اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

2 حزب بزرگ پاکستان، نخست‌وزیر 3 ماهه تعیین می‌کنند

خبرگزاری فارس: حزب حاکم و حزب اپوزیسیون پاکستان، در آستانه برگزاری انتخابات در این کشور، توافق کردند تا مذاکرات خود درباره تعیین نخست‌وزیر دولت موقت را آغاز کنند.

2 حزب بزرگ پاکستان، نخست‌وزیر 3 ماهه تعیین می‌کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در لاهور، «حزب مردم پاکستان» و حزب «مسلم لیگ نواز»  قصد دارند بدون ارجاع این موضوع به «کمیسیون انتخابات پاکستان»، مذاکره در این باره را آغاز می‌کنند.

منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «تریبون» پاکستان اعلام کردند که رهبران ارشد حزب مردم و مسلم لیگ نواز توافق کردند تا درباره نام نامزدهای پست نخست‌وزیری در دولت موقت با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

به گفته این منابع، به محض بازگشت «نواز شریف» رهبر حزب مسلم لیگ نواز از دوبی مذاکره درباره نام نامزدهای احتمالی دولت موقت در چهار ایالت و در مرکز و نیز زمان تشکیل دولت موقت در کشور (فوریه یا مارس) آغاز می‌شود.

گزارشات حاکی از آن است که این 2 حزب از طریق «دوستان مشترک» به یکدیگر نزدیک شده و اعلام کردند که تصمیم‌گیری در اینباره بر عهده احزاب سیاسی است و نه کمیسیون انتخابات.

طبق قانون اساسی پاکستان، 3 ماه مانده به برگزاری انتخابات عمومی در این کشور، دولت فعلی منحل و یک نخست‌وزیر (انتقالی) به‌طور موقت عهده‌دار امور می‌شود که وظیفه وی برگزاری انتخابات است.

پس از برگزاری انتخابات، حزب پیروز تشکیل دولت داده و نخست‌وزیر کشور را انتخاب می‌کند.

نخست‌وزیر فعلی و رهبر اپوزیسیون باید درباره تعیین نخست‌وزیر دولت موقت با یکدیگر رایزنی کرده و در این باره به توافق برسند.

اگر این 2 نفر نتوانند تا 3 روز پس از انحلال مجلس ملی در اینباره به توافق برسند، هرکدام 2 نامزد را به کمیته‌ای متشکل از هشت عضو مجلس ملی یا سنا معرفی می‌کنند.

این کمیته تا 3 روز فرصت دارد در این باره تصمیم‌گیری کند و اگر نتواند نخست‌وزیر را در این مدت تعیین کند، موضوع به کمیسیون انتخابات ارجاع داده می‌شود و تصمیم‌گیری نهایی بر عهده این کمیسیون خواهد بود.

قرار است انتخابات عمومی پاکستان اوایل سال آینده برگزار شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول