اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ مطرح کرد

تمرکز 70 درصد از عملیات‌های کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ در جهان اسلام

خبرگزاری فارس: رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران گفت: امروزه 70درصد از عملیات‌های کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در جهان اسلام متمرکز است.

تمرکز 70 درصد از عملیات‌های کمیته بین‌المللی صلیب ‌سرخ در جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، پیر ریتر ظهر امروز در پیامی که توسط نماینده امور اسلامی کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ در ایران در دومین کنفرانس اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه در محل سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد بیان شد اظهار کرد: علی‌رغم تمام تلاش‌ها برای حفظ صلح و امنیت متأسفانه درگیری‌های مسلحانه همواره بخشی از تاریخ بشریت را تشکیل داده‌اند.

در این پیام آمده است: کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، با التزام صریح به اصول بی‌طرفی، بی‌غرضی و استقلال، طی 150 سال گذشته از قربانیان درگیری‌های مسلحانه حمایت و کمک‌های خود را به این افراد ارائه نموده است؛ به علاوه از زمان تأسیس خود در سال 1863، این کمیته به ترویج حقوق بین‌المللی بشردوستانه بین دولت‌ها، نیروهای مسلح و نظریه‌پردازان برجسته در سطح ملی و بین‌المللی پرداخته است.

در این پیام خطاب به محققان آمده است: هدف حقوق بین‌الملل بشردوستانه به شکل نوین آن در قرن 19 میلادی آغاز شد، محدود کردن ابزار و روش‌های جنگی که طرف‌های درگیری مسلحانه به‌ آنها متوسل می‌شوند. هدف نهایی،‌ حمایت از افرادی است که در درگیری‌ها شرکت نمی‌‌کنند و یا دیگر در درگیری‌ها شرکت ندارند؛ حقوق بین‌المللی بشردوستانه ریشه در تاریخ بشریت دارد. فرهنگ‌های کهن و مظاهر حاوی قوانین و قواعد بشردوستانه بسیار گسترده‌ای می‌باشند که هدف از این قوانین حفظ جان و کرامت انسان‌ها طی درگیری‌های مسلحانه است.

این پیام می‌افزاید: اسلام به ویژه حاوی مجموعه قابل توجهی از قوانینی است که قواعد مشخصی را در خصوص حمایت از افرادی که در درگیری‌ها شرکت نمی‌کنند برای مثال غیر نظامیان، مجروحان و یا رزمندگان اسیر شده شامل می‌شود؛ کشورهای مسلمان در توسعه حقوق بین‌الملل بشردوستانه نوین نقش بسزایی داشته و قوانین اصلی آن را برای مثال کنوانسیون‌های ژنو مصوب 1949 به تصویب رسانده‌اند.

این پیام خطاب به شرکت‌کنندگان در این همایش گفت:‌ تمامی 194 کشور عضو کنوانسیون‌های ژنو مسئولیت یکسانی در قبال حصول اطمینان نسبت به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه دارند. در درگیری‌های حال حاضر قدرت‌های منطقه نوظهور در تصمیمات جهانی از جمله در تصمیماتی که مربوط به مسائل بشردوستانه می‌شوند تأثیرگذار است.

امروزه 70 درصد از عملیات‌های کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در جهان اسلام متمرکز هستند، برخی حاملان اسلحه که در این درگیری‌ها شرکت دارند بیشتر به عقاید مذهبی و سنت‌ها معتقد هستند تا متون حقوقی؛ این افراد به رهبران مذهبی به عنوان مرجع معنوی برای هدایت و راهنمایی آنان روی می‌آورند.

این پیام می‌افزاید: 20 سال پیش کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ گفت‌وگوهای خود را با رهبران و دانشمندان مذهبی در سرتاسر جهان اسلام و با هدف ایجاد یک زمینه مشترک برای حمایت بهتر از کرامت انسانی طی درگیری‌های مسلحانه آغاز کرد؛ امروزه از اندونزی تا ماری‌تانی دانشمندان برجسته در چنین گفت‌وگوهایی شرکت داشته و مطالعاتی نیز در زمینه اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه به زبان عربی، فارسی، انگلیسی، فرانسه و باهاسا (اندونزی) به چاپ رسیده است.

در سال 2006 و در طی ابتکار عمل مقامات مذهبی و دانشمندان ایرانی کنفرانس اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه در قم برگزار شد، این نخستین کنفرانسی بود که توسط کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و با حمایت وزارت امور خارجه، جمعیت هلال‌احمر،‌حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب مذاهبی اسلامی برگزار می‌شد.

امروز دبیرخانه این کنفرانس که مسئولیت پیگیری پیشنهادات ارائه شده طی آن کنفرانس را بر عهده داشت، به مرکز مطالعات تطبیقی در خصوص اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه تبدیل شده است؛ این مرکز از سوی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، جمعیت هلال‌احمر ایران و کمیته ملی حقوق بشردوستانه حمایت می‌شود. شش سال است پس از کنفرانس قم این مرکز ابتکار عمل را برای برگزاری مشترک دومین کنفرانس در مشهد اتخاذ کرد.

در این پیام آمده است، به علاوه برگزاری کارگاه‌های آموزشی، علمی و جلسات با محققان و دانشمندان برجسته این مرکز نشریات، کتاب‌های مرجع و مقالات در ارتباط با اسلام و حقوق بشردوستانه را به چاپ رسانده که در اختیار محققان در سرتاسر جهان اسلام قرار گرفته است؛ کنفرانس اسلام و حقوق بشردوستانه در مشهد سنگ‌بنای دیگری برای گفت‌وگوها بین حقوق بین‌المللی بشردوستانه نوین و میراث گرانبهای قوانین بشردوستانه در اسلام است.

شرکت در چنین رویداد مهمی برای کمیته بین‌المللی بشردوستانه مایه افتخار است و از طرف رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تهران پیر ریتر از تمامی شما به خاطر مهمان‌نوازی و محبت تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول