اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان:

جداسازی آموزش و پرورش کیش نیازمند ایجاد سازوکار بود

خبرگزاری فارس: مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان با بیان اینکه اقدام سازمان منطقه آزاد کیش در عزل مدیر آموزش و پرورش این جزیره مدبرانه نبود، گفت: این جداسازی از پیکره آموزش و پرورش هرمزگان نیازمند ساز و کار و هماهنگی بود.

جداسازی آموزش و پرورش کیش نیازمند ایجاد سازوکار بود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در پی عزل یکباره و بدون هماهنگی رئیس آموزش و پرورش کیش توسط سازمان منطقه آزاد این جزیره، بر‌ آن شدیم تا دلایل این عمل را بررسی و تبعات احتمالی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

طبق ماده 112 قانون برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران که اخیرا مصوب شده است، باید فعالیت تمام دستگاه‌ها و نهادهای دولتی مستقر در محدوده مناطق‌ آزاد تحت مدیریت عامل سازمان مناطق در آید.

گویا مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز به استناد این قانون دست به عزل یکباره و بدون هماهنگی با اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان که اداره آموزش و پرورش بخش کیش تاکنون زیر نظر آن اداره می‌شد، زده است.

احمد آخوندی مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان در همین راستا به فارس گفت: ماده 112 قانون برنامه توسعه تاکنون اعلام و ابلاغ نشده است و ساز و کار اجرایی و آئین‌نامه اجرایی آن نیز در حوزه آموزش و پرورش تدوین نشده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 400 کارمند و پنج هزار نفر دانش‌آموز در حدود 25 واحد آموزشی در کیش مشغول به تدریس و تحصیل هستند.

مدیر کل آموزش و  پرورش هرمزگان ادامه داد: با توجه به عدم مهیا بودن ساز و کارها بیم آن می‌رود که مشکلات عدیده‌ای دامن دانش آموزان و فرهنگیان کیش را بگیرد.

وی بیان داشت: زمانی که سیستم اداری مختل شود همه دچار مشکل می‌شوند.

آخوندی اضافه کرد: به عنوان مثال رئیس آموزش و پرورش هر منطقه و استان باید زیر اوراق، کارنامه‌ها و گواهینامه‌های تحصیلی را امضا و مهر کند و یا در حوزه حقوقی کارمندان و همچنین با توجه به نزدیک بودن امتحانات ترم می‌توان بروز مشکلاتی در این زمینه‌ها را نیز برای دانش‌آموزان کیش متصور بود.

به گفته وی منطقه آزاد باید در این راستا با هوشیاری و درایت بیشتری رفتار می‌کرد.

آخوندی افزود: اینکه یک روزه اعلام شود که سازمان منطقه آزاد قصد معرفی مدیر جدید تحت مدیریت خود را دارد و با گذشت یک روز از این اطلاع‌رسانی دست به تعویض مدیر تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان بزند نمی‌تواند امر درستی باشد چرا که اگر سازمان به دنبال جلوگیری از وقوع مشکلات متصور بود ساز و کارها و هماهنگی‌های لازم را در این راستا ایجاد می‌کرد.

وی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد با استفاده از ماده 12 می‌توان گفت کماکان این ماده خام و ساز و کار مورد نیاز ایجاد نشده است دست به یک کار غیرقانونی زده به نحوی که امروز مدیر آموزش و پرورش کیش را عزل و سپس به زور به اتاق کار او رفتند و سرپرست مورد نظر خود را یک فرد بازنشسته است را در رأس مدیریت آموزش و پرورش کیش قرار دادند.

این مسئول بیان داشت: این بدان معنا است که آموزش و پرورش هرمزگان از این به بعد سیاست‌های آموزشی و پرورشی خود را بر روی کیش اعمال نخواهد کرد و از این به بعد به دلیل عدم اختیارات در آن جزیره هیچ تعهدی پیرامون دانش‌آموزان و فرهنگیان جزیره ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد سازمانی تجاری و اقتصادی است، افزود: سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه آموزش آنچنان که باید تخصص لازم را نداشته که نشان آن گماشتن یک فرد ناآشنا به سیستم آموزشی در راس آموزش و پرورش این جزیره است.

آخوندی یادآور شد: امروزه اغلب کارشناسان آموزشی در کشورهای مختلف بر این عقیده‌اند که سیستم‌ آموزشی یک کشور باید یکپارچه و طی سلسله مراتب مدیریت و سیاست‌گذاری شود.

یادآور می‌شود طی سال‌های اخیر و حتی قبل از تصویب ماده 112 قانون برنامه توسعه همواره سازمان منطقه آزاد کیش خواهان این بوده که مدیران آموزش و پرورش این منطقه با مشورت و هماهنگی این سازمان منصوب شوند.

تا قبل از در اختیارگیری آموزش و پرورش کیش توسط سازمان منطقه آزاد این اداره زیر نظر آموزش و پرورش شهرستان بندرلنگه که در مجموعه اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان دسته‌بندی می‌شد قرار داشت.

انتهای پیام/88001/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول