اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی:

ادامه درگیری سوریه را به اعماق گودال از هم‌گسیختگی فرقه‌ای خواهد کشید

خبرگزاری فارس: نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از خشونت‌های فرقه‌ای به چشم می‌خورد که توسط شورشیان به آن دامن زده می‌شود، آنها به روستاهای علوی نشین حمله کرده‌اند و یک مسجد شیعیان را نیز به آتش کشیده‌اند.

ادامه درگیری سوریه را به اعماق گودال از هم‌گسیختگی فرقه‌ای خواهد کشید

به گزارش فارس، اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی در مقاله ای به قلم جولین بارنز داکِی در خصوص اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم سوریه در روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: پس از 2 سال درگیری بسیار دشوار است که پیشنهادات ارائه شده از سوی سوریه مبنی بر راه حلی سیاسی برای حل بحران ویرانگر این کشور را جدی گرفت. اظهارات نخست وزیر دولت سوریه، فاروق الشرع، در مصاحبه با روزنامه لبنانی الاخبار مبنی بر اینکه رژیم با راه های نظامی نمی تواند کاری از پیش ببرد و بایستی به دنبال رسیدن به یک توافق تاریخی با مخالفان و تشکیل دولت وفاق ملی باشد به شدت از سوی مخالفان رد شد و آنها این اظهارات را تنها بهانه ای برای خرید زمان تلقی کردند.

• راه حل سیاسی و گفتگو چیزی که در آسمان سوریه دیده نمی شود

چشم انداز رسیدن به یک راه حل کوتاه مدت سیاسی و گفتگو در بهترین حالت بسیار بعید به نظر می رسد. دشمنی میان دو قطب، بیش از اندازه خونین و عمیق شده است. غیر از تسلیم بلاشرط و کناره گیری پیشگیرانه بشار اسد از قدرت، شورشیان نمی توانند متقاعد شوند تا سلاح هایشان را زمین بگذارند و به مذاکرات تن دهند.

اگرچه، با وجود تغییر جهت هایی که در درگیری ها رخ داده است، خیلی هم عاقلانه نیست که اظهارات الشرع را کاملا رد کرد. گزارشات اخیر نشان می دهند که سوریه در تنگنا قرار گرفته است. هرچند هنوز رفتن آن قریب الوقوع به نظر نمی رسد و همچنان کنترل مرکز شهرهای مهمی چون دمشق و حمص را حفظ کرده است.

استفاده تقریبا بیهوده از موشک های اسکاد نشان دهنده افزایش ناامیدی است. اکنون چشم انداز پیروزیِ کاملِ رژیم بر مخالفان تقریبا غیرقابل تصور است، این حقیقتی است که حتی روسیه به نظر می رسد به آن رسیده است. 

 

* اظهارات آشکار نخست وزیر

 

بدین ترتیب اسد و اطرافیان او هم نهایتا فهمیده اند که باید با مخالفان معامله کنند. اظهارات الشرع که رژیم از راه نظامی نمی تواند در این جنگ پیروز شود، به خوبی تلاش های برای دادن چراغ سبز برای مذاکرات را نشان می دهد. اگرچه او توضیح داد که اختیار نهایی در دستان بشار اسد است که او هم فعلا به راه حل نظامی اعتقاد دارد، اما این انتقاد تلویحی از رویکرد تغییر مهمی را نشان می دهد.

این مصاحبه در خبرگزاری دولتی سوریه " سانا " برجسته شد، بعلاوه این احتمالا تصادفی نیست که اظهاراتی مبنی بر انتقال قدرت از یک مقام بلند مرتبه مطرح می شود سخنانی که پیش تر حامیان خارجی، و حتی برخی اعضای اپوزیسیون، آن را مطرح کرده اند.

• سوریه در آستانه فرقه گرایی

 درحالی که پیروزی با شورشیان خواهد بود اما کشور در این میان به طور جبران ناپذیری نابود خواهد شد، بسیار بیشتر از آن چیزی که تا حالا شده است؛ فارغ از اینکه دخالت نظامی انجام گیرد یا خیر. باوجود اینکه سوریه آشکارا در حال تضعیف شدن است، اما دستگاه امنیتی عمدتا علوی اسد قادر است همچنان به حیات خود ادامه دهد (حتی پس از زمانی که خود اسد سقوط کند).

در روزهای اخیر نشانه های نگران کننده ای از خشونت های فرقه ای هم به چشم می خورد که توسط شورشیان به آنها دامن زده می شود، گفته می شود آنها به روستاهای علوی نشین حمله کرده اند و یک مسجد شیعه را نیز به آتش کشیده اند. با بیشتر قدرت گرفتن نیروهای جهادی همچون جبهۃ النصرت، دورنمای جامعه چند فرقه ای سوریه بسیار نگران کننده است. ادامه این درگیری ها سوریه را بیشتر به اعماق گودال از هم گسیختگی فرقه ای خواهد کشید. 

انتهای پیام/1812x9

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول