اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/نگاهی به اخبار افغانستان در 24 ساعت گذشته/

ضرب و شتم خبرنگار افغان توسط نظامیان آمریکایی

خبرگزاری فارس: ضرب و شتم خبرنگار افغان توسط نظامیان آمریکایی، کاهش نظامیان ایتالیایی و حمایت آمریکا از مذاکرات دولت افغانستان با مخالفان، بخشی از اخبار کوتاه افغانستان در 24 ساعت گذشته است.

ضرب و شتم خبرنگار افغان توسط نظامیان آمریکایی

 به گزارش فارس، کمیسیون رسیدگی به شکایات مجلس سنای افغانستان خواستار پیگیری زندانی شدن یک خبرنگار افغان توسط نظامیان آمریکایی شد.

به گزارش تلویزیون «آریانا» افغانستان، «زلمی زابلی» رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات مجلس سنای افغانستان اعلام کرد که این خبرنگار بدون جرم دستگیر و پس از هشت روز از زندان «بگرام» آزاد شد.

وی از دولت افغانستان به ویژه حامد کرزی خواست تا از حقوق خبرنگاران در برابر نظامیان خارجی جلوگیری نموده و در غیر آن، به ناتوانی خود اعتراف کند.

در همین حال، «حبیب‌الرحمان ابراهیمی» خبرنگار بازداشت شده با حضور در جمع اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات مجلس سنای افغانستان اظهار داشت که نیروهای آمریکایی، وی را در جریان بازجویی مورد شکنجه قرار دادند.

وی از دولت افغانستان خواست تا در مذاکرات امنیتی با آمریکایی، به نظامیان خارجی مصونیت قضایی ندهد.

ایتالیا نظامیان خود را در افغانستان کاهش می‌دهد

فرمانده نظامیان ایتالیایی در افغانستان از کاهش ده‌ها نظامی این کشور تا 2 هفته دیگر خبر داد.

وی در دیدار با وزیر دفاع ایتالیا بیان داشت که تا پایان سال 2012 میلادی، بیش از 300 نظامی ایتالیایی مستقر در غرب افغانستان، این کشور را ترک خواهند کرد.

به گزارش تلویزیون «راه‌فردا» افغانستان، به این ترتیب، تعداد نیروهای نظامی ایتالیایی در افغانستان از 3332 تن به حدود 3 هزار تن کاهش خواهد یافت.

فرمانده نظامیان ایتالیایی در افغانستان اظهار داشت که کاهش سربازان در راستای روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان، انجام می‌شود.

آمریکا از مذاکرات طالبان و دولت افغانستان حمایت کرد

وزارت خارجه آمریکا با اعلام این که گفت‌وگو تنها راه برون‌رفت از بحران افغانستان است، از مذاکرات دولت افغانستان با طالبان حمایت کرد.

به گزارش تلویزیون «طلوع‌نیوز» افغانستان، وزارت خارجه آمریکا همچنین از مذاکرات دولت افغانستان با گروه‌های شورشی فعال دیگر نیز حمایت کرده است.

در همین حال قرار است نشستی با شرکت 20 تن از نمایندگان شورای عالی صلح، گروه طالبان و احزاب سیاسی افغانستان از بیستم ماه جاری میلادی به مدت 2 روز در پاریس برگزار شود.

فرار شرکت‌های وابسته به نظامیان خارجی از مالیات

وزارت دارایی افغانستان اعلام کرد که شرکت‌های پیمانکار نیروهای خارجی در افغانستان، از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

به گزارش «تلویزیون‌یک» افغانستان، «عمر زاخیلوال» وزیر دارایی افغانستان اعلام کرد که شرکت‌های وابسته به نیروهای خارجی، میلیون‌ها دلار از بابت مالیات به وزارت دارایی افغانستان نپرداخته‌اند.

وی گفت که این شرکت‌ها با سوءاستفاده از موقعیت خود، کالاهای بازرگانی را بدون پرداخت مالیات به افغانستان وارد می‌کنند.

شهر «غزنی» پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته می‌شود

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، شهر غزنی را در فروردین‌ماه سال آینده به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌کند.

قرار بود مراسم معرفی شهر غزنی به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در دی‌ماه سال جاری برگزار شود اما وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اعلام کرد که این مراسم به خاطر سردی هوا، تا 23 فروردین‌ماه سال آینده به تعویق افتاد.

سازمان علمی- فرهنگی و آموزشی سازمان سازمان ملل، غزنی را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 معرفی کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول