان رهبر انقلاب در زمینه توسعه این شهر را به عنوان سند بالادستی در این عرصه استفاده می‌کند، ابراز داشت: تلاش می‌کنیم مدیریت شهری را در قم در راستای منویات رهبر انقلاب پیش ببریم.

دلبری با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در زمینه شهر قم به تغییر چهره شهر و وضعیت خدمت به مردم تأکید داشته‌اند، بیان کرد: حسن خلق و رسیدگی به مشکلات مردم این شهر از دیگر مسائلی است که رهبر انقلاب در زمینه مدیریت شهری به آن تأکید دارند و تمام این نکات بسیار مهم از سوی مجموعه شهرداری پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت شهر قم اظهار کرد: این شهر در روایات اسلامی به عنوان شهری که در آخرالزمان مرکز نشر علوم اسلامی است، نام برده شده و هم‌اکنون جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد که این موضوع مسئولیت مدیریت شهری را سنگین‌تر می‌کند.

نوسان قیمت‌‌ها کمر مردم را خم می‌کند

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه‌های خود در قم با آیت‌الله جعفر سبحانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله سبحانی در این دیدار با تفسیر آیه‌ای از کلام‌الله مجید اظهار کرد: خداوند در قرآن به مردم توصیه کرده است از افراط و تفریط پرهیز کنند و امتی میانه‌رو باشند.

وی با بیان اینکه حسابرسی و رسیدگی به امور اقتصادی از اساسی‌ترین مبانی و شالوده‌های یک کشور است تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها به‌ صورتی باشد که نه اسراف صورت بگیرد و نه کسی در حال نیازمندی زندگی کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: کسانی که مسئولیتی در برنامه‌ریزی بودجه کشور دارند باید مسائل اقتصادی جامعه را بسنجند و با توجه به آن شرایط تصمیمات لازم را بگیرند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه باید شرایط اقتصادی مردم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد ابراز داشت: اگر لوازم درجه سوم که در یک زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد نباشد مردم چیزی نمی‌گویند ولی اگر اسباب درجه یک زندگی در دسترس نباشد فریاد مردم بلند می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به مشکلات درمان و دارو در سطح کشور بیان کرد: باید در این زمینه به ‌صورت جدی چاره‌ای اندیشیده شود چرا که امروز برای بیماران که وضعیت سختی دارند دارو به آسانی پیدا نمی‌شود.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: در صورتی که وضعیت دارو و درمان در سطح کشور بهبود پیدا نکند با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

وی با اشاره به فتنه‌ای که سال 88 در کشورمان به وجود آمد تصریح کرد: شاید آقایانی که امروز از آنان به عنوان سران فتنه یاد می‌شود قصد فتنه‌گری نداشتند ولی یک جرقه موجب شد که این فتنه به‌‌وجود بیاید.

این مفسر بزرگ قرآن مجید اقلامی مانند نان و دارو را از جمله لوازم اصلی یک زندگی دانست و گفت: این نوسان قیمت‌‌‌ها کمر مردم را خم کرده است و باید جلوی این مشکلات اقتصادی گرفته شود.

آیت‌الله سبحانی اضافه کرد: نوسان قیمت‌ها در کشور به صلاح نظام نیست و دود آن به چشم نظام اسلامی ایران می‌رود و به این وسیله تغذیه مناسبی برای رسانه‌های غربی فراهم می‌کنیم.

وی تأکید کرد: نوسانات قیمت و مشکلات اقتصادی در بازار موجب می‌شود دشمنان برای ما معرکه بگیرند و بگویند بعد از گذشت 30 سال از انقلاب نتوانسته‌اند شرایط اقتصاد سالمی در کشور داشته باشند.

این مرجع بزرگ جهان تشیع با بیان اینکه مردم می‌دانند بخشی از مشکلات اقتصادی به ‌دلیل تحریم دشمنان علیه کشورمان است، گفت: دولت باید با تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از دلال‌بازی برخی سودجویان جلوی نوسانات قیمت را بگیرد.

وی با بیان اینکه آبروی اسلام در گرو حفظ نظام است تأکید کرد: حفظ نظام به جلب رضایت حد‌‌اکثری مردم جامعه بستگی دارد که باید در این زمینه کوشا بود.

آیت‌الله سبحانی مشکل دارو و درمان را از جمله مشکلات اصلی جامعه امروز دانست و تصریح کرد: در زمینه پزشکان نیز شاهد بروز مشکلاتی هستیم که باید به ‌این مشکلات رسیدگی شود.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی صحیح امور اقتصادی در مجلس خاطرنشان کرد: باید در مجلس به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که نوسانات قیمت در بازار از بین برود.

این عالم برجسته بیان کرد: خواسته ما از نمایندگان مجلس این است که به مشکلات استان قم و دیگر استان‌ها رسیدگی کنند و نگذارند دشمنان در مسائل داخلی ما دخالت کنند و بگویند اقتصاد سالم در یک کشور اسلامی وجود ندارد.

نگرانی مجلس از موج نقدینگی بر اثر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان سفر خود به قم با آیت‌الله مکارم شیرازی دیدار کرده و از رهنمودهای این مرجع تقلید بهره‌مند شدند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در این دیدار با اشاره به بازتاب سخنان رئیس جمهور در‌ خصوص اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: این در حالی است که مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت اجرای این طرح وجود دارد.

وی افزود: در این مسئله نگرانی ایجاد یک نقدینگی عظیم بدون در نظر گرفتن توان موجود برای مقابله با گرانی‌ها وجود دارد.

وی افزود: اجرای این طرح تخلف از قانون محسوب می‌شود ضمن اینکه نمایندگان مجلس منتظر هستند لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

انتهای پیام/2258/ق/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول