اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

اسلام آغازگر جنگ نیست

خبرگزاری فارس: آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی گفت: اسلام در طول تاریخ آغازگر جنگ نبوده و در حقیقت همگان باید بدانند که اسلام دین صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

اسلام آغازگر جنگ نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در پیامی به دومین همایش اسلام و حقوق بین‌المللی بشردوستانه که در محل سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این کنفرانس اظهار داشت: متاسفانه جامعه بشری در طول تاریخ شاهد جنگ‌های پرتلفات و خونین بسیاری بوده است و پیشرفت سلاح‌های جنگی و طمع روزافزون دولت‌های استکباری هر سال بر کمیت و کیفیت آسیب‌های ناشی از جنگ‌ها افزوده است.

در این پیام آمده است می‌دانیم دین مبین اسلام هیچ گاه مشوق جنگ و خونریزی نبوده است؛ قرآن مجید با صراحت می‌فرماید «اگر دشمن از در صلح درآید تو نیز از آن استقبال کن»؛ اما بر حسب ضرورت جنگ و جهاد را در برابر متجاوزان لازم شمرده است. یعنی پایه نخستین در اسلام صلح و همزیستی مسالمت‌آمیزی و در عین حال دفاع مسلحانه از آیین، جان، مال و سرزمین خود در برابر دشمنان را مجاز بلکه واجب شمرده است.

اضافه بر این نبردهای مسلحانه در آموزه‌های اسلامی و حقوق بین‌المللی حتی در برابر دشمنان غدار دارای چارچوب و قواعدی انسانی است و نباید از آن محدوده فراتر رفت.

این پیام می‌افزاید: پیامبر اکرم (ص) به هنگام اعزام لشکر اسلام به سوی میدان جهاد همواره تاکید می‌فرمود که «آغازگر جنگ نباشید،اسرا و مجروحان جنگ را به قتل نرسانید، فراریان را نکشید، آب به روی دشمن نبندید، حریم زنان و کودکان و سالخوردگان را رعایت فرمایید، باغ‌ها و مزارع دشمن را تخریب نکنید»و دستورات مشابه دیگری که همه از توجه خاص اسلام به قواعد انسانی نبرد مسلحانه که از 14 قرن قبل تاکنون بوده است، حکایت می‌کند؛ همان قواعدی که امروزه به صورت ناقص‌تر در قالب کنوانسیون‌های بین‌المللی درآمده و از افتخارات تمدن امروز محسوب می‌شود.

این پیام ضمن احترام به کنوانسیون‌هایی که واقعا طرفدار حقوق انسان حتی در جنگ‌ها هستند، یادآور می‌شود: مهمترین ضمانت اجرای این قوانین و اصول بین‌المللی همان آموزه‌های دینی و تقوای الهی است.

به یقین سربازانی که در میدان جنگ در حال پیشروی هستند مهمترین چیزی که آنها را ملزم به عدم ارتکاب جنایات جنگی و رعایت حال غیرنظامیان و محرومان و اسیران جنگی می‌کند همین تقوای دینی و خوف از مجازات الهی است و نه کنوانسیون‌های بین‌المللی.

از این رو تلفیق بین اصول دینی و حقوق بشردوستانه در پژوهش و آموزش بسیار ضروری است و امیدواریم ثمره این گونه همایش‌ها چنین دستاورد عظیمی باشد که خدمت شایانی به جوامع بشری و اهداف اسلامی است.

انتهای پیام/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول