اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشست هفتگی مهمان‌پرست با خبرنگاران/مشروح

قطعی نشدن زمان و مکان مذاکره با 1+5/استقرار موشک‌های پاتریوت تحریک‌آمیز است

خبرگزاری فارس: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری این هفته به موضوعاتی چون زمان و مکان مذاکره با 1+5، استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه با سوریه و همچنین بازگشت نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن پرداخت.

قطعی نشدن زمان و مکان مذاکره با 1+5/استقرار موشک‌های پاتریوت تحریک‌آمیز است

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تبریک میلاد امام موسی کاظم (ع) و تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح نسبت به برقراری صلح و امنیت در جهان و تلاش بشریت برای برقراری نظمی عادلانه ابراز امیدواری کرد.

خبرنگاری درباره لغو سفر احمدی‌نژاد به ترکیه سؤال کرد و پرسید که آیا لغو این سفر به نصب سامانه موشکی پاتریوت در مرز ترکیه و سوریه ارتباط دارد؟ که وی با اشاره به توضیحات دفتر رئیس جمهور در این زمینه گفت: این سفر به دلیل تراکم کاری و تداخل برنامه آن با برخی برنامه‌های داخلی لغو شد.

خبرنگاری نیز از مهمان‌پرست درباره طرح ایران برای منصرف کردن ترکیه از استقرار موشک‌های پاتریوت سؤال کرد که وی با بیان اینکه موضع خود را در این زمینه قبلا اعلام کردیم، اظهار داشت: همه کشورهای منطقه باید تلاش کنند تا ثبات و امنیت در منطقه حاکم شود و هر اقدام تحریک کننده‌ای برخلاف منافع کشورهای منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سوابق کشورهای غربی و ناتو در منطقه و مداخلات آنها در امور داخلی کشورهای منطقه گفت: ما ریشه‌های بی ثباتی و ناامنی را به خاطر حضور آنها می‌دانیم.

وی با ذکر این نکته که مذاکرات و در حال انجام است و توصیه‌های خود را به همه کشورهای منطقه از جمله مقامات ترکیه ارائه کرده‌ایم، عنوان کرد: باید با کمک کشورهای منطقه شرایطی را فراهم کرد تا ثبات ایجاد و از اقداماتی که می‌تواند به ناامنی و بی‌ثباتی منجر شود، پرهیز کنیم.

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال خبرنگاری که عنوان کرد به نظر می‌رسد با نصب موشک‌های پاتریوت روابط دیپلماتیک ایران و آنکارا به سردی گرائیده، خاطرنشان کرد: شرایط منطقه حساس است و کشورهای منطقه باید بیشترین تلاش و همکاری را برای برقراری ثبات، آرامش و امنیت در منطقه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اهداف کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی از بین بردن امنیت و ثبات در منطقه است، یادآور شد: زیرا احساس می‌کنند که رژیم صهیونیستی در شرایط بدی قرار گرفته است باید با هوشیاری عمل کرد تا فتنه‌هایی که توسط کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی در منطقه طراحی می‌شود به اهداف مورد نظر نرسد.

وی نصب موشک‌های پاتریوت را اقدامی تحریک کننده خواند و تصریح کرد: باید با هوشیاری و تدبیر عمل کرد و مقامات منطقه راه‌حل‌های همکاری‌ منطقه‌ای را مدنظر قرار دهد.

مهمان‌پرست ادامه داد: ما در رایزنی‌ها،‌مواضع، دیدگاه‌ها و توصیه‌های خود را به اطلاع کشورهای مختلف می‌رسانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روابط ایران و ترکیه را راهبردی خواند و با اشاره به مشترکات دو کشور افزود: شرایط دو کشور توسعه روابط را ایجاب می‌کند ولی در کنار روابط خوب، ما در رایزنی‌ها دیدگاه‌هایمان را بیان و نسبت به فتنه‌ها در منطقه توصیه‌های خود را ارائه می‌کنیم.

وی در خصوص حمله به کنسولگری ایران در هرات و دریافت خسارت خاطرنشان کرد: بعد از اینکه تظاهراتی توسط عده‌ای معدود و با انگیزه‌های خاص و بر مبنای مطالبی غیر واقعی در مقابل سرکنسولگری ایران صورت گرفت و خساراتی به این محل وارد شد، سرکنسولگری ایران در هرات برخی فعالیت‌های خود را متوقف کرد که بنا به درخواست مردم و مقامات افغان فعالیت این سرکنسولگری از دیروز آغاز شد.

وی گفت که بحث خسارت در این زمینه نیز در دست پیگیری است.

خبرنگاری عنوان کرد که آمریکا درصدد است سناریوی یمن را در سوریه پیاده کنند و نظر مهمان‌پرست را در این زمینه جویا شد که وی در پاسخ عنوان کرد: تنها راه حل بحران فعلی سوریه این است که اجازه داده شود تا مردم سوریه راجع به آینده سیاسی خود تصمیم بگیرند. و نقطه نظراتشان را با رای خود ارائه کند.

مهمان‌پرست ادامه داد:‌ هر اقدامی در جهت توسعه جنگ افروزی، دامن زدن به درگیری‌ها و ارسال سلاح و همچنین اقدامات تروریستی فقط جان مردم بی‌گناه سوریه را به خطر می‌اندازد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و کسانی که می‌توانند مؤثر باشند، باید تلاش کنند تا درگیری‌ها متوقف و زمینه گفت‌وگوهای ملی در سوریه فراهم شود.

وی با اشاره به پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه عنوان کرد: در یک دوره انتقالی می‌توان با کمک افراد مختلفی که نمایندگی بخش‌های مختلف مردم سوریه را بر عهده دارند در خصوص انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تصمیم گیری کرد.

مهمان‌پرست طرح شش ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه را بهترین، مناسب‌ترین و مسالمت‌آمیزترین روش برای ایجاد آرامش در سوریه و تحقق خواست مردم این کشور برشمرد.

یکی از خبرنگاران نیز به سفر گروهی از حزب بعث سوریه به جمهوری اسلامی ایران برای رایزنی و مشورت اشاره کرد و صحت و سقم این خبر را جویا شد که مهمان‌پرست در پاسخ با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف برای برقراری ثبات امنیت در سوریه در حال رایزنی است و این جزو اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، گفت: ما در رابطه با همه بحران‌های منطقه‌ای تا کنون همه تلاش خود را انجام داده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: بایستی رایزنی‌ها با مخالفان،‌موافقان، نمایندگان دولت و کشورهای مؤثر منطقه صورت گیرد. اما اینکه گروه خاصی به ایران سفر کرده باشد، خبر درستی نیست.

وی در پاسخ به پرسش دیگر آن خبرنگار مبنی بر اینکه گفته می‌شود جمهوری اسلامی ایران از سکولارها در سوریه حمایت می‌کند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد شما متوجه اهداف نشست تهران نبوده‌اید. نشست تهران فرصتی بود تا گروه‌های مختلف سوری دور هم جمع شده، نقطه نظرات خود را ارائه و مسائل را بین خود حل کنند تا راه حلی برای مسئله سوریه پیدا شود.

مهمان‌پرست ادامه داد: اینکه گروه‌های مختلف از سوریه در نشست‌ تهران شرکت کردند، به این معناست که این نشست فراگیر بوده و همه جریانات و قشرهای مختلف در آن حضور داشته‌اند. ما از هیچ بخشی حمایت نکردیم بلکه تسهیل کننده گفت‌وگوها بودیم و فرصتی را فراهم کردیم تا گفت‌وگوهای سوری - سوری شکل بگیرد.

به گفته وی گروه‌های مختلف سوری باید تصمیم بگیرند که چه اقداماتی را انجام دهند.

مهمان‌پرست اضافه کرد: اشکالاتی که به سیاست‌های مقامات آمریکایی و غربی وارد است این است که تلاش می‌کنند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند اگر کشورهای غربی مدعی دموکراسی هستند باید اجازه بدهند  تا مردم سوریه در شرایط مناسب رای و نظر خود را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه باید یاد گرفت که به نظر مردم احترام گذاشت،‌افزود: ‌رسانه‌های آمریکایی به مقامات این کشور پیشنهاد دهند که راه دموکراسی احترام گذاشتن به حقوق ملت‌هاست و این را باید چندین بار تمرین کنند تا یاد بگیرند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره طرح شش ماده‌ای ایران برای حل بحران سوریه اظهار داشت:‌طرح ما روشن است و جزئیات آن را اعلام کردیم و از ابتدا گفته بودیم که تنها جریانی که محق است در مورد آینده سوریه تصمیم بگیرد، مردم سوریه هستند.

وی افزود: برای اینکه مشخص شود مردم سوریه چه خواسته‌ای دارند بهترین شکل آن برگزاری انتخابات عادلانه است و برای برگزاری انتخابات عادلانه باید آرامش در سوریه برقرار باشد و برای برقراری آرامش نیز باید درگیری‌ها و ارسال سلاح توسط برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی برای مخالفان متوقف و گفت‌وگوهای ملی صورت گیرد تا روند مردم سالاری با کمک نمایندگان گروه‌های موافق و مخالف به نتیجه برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه هیچ نقطه مبهمی در طرح ایران نیست، اظهار داشت: ما با کشورهای منطقه و خارج از منطقه در رابطه با سوریه رایزنی دارند و طرح خود را به طرف‌های مختلف که در حل مسئله سوریه نقش دارد، و از جمله اخضر ابراهیمی ارائه کردیم.

وی درباره طرح‌های دیگر کشورها از جمله ترکیه عنوان کرد: اگر دیگران نقطه نظراتی داشته باشند در رایزنی‌ها نظرات‌شان شنیده خواهد شد.

رامین مهمان‌‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره مذاکرات ایران با 1+5 با اشاره به گفت‌وگوی معاونان اشتون و جلیلی اظهار داشت: در خصوص تاریخ و مکان بعدی مذاکره صحبت‌هایی در حال انجام است و هنوز چیزی قطعی نشده و به محض اینکه توافقی صورت گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد.

خبرنگار فارس با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر بسته پیشنهادی جدید 1+5 ایران از مهمان‌پرست پرسید که آیا این بسته را به شما ارائه داده‌اند که وی پاسخ داد: بهتر است 1+5 اقدامی منطقی در راستای حل مسائل انجام دهد. کاملا روشن است که بحث ما و 1+5 به چه صورت می‌تواند به نقطه مطلوب برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران به 1+5 که مورد تائید 1+5 نیز قرار گرفته و جامع و سازنده بوده، عنوان کرد:‌ تصورات اشتباه مبنی بر اعمال فشار و همزمان با آن پیشنهاد بسته‌های جدید هیچ ارزشی ندارد و راهگشا نیست.

مهمان‌پرست بر تحقق حقوق کامل ملت ایران در بهره‌مندی از دانش هسته‌ای تاکید کرد و افزود: 1+5 باید دست از رفتارهای اشتباه گذشته برداشته و رویکرد منطقی را در پیش بگیرد و حقوق ملت ما را محترم بشمارد و در این صورت رفع نگرانی‌های احتمالی کشورهای مدعی به راحتی قابل حصول است.

وی در خصوص اظهارات بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مبنی بر اینکه باید منتظر نتیجه مذاکرات ایران و آژانس بود و بعد وارد فاز مذاکره با 1+5 شد،اظهار داشت: افراد مختلف دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند. مذاکرات ایران و آژانس باید فنی و حقوقی باشد و در چارچوب این مذاکرات می‌توانیم به سرعت به توافق برسیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که نوع رفتار کشورهای غربی با فعالیت هسته‌ای ما اصلا فنی و حقوقی نیست، خاطرنشان کرد: رفتار آنها رفتار هدفمند سیاسی است و می‌خواهند به این بهانه به ملت ما فشار وارد کنند تا به اهداف مورد  نظر خود دست یابند.

مهمان‌پرست مذاکرات اخیر ایران و آژانس را خوب برشمرد و با اشاره به نشست بعدی که قرار است اواخر دی ماه در تهران برگزار شود، گفت: ابراز امیدواری تیم آژانس نسبت به دسترسی به توافق با ایران نشانگر آن است که بحث‌ها پیشرفت خوبی داشته و از نظر  فنی و در چارچوب حقوقی توانسته‌ایم به توافق خوبی دست پیدا کنیم.

مهمان‌پرست ادامه داد: بهترین راه حل برای این که مذاکره با 1+5 به نتیجه برسد، این است که حقوق هسته‌ای ما برای فعالیت‌های صلح‌آمیز به رسمیت شناخته شود و اگر نگرانی وجود دارد، در مذاکرات با آژانس نسبت به چگونگی رفع این نگرانی‌ها به توافق خواهیم رسید.

وی در عین حال یادآور شد: فقط قرار نیست که مذاکرات ایران و 1+5 مختص بحث هسته‌ای باشد بلکه موضوعات مختلف دیگری در منطقه و جهان وجود دارند که باید راه حلی برای آنها یافت و کشورهای مستقل باید در مدیریت فعلی جهان مشارکت داشته باشند تا بحران‌ها حل شود.

خبرنگاری در خصوص بازدید بازرسان آژانس از سایت پارچین سؤال کرد که مهمان‌پرست اظهار داشت: ما در مذاکرات با آژانس به دنبال دستیابی به توافقات همه جانبه هستیم و در این توافق باید حقوق هسته‌ای کشورمان کاملا به رسمیت شناخته شود و بتوانیم از این دانش شامل چرخه سوخت و غنی سازی به شکل کامل و برای توسعه کشور و در راستای اهداف صلح آمیز استفاده کنیم.

وی افزود: اگر به توافق جامعی دست یابیم که حقوق ما را به رسمیت بشناسند، اقداماتی که می‌تواند به رفع نگرانی‌های آژانس منجر شود انجام خواهیم داد و شما جزئیات آن را مشاهده خواهید کرد.

مهمان‌پرست در خصوص اظهارات دولتیار از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران مبنی بر اینکه به مذاکرات ایران و 1+5 خوشبین نیستم، عنوان کرد: نتایج مذاکرات به عملکرد 1+5 بستگی دارد. ما بارها نظرات خود را اعلام کرده و عنوان کرده‌‌ایم که برای مذاکرات سازنده آماده هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد:‌اگر 1+5 حقوق ما را به رسمیت بشناسد و بر مبنای اصولی وارد مذاکره شود می‌توان خوشبین بود. ولی اگر رفتار غیر منطقی داشته باشند خوشبینی جایی ندارد.

وی ادامه داد: اگر یکی از اعضای تیم مذاکره کننده نقطه نظراتی را بیان می‌کند بر مبنای فضایی است که از سوی 1+5 ایجاد می‌شود. اگر تغییر مناسبی در ادبیات 1+5 ایجاد و رویکرد منطقی را اتخاذ و دست از روش‌های اشتباه گذشته یعنی فشار و تحریم بردارند، و حقوق ما را به رسمیت بشناسند ما به نتیجه خواهیم رسید، ولی اگر به روش‌های اشتباه گذشته ادامه دهند، نباید خوشبین بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات اخیر احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه عده‌ای در داخل نمی‌خواهند پرونده هسته‌ای به نتیجه برسد؛ عنوان کرد: ممکن است برخی افراد در داخل کشور تصوراتی را نسبت به اصل و منافع نظام داشته باشند که در هر کشوری این مسئله وجود دارد اما قاطع ملت ما از حقوق هسته‌ای کامل برای بهره‌مند شدن از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای و توسعه کشور حمایت می‌کنند و این قاطعیت ملموس است.

وی یادآور شد: اگر کسی دید دیگری داشته باشد جزو اکثریت ملت ما و خواسته‌های آنها نخواهد بود. همه ما معتقدیم که باید از منافع ملی با اقتدار دفاع کنیم و از این حقوق و دانش پیشرفته برای اعتلای کشور بهره‌مند شویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هیچ کشور و دولتی در دنیا نمی‌تواند ملت‌ ما را از حقوقش محروم کند.

یکی از خبرنگاران با اشاره به بمباران اردوگاه یرموک توسط جنگنده‌های ارتش سوریه موضع جمهوری اسلامی را جویا شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: کشورهایی که به افزایش درگیری در داخل سوریه کمک کرده و سعی می‌کنند تا جنگ داخلی را دامن بزنند و برای گروه‌های مختلف در سوریه سلاح می‌فرستند و در صدد توسعه اقدامات تروریستی هستند، هیچ نفعی برای سوریه ندارند. و همه باید کمک کنند تا جلوی اقدامات تروریستی گرفته شود.

مهمان‌پرست ادامه داد:‌ اگر کشورها مدعی دفاع از حقوق مردم سوریه هستند باید تلاش جدی برای توقف درگیری‌ها را در دستور کار قرار دهند و اجازه ندهند که سوریه محل حضور تروریست‌ها شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای برقراری آرامش در سوریه تلاش می‌کند، عنوان کرد: این گونه حوادث که جان مردم را به خطر می‌اندازد باید متوقف شود.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز با خبرنگاران در خصوص بازگشت نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن به مدت 6 سال در انگلستان در حبس خانگی به سر می‌برد و در پاسخ به این سؤال که آیا لغو استرداد تاجیک به آمریکا گامی مثبت در بحث رابطه تهران و لندن است؟ گفت: آمریکایی‌ها در پی دام گذاری برای اتباع ما با هدف ایجاد فشار بر ملت ایران اقدامات نادرست زیادی انجام دادند که یکی از این موارد قضیه آقای تاجیک بود.

وی با بیان اینکه بی‌گناهی ایشان محرز بود، یادآور شد:اما با فشار آمریکا تاجیک 6 سال را در انگلستان در بازداشت خانگی به سر برد و فشارهای زیادی روحی و جسمی به ایشان وارد شد.  وزارت کشور انگلستان در نهایت با توجه به رای دادگاه مبنی بر عدم وجود مدارک کافی، درخواست تجدید نظر نکرد و در نهایت تاجیک آزاد شد و ما در تدارک بازگشت وی به ایران هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتهام وارده به تاجیک و فشارهایی که در این مدت به وی وارد شد را اقدامی نادرست خواند و افزود: زودتر از این باید آقای تاجیک آزاد می‌شد. ما رویکرد انگلیسی‌ها در جهت آزادی تاجیک را اقدامی درست تلقی می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت: با همکاری و مساعدت دولت عمان در این زمینه، قرار است که آقای تاجیک امروز از لندن عازم عمان شود و آقای قشقاوی معاون وزیر خارجه امروز به مسقط می‌رود تا از تاجیک استقبال کند و امشب به اتفاق تاجیک وارد تهران خواهند شد.

مهمان‌پرست عنوان کرد که تاجیک با هواپیمای اختصاصی دولت عمان به تهران خواهد آمد و با تشکر از نقش مثبت دولت عمان در این زمینه اظهار داشت: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در طول این 6 سال همه نوع اقدامی برای دفاع از تاجیک انجام داد از جمله پرداخت وثیقه 500 هزار پوندی، گرفتن وکیل و صرف هزینه‌های مختلف و وزارت خارجه برای دفاع از اتباع خود از هیچ کوششی دریغ نکرده و نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازگرداندن وثیقه به ایران عنوان کرد: این مسئله روال عادی خود را دنبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر تمایل آنها برای مذاکره مستقیم با ایران عنوان کرد: آقای صالحی دیروز مطالبی را در خصوص رفتار غیرقابل توجیه آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌ها و ادعای آنها برای گفت‌وگو بیان کردند. اینکه مقامات آمریکایی مدعی گفت‌وگو و مذاکره هستند با رفتار عملی آنها در ایجاد فشار بر ملت‌ما کاملا مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه مردم ما دشمنی‌های آمریکایی‌ها را نسبت به آنها با حقوقشان فراموش نمی‌کنند اظهار داشت: اگر چنین تغییرات اصولی قرار است در بین آمریکایی‌ها ایجاد شود باید در عمل آثار مثبت خود را نشان دهد. ولی تا الان چنین علایمی دریافت نشده و تحریم‌های اخیر نیز نشانگر ادامه اقدامات اشتباه گذشته مقامات آمریکایی‌است.

مهمان‌پرست در خصوص پیگیری‌های وزارت خارجه درباره علیرضا عسگری معاون وزیر دفاع اسبق خاطر نشان کرد: قضیه علیرضا عسگری مثل برخی دیگر از اتباع کشورمان که توسط آمریکایی‌ها ربوده شده‌اند برای فشار بیشتر بر مردم و کشور ما صورت گرفته است. ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا اطلاعات دقیقی به دست آوریم و خواستار آزادی هر چه سریعتر عسگری هستیم.

به گفته وی این روش‌ها توسط مقامات آمریکایی باید کنار گذاشته شود.

یکی از خبرنگاران درباره پیگیری‌ها برای استرداد خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی از کانادا سؤال کرد که مهمان‌پرست پرونده خاوری را پرونده قضایی و امنیتی خواند که توسط مقامات امنیتی و قضایی پیگیری می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دستگاه سیاست خارجی نیز وظیفه خود می‌داند تلاش کند تا اقدامات لازم برای احقاق و حقوق ملت انجام شود اما کار تخصصی توسط مقامات قضایی و امنیتی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این مدت شاهد تغییر عملکرد دولت کانادا در قبال ایران و تمایل برای برقراری مجدد روابط بوده‌اید گفت: ما تغییر خاصی را مشاهده نمی‌کنیم ولی همچنان شاهد رویکرد اشتباه کانادا در اتخاذ تصمیمات نادرست و اعمال فشار بر مردم ایران هستیم.

مهمان‌پرست با اشاره به تحریم تعدادی از شرکت‌ها و شخصیت‌ها توسط کانادا آن را نشانگر دنبال کردن رویه اشتباه توسط دولت کانادا دانست و افزود: این رویه هیچ وقت سازنده نخواهد بود.

مخالفت آمریکا با پروژه خط لوله صلح بین ایران و پاکستان سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد که مهمان‌پرست در این باره گفت: آمریکایی‌ها نسبت به روابط خوب کشورهای منطقه حساس هستند و تلاش دارند که این روابط شکل نگیرد و این موضوع جدیدی نیست. آنها به ویژه در مورد ایران تلاش می‌کنند تا حتی‌الامکان از توسعه و گسترش همکاری‌های ما و سایر کشورها به ویژه‌ کشورهای همسایه جلوگیری کنند.

مهمان‌پرست در عین حال یادآور شد که آمریکایی‌ها اهداف پنهانی را نیز در سر دارند از جمله فشار آوردن به رقبای اصلی اقتصادی خود در منطقه و اینکه به دنبال حذف رقبای خود و تعویق برنامه‌های توسعه‌ای این کشورها هستند.

وی افزود: ما بر اساس منافع ملی خود پروژه‌ها را دنبال می‌کنیم و کشورها نیز منافع ملی خود را به فشارهای سیاسی کشورهای غربی ترجیح می‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به رابطه خوب تهران و اسلام‌آباد گفت که دو کشور در بحث اقتصادی تکمیل کننده هم هستند.

مهما‌ن‌پرست درباره سی و یکمین نشست تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که از دیروز در عشق‌آباد در حال برگزاری است، گفت: هر چه سریع‌تر رژیم حقوقی دریای خزر تدوین شود منافع کشورهای حاشیه این دریا بیشتر تامین می‌شود.

وی با اشاره به حضور آخوندزاده معاون وزیر خارجه در نشست عشق‌آباد تصریح کرد: مبنای ما همچنان قراردادهای 1921 و 1940 است و بر این مبنا موضوعات مرتبط با دریای خزر را دنبال می‌کنیم و باید تلاش کرد تا به توافق نهایی در این زمنیه دست یافت و هر اقدامی در خزر باید با توافق 5 کشور ساحلی باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند بدون توافق 5 کشور ساحلی در دریای خزر حضور داشته باشند.

مهمان‌پرست درباره کنفرانس بین‌المللی با هدف احیای طرح سازش اعراب و اسرائیل که قرار است اواخر ماه آینده میلادی در اردن برگزار شود اظهار داشت: تاکنون اجلاس‌های متعددی در رابطه با بحران فلسطین برگزار شده ما پیشنهاد و نقطه نظرات خود را ارائه کردیم و این پیشنهاد می‌تواند بحران فلسطین را برطرف کند.

وی بر بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اصلی آنها و برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین و تشکیل کشوری به نام فلسطین با مردم اصلی آن تاکید کرد و آن را راه حل مسئله فلسطین خواند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص رزمایش نظامی که قرار است تا پایان سال 91 در تنگه هرمز و خلیج فارس برگزار شود،‌اظهار داشت: امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز برای ما از اولویت اصلی برخوردار است و با توجه به اینکه برخی کشورها به دنبال ایجاد ناامنی در این منطقه هستند، اقتدار دفاعی ما برای برقراری امنیت در این منطقه می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این رزمایش‌ها نشانگر اقتدار ما در برقراری امنیت در منطقه به ویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز است و این باید موجب آرامش همه کشورهایی باشد که نسبت به امنیت منطقه همواره ابراز علاقه می‌کنند.

وی در پایان و در خصوص برگزاری نشست گفت‌وگوی ملی سوریه عنوان کرد: ما همه مقدمات و تسهیلات لازم را فراهم می‌کنیم تا گروه‌های سوری نقطه نظرات خود را بیان کنند. بعد از اجلاس تهران کمیته پیگیری تشکیل شد و قرار شد که این کمیته مذاکراتی را با سایر گروه‌هایی که در نشست تهران حضور نداشتند، آغاز و در اولین فرصت نسبت به برگزاری نشست بعدی اقدام کند که این مذاکرات و پیگیری‌ها در حال انجام است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول