اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

گزارش فارس از نشستی پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه

«طلبه» علم تولید نمی‌کند بلکه «فلسفه علم» تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: من به عنوان یک حوزوی، با تولید علم و تحلیل مسائل کار ندارم؛ کار من این است که باید پیگیر فلسفه علم و روش‌شناسی علم باشم.

«طلبه» علم تولید نمی‌کند بلکه «فلسفه علم» تولید می‌کند

به گزارش خبرنگار آئین‌ و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست «علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی: وحدت حوزه و دانشگاه» پیش از ظهر امروز با حضور محمد‌هادی همایون استاد دانشگاه امام صادق(ع) و حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در دفتر تهران پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام پیروزمند در ابتدای این نشست اظهار داشت: سبک معاشرت و سبک کار، نوع سبک زندگی را نشان می‌دهد که این سبک‌ها تمدن‌ساز بوده و به نوعی عین تمدن هستند؛ تحقق آنان فرآیند نیاز در بستر ارتباطات شکل می‌گیرد.

نویسنده کتاب «مبانی و راهکارهای اسلامی شدن دانشگاه» ادامه داد: تمدن، لایه سخت نمود عینیت محسوب می‌شود و در درون تمدن، لایه عینی وجود دارد مانند ساختمان، ابزار تولید و ارتباطی.

*تمدن لایه ناپیدا‌تری به عنوان سبک‌ها دارد

وی گفت: تمدن لایه ناپیدا‌تری دارد که از آن به عنوان سبک‌ها یاد می‌شود. فرهنگستان علوم چه نقشی در ایجاد نیاز فرهنگ اسلام مطابق نیاز واقعی ما دارد مانند نماد‌سازی، تعریف سبک زندگی و ارتباطات.

پیروزمند افزود: زمانی که از تمدن‌ساز بودن نظام اسلامی صحبت می‌کنیم این پرسش مطرح می‌شود که در کدام حیطه‌ها باید قدم بگذارد؟

* سکولارها تمدن‌سازی را دستوری نمی‌دانند

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: جامعه‌شناسان سکولار می‌گویند که تمدن‌سازی دستوری نیست؛ تمدن در تعامل جامعه در درون افراد و با بیرون از جامعه و با تمدن‌های دیگر اتفاق می‌افتد.

نویسنده کتاب «تحلیل موضوعات برنامه‌محور» گفت: قدرت در جامعه مسئول است چون منابع پول و ثروت و قدرت در اختیار دارد و در بعد کلان مسئول است و باید جامعه را به سمت فرهنگ مطالعات عمومی سوق دهد. در کشور ما اسلام مطالبه اصلی است.

*برای تمدن‌سازی احتیاج به برنامه پیشرفت داریم

وی گفت: حداقل از موضع حاکمیت، قدرت،‌ میزان قدرت، ثروت و قانونگذاری خود را در خدمت پیشرفت قرار دهد. ما برای تمدن‌سازی احتیاج به برنامه پیشرفت داریم.

پیروزمند ادامه داد: برنامه‌ریزی شامل ساخت مدرسه، راه‌ها و مسائل گوناگون می‌شود و برنامه‌ریزی دیگر شامل فرهنگ عمومی است و این برنامه فرآیند زمان داری پیشرفت را مشخص می‌کند.

*الگوی پیشرفت، الگوی تنظیم برنامه محسوب می‌شود

وی با بیان اینکه برنامه هدف مشخص و معین دارد، کمی و هدفگذاری شده است، گفت: برنامه خودش متوقف چیست؟ زیربنای تنظیم برنامه چیست؟ الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی زیربنای برنامه است. الگوی پیشرفت الگوی تنظیم برنامه محسوب می‌شود.

قائم مقام فرهنگستان علوم ادامه داد: الگوی پیشرفت مانند برنامه نیست که محدود زمان باشد. ویژگی دوم برنامه این است که مسیر را مشخص می‌کند و در درون الگوی پیشرفت یک لایه سخت و یک لایه نرم وجود دارد.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی گفت: لایه سخت الگوی پیشرفت مهندسی نظامات اجتماعی، طراحی نظام مهندسی، فنی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: مدیریت سیاست و فرهنگ و اقتصاد کشور با یک مشکل روبروست و  این است که قصد داریم جزیره‌ای اداره کنیم، در حالی است که بسیاری از پدیده‌ها وصفی است.

* فرهنگ در تمام پدیده‌ها نفوذ دارد

نویسنده کتاب «رابطه منطقی دین و علوم کاربردی» گفت: نظام مدیریت کشور فرض بر این گرفته که فرهنگ بخشی است کجای جامعه را می‌خواهید دست بزنید که در آن فرهنگ وجود نداشته باشد. این لیوانی که جلوی من است یک زیباشناسی دارد که در فرهنگ و اخلاق من تاثیر دارد.

*پیامد‌های فرهنگی بانکداری ما چیست؟

وی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم که دستگاه‌هایی که کارکردهای آن فرهنگی است، امتداد آنها را در سایر دستگاه‌های سیاسی و اقتصادی ببینیم؛ بگوییم الگوی بانکداری که در کشور ما اجرا می‌شود، چه پیامد‌هایی در فرهنگ مردم دارد؟

*الگوی پیشرفت ما را هوشمند می‌کند

وی گفت: الگوی پیشرفت ما را هوشمند می‌کند وقتی نظام اقتصادی را اینگونه دیدیم و خصوصی‌سازی از نوع سرمایه‌داری را انجام دادیم، قاعدتاً در مشارکت مردم در عرصه سیاسی اثر می‌گذارد.

پیروزمند ادامه داد: از همان مدرسه مقاومت‌ها نسبت به مسائل دینی شکسته می‌شود؛ بنابراین مهندسی اجتماعی مشکل‌زا می‌شود. از معین کردن و تعامل ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی گفت: سرمایه‌داری می‌گوید اخلاق تولید کن که چرخ تولیدی کشور بچرخد. در فرهنگ اسلامی گفته می‌شود کارخانه‌ای تولید کن که اخلاق را ارتقاء دهد.

نویسنده کتاب «مبانی و راهکارهای اسلامی شدن دانشگاه» گفت: غرب دین جدید دنیا‌پرستی تعریف کرده‌اند. اخلاق و بنیان فکری، فلسفه و جامعه‌شناسی را تعریف کرده‌اند که دنیا‌پرستی را تبلیغ می‌کند.

*الگوی پیشرفت یک لایه نرم دارد و آن طراحی سبک‌هاست

وی ادامه داد: الگوی پیشرفت یک لایه نرم دارد آن طراحی سبک‌هاست که همان مهندسی سبک‌هاست.

پیروزمند گفت: اگر تمدن اسلامی را اوج پیشرفت قلمداد کنیم لازم دارد الگوی پیشرفت در درون خود و لایه مهندسی نظامات بر اساس سبک‌ها انجام شود.

این استاد حوزوی افزود: ما باید سبک زندگی اسلامی را تعریف کنیم و بگوییم ساختاری می‌خواهیم که این نوع سبک زندگی را استمرار دهد.

*جامعه‌شناسان سکولار گفته‌اند مدیریت ایدئولوژیک در کشور بحران‌زاست

وی با بیان اینکه الگوی پیشرفت فرآیند محصول علوم انسانی و ارائه پیشرفت است، گفت: پیشرفت در درون خود به ده‌ها مسئله پاسخ می‌دهد. جامعه‌شناسان سکولار گفته‌اند مدیریت ایدئولوژیک در کشور بحران‌زاست. علوم انسانی محرک الگوی پیشرفت است که در درون این مهندسی اجتماعی و سبک زندگی اتفاق می‌افتد.

پیروزمند ادامه داد: شاخصه غرب فرهنگی خدا گریزی است و در سبک مشارکت کسب و کار، ارتباطات خود را نشان می‌دهد.

وی در انتقاد به نظر خود که تعاریف شما شخصی است، گفت: من اذعان دارم که سبکم شخصی است. الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت همین است که در پی ابداعات است اینکه فلان جامعه‌شناس گفته است من نیز یک آدم هستم. مگر آن جامعه‌شناس پیامبر است که سخن آن نقد‌ناپذیر باشد.

پیروزمند در پایان سخنان خود گفت: چند راهکار درباره وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد. راهکار نخست این بود که وحدت حوزه و دانشگاه وحدت اخلاقی باشد. حالت دوم این است که تلفیق ساختاری داشته باشد. سومین راهکار وحدت ساختاری است. احتمال چهارم این است که نظریه‌پردازی به کارگیری در راه‌حل علم‌ها و تحلیل مسائل در دانشگاه اتفاق بیفتد.

* وجود قرائت‌های مختلف درباره تمدن اسلامی

به گزارش فارس، محمد هادی همایون در ادامه این نشست اظهار داشت: تمدن اسلامی که به سمت آن می‌رویم تمدن نوین اسلامی است که با گذشته تمدن اسلامی فرق دارد.

وی افزود: قرائت‌های مختلف از تمدن اسلامی وجود دارد، یک تمدن اسلامی تمدنی است که از پیامبر آغاز می‌شود تا به حمله مغولان و پایان خلافت بنی عباس پایان می‌یابد.

همایون گفت: تعریفی دیگر، تعریفی شیعی است در این تعریف، قیام عاشورا در این تحلیل مهم است و قیام مختار نکته عطف آن محسوب می‌شود. حکومت فاطمی در مصر و آل بویه در عراق و ایران در ادامه این تحلیل است و تا سلسله صفوی به اوج خود می‌رسد و با حمله مغولان، تمدن شیعی پایان می‌پذیرد.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: نگاهی دیگر آغاز تمدن اسلامی را بعثت حضرت محمد(ص) می‌دانند، بعثت تمام پیامیران به نوعی آغاز شکلی تمدن اسلامی است. برای اینکه حضرت رسول، آخرین پیامبر خدا بود و به نوعی تمدن اسلامی تمدن آخر الزمانی است.

وی ادامه داد: تمدن اسلامی همیشه در جریان است، آن چیزی که حمله مغول آن را حذف کرده فقط صورتی از تمدن اسلامی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول