اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش کشاورزی و ایران 1404 مطرح شد

آمادگی جهاد کشاورزی خوزستان برای انعقاد تفاهمنامه همکاری با دانشگاه‌ها

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان آمادگی این سازمان را برای فراهم کردن امکان آموزش عملی به دانشجویان رشته کشاورزی در مقطع کارشناسی و حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری اعلام کرد.

آمادگی جهاد کشاورزی خوزستان برای انعقاد تفاهمنامه همکاری با دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، کیخسرو چنگلوایی ظهر امروز در همایش کشاورزی و ایران 1404 در دانشگاه شهید چمران اهواز که به همت انجمن علمی گروه باغبانی برگزار شد، اظهار داشت: این سازمان آمادگی دارد در قالب تفاهمنامه همکاری برای طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان رشته کشاورزی زمین و ماشین آلات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهد.

وی با ارائه گزارش مبسوطی به جایگاه ایران و خوزستان از نظر تولید محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: ایران در تولید 22 محصول مهم کشاورزی در میان هفت کشور نخست دنیا قرار گرفته است که نمونه آن، تولید پسته و زعفران است که ایران رتبه نخست جهانی را در تولید این محصولات از آن خود کرده است.

چنگلوایی مساحت اراضی مستعد کشاورزی خوزستان را 3/2 میلیون هکتار (معادل 34 درصد کل اراضی استان) اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 3/1 میلیون هکتار از اراضی استان به صورت دیم و آبی زیر کشت محصولات زراعی و باغی هستند.

به گفته این مقام مسئول استان، خوزستان با تولید بیش از 14میلیون تن محصولات کشاورزی (13 درصد کل تولیدات کشور) در بین سایر استان‌های کشور رتبه نخست را دارد و مقام اول درتولید گندم، ذرت، محصولات صنعتی کشاورزی، تولیدات زراعی و باغی، گل مریم، مبارزه بیولوژیک با آفات مزارع، تولید محصولات سالم و ارگانیک به خوزستان اختصاص دارد.

چنگلوایی با ارائه جزییات آمار و ارقام در مورد تولیدات کشاورزی استان، خاطرنشان کرد: طبق برنامه پیش بینی شده تا پایان برنامه پنجم توسعه میزان تولید محصولات زراعی و باغی، دامی و شیلات استان باید از رقم 2/14 میلیون تن کنونی به 15 میلیون تن و در افق طرح در سال 1404 به 25 میلیون تن برسد که با اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی تحقق این هدف دور از انتظار نیست.

وی حداکثر مصرف منابع آب را 7/10 میلیارد مترمکعب در سال‌های ترسالی عنوان کرد و افزود: در سال های اخیر با اجرای طرح‌های مدیریت منابع آب با  6 میلیارد مترمکعب آب سالانه توانستیم میزان تولیدات کشاورزی را حداقل 500 هزار تن افزایش دهیم این در حالی بود که 40 درصد حجم آب کشاورزی ما به دلیل خشکسالی کاهش یافته بود.

عضو شورای توسعه کشاورزی خوزستان وسعت اراضی پایاب سدهای استان را یک میلیون و 200 هزار هکتار (31 درصد اراضی پایاب کشور) عنوان کرد و افزود: 445 هزار هکتار شبکه اصلی و 338 هزار هکتار  شبکه فرعی در خوزستان اجرا شده است.

چنگلوایی وجه متمایز در کارهای زیربنایی را اجرای شبکه های زهکش زیرزمینی ذکر کرد و افزود: اولویت اصلی ما اجرای شبکه‌های زهکش زیرزمینی است که بیش از 72 و نیم درصد این شبکه‌ها تاکنون در خوزستان اجرا شده است و برنامه‌هایی که داریم فاصله ما را از دیگر استان‌ها بیشتر می‌کند.

به گفته وی، هم اکنون 200 هزار هکتار شبکه فرعی و زیرزمینی در خوزستان در حال احداث است که به عنوان یک کار زیربنایی، نقش بسیار زیادی در افزایش تولیدات استان خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه به موانع و محدودیت‌ها در استان پرداخت و مهم‌ترین آنها را پائین بودن راندمان آبیاری و کم بودن کارایی مصرف آب، بالا بودن آب زیرزمینی و شور بودن قسمت عمده‌ای از اراضی استان، خرد بودن بخش عمده‌ای از اراضی و عدم امکان توسعه مکانیزاسیون و کاربرد ماشین‌آلات و در نتیجه راندمان پایین آنها عنوان کرد.

چنگلوایی بار دیگر برای گسترش ارتباط میان سازمان متبوع خود و بخش آموزش اظهار علاقه‌مندی کرد و گفت: بحث‌های آموزشی و ترویجی از مسائل ماست  اما در این زمینه ضعف داریم و کمتر توانسته‌ایم با دانشگاه به عنوان یک مرکز تحقیقاتی ارتباط برقرار کنیم و به دنبال توسعه این ارتباط و سوق دادن تحقیقات دانشگاهی در دانشکده‌‌های کشاورزی به سمت کاربردی و رفع نیازهای حوزه جهاد کشاورزی هستیم.

وی در ادامه این نشست، به پرسش‌های کتبی و شفاهی دانشجویان شرکت کننده به طور مبسوط پاسخ داد.

انتهای پیام/2247/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول