اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

«هنر متعالی در یزد» بررسی شد

خبرگزاری فارس: هشتمین نشست از سلسله‌ نشست‌های یزدشناسی که اقدامی پژوهشی است و به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد برگزار شد، این بار با همکاری حوزه هنری یزد و با موضوع «هنر متعالی در یزد» برگزار شد.

«هنر متعالی در یزد» بررسی شد

 به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در هشتمین نشست یزدشناسی که با موضوع «هنر متعالی در یزد» برگزار شد، با تشریح هنر متعالی اظهار داشت: هنر باید زمینه‌ساز رشد و تعالی انسان باشد و روح انسان را لطیف کند تا زمینه پذیرش خوبی‌ها را در درون فرد فراهم کند.

محمدرضا ملک ثابت با اشاره به خاستگاه هنر بیان کرد: خاستگاه هنر، جان و روح و فطرت آدمی است و این هنر است که با به کارگیری تمام ظرفیت‌هایش پیام الهی و زیباشناختی تفکر اسلامی را ترسیم می‌کند.

وی افزود: یزد و یزدی‌ها همواره با تأسی از اسلام و آموزه‌های دینی  پرورنده هنر متعالی بوده‌اند که در کنار دیانت و درایت وجودیشان نمونه‌هایی از هنر متعالی را به یادگار گذاشته‌اند که از آن جمله می‌توان به معماری اسلامی یزد اشاره کرد.

محدرضا شایق از چهره‌های شاخص علمی و فرهنگی استان یزد نیز در این مراسم به تشریح تشریح تجلیات معنوی هنر و تبیین هنر متعالی پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در تشریح هنر گفت: از نظر اسلام هنر، فی نفسه ارزشی ندارد اما اگر با آموزه‌های دینی و الگوبرداری از اسلام و قرآن، قرین و همراه باشد، موجب تعالی جامعه بشری و منعکس کننده اندیشه‌های ناب قرآنی خواهد شد.

شایق تصریح کرد: تعالی در هنر، خود از دریچه الهی به موضوعات نگاه می‌کند و هنری که برخاسته از اسلام و قرآن باشد زمینه‌ساز خوبی‌ها و زیبایی‌ها بوده و جلوه‌ای از خداجویی و خدامحوری در درون انسان ایجاد می‌کند.

محمدحسین جعفری، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این مراسم به تشریح طرح و نقش در مکتب پارچه بافی یزد در دوره صفوی پرداخت.

وی، استان یزد را از شاخص‌ترین استان‌هایی دانست که علاوه بر داشتن ویژگی‌های معماری منحصر به فرد، در عرصه هنر و خلق زیباترین شاهکارهای هنری نیز، جایگاه ویژه‌ای دارد.

جعفری عنوان کرد: یکی از این هنرها که قدمت آن به قبل از اسلام بر می‌گردد، هنر نساجی و بافندگی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به تبیین و تشریح هنر نساجی و پارچه بافی یزد پرداخت.

غلامرضا کارگر شوروکی، یکی از هنرمندان استان یزد نیز در این مراسم به بیان جایگاه هنر اسلامی تعزیه‌خوانی در یزد پرداخت.

وی با اشاره به تاریخ درخشان یزد افزود: یزد از دیرباز مرکز پرستش بوده و آئین‌ها، مراسم، آداب و رسوم، معماری و وجود هزاران اثر تاریخی در این سرزمین، نشانگر تمدن و فرهنگ مذهبی است.

کارگر تصریح کرد: شبیه‌خوانی و تعزیه بیش از چند قرن است که در استان یزد رواج داشته و روند اجرای آن در استان همچنان با شکوه و جلوه خاصی ادامه دارد.

وی تعزیه را از هنرهای متعالی و دمیده شدن روح اسلام و تشیع در آن را رمز ماندگاری آن دانست و افزود: تعزیه به عنوان یک پدیده فرهنگی اصیل و توانمند از ارکان زیربنایی هنر نمایشی ایران محسوب می‌شود که در طول تاریخ، شیعیان کوشیده‌اند برای ادای احترام به ائمه اطهار(ع) به ویژه سالار شهیدان و یاران باوفایش و به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، از این شیوه ناب نمایشی بهره ببرند.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از اسناد تاریخی با محوریت هنر و تعدادی از آثار هنرمندان این دیار به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام/2464/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول