اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی:

اکو توجه ویژه به توسعه روابط و اتحاد جهان اسلام داشته باشد

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گفت: مجامع اسلامی و به ویژه اکو باید در توسعه روابط و یکپارچگی ملل اسلامی توجه ویژه داشته باشد.

اکو توجه ویژه به توسعه روابط و اتحاد جهان اسلام داشته باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد نهاوندیان در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین‌‌المللی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در محل سالن اجتماعات بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد اظهار داشت: یکی از رویکردهای این کنفرانس باید استمرار و همت ملل اسلامی در توسعه روابط در حوزه سلامت و درمان باشد.

وی افزود: برداشتن گامی در مسیر اتحاد و همکاری ملل اسلامی به منزله عزت و ارتقاء اقتصاد، سیاست و روابط اجتماعی است.

نهاوندیان با بیان اینکه کشاورزی، صنعت و خدمات 3 بخش مهم اقتصاد هر کشور محسوب می‌شوند خاطر نشان کرد: این 3 شاخصه در توسعه یافتگی اقتصاد کشورها نقش اساسی ایفا کرده و کشورهای اسلامی نیز باید با توسعه خود در بخش خدمات به میزان بالا از این توسعه یافتگی سهم بگیرند.

وی تصریح کرد: کشورهای صنعتی در بخش خدمات با تولید و اشتغال سبب توسعه یافتگی خود شدند و امروز بحران اقتصادی آنان سبب ایجاد نقطه تردید بر قابل اتکاء بودن خدمات شده است.

نهاوندیان با اشاره به آسیب‌های کشورهای جهان سوم و کشورهای اسلامی در بخش اقتصادی گفت: باید اقتصاد و به ویژه بخش خدمات تکیه بر مبناهای واقعی داشته باشد و اگر این مبناها واقعی و ریشه در طبیعت جامعه نداشته باشند آسیب‌پذیرتر هستند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی کشور ادامه داد: بخش خدماتی در صورتی کمتر آسیب‌پذیر هستند که قابل اعتماد و عنصر واقعی در درون آن باشد و به همین دلیل این بخش خدماتی ارزش افزوده بالایی دارد.

وی تأکید کرد: کشورهای اسلامی ظرفیت عظیمی در حوزه گردشگری و به ویژه بخش پزشکی دارند؛ کشورهای اسلامی در حوزه جغرافیایی خود ظرفیتی را ارتقاء می‌دهند که امروز قریب است قرن 21 را قرن آسیا در گردشگری سلامت بنامند.

نهاوندیان ایران اسلامی را سرشار از فرهیختگان علم پزشکی دانست و ادامه داد: امروز در توسعه یافته‌ترین کشورهای جهان با مراجعه در جهت درمان با سرآمدان علم پزشکی ایرانی و کشورهای جهان اسلام مواجه می‌شویم و مهمترین مسئله استفاده و مدیریت صحیح این ظرفیت‌ها در راستای توسعه گردشگری سلامت و درمان است.

وی بیان کرد: حلقه مفقوده و عدم مهندسی زنجیره‌وار در توسعه روابط ملل اسلامی و گردشگری عامل مهم آسیب‌پذیر بودن بدنه روابط کشورها و گردشگری سلامت به شمار می‌رود.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی کشور ریشه اهم مشکلات را در ضعف حوزه بازاریابی و اطلاع‌رسانی دانست و گفت: متأسفانه در بخش اطلاع‌رسانی و بازاریابی با توجه به ظرفیت‌های عظیم گردشگری و بهداشت ضعیف عمل کرده‌ایم و در واقع نگاه ما به گردشگری سلامت نگاه مهندسی زنجیره خدمات نبوده است.

نهاوندیان افزود: شاید برای افزایش کارآمدی و افزایش بهره‌وری در مجموعه خدمات حلقه مفقوده ارتباط میان بخش دولتی و بخش خصوص وجود دارد.

وی اضافه کرد: بخش‌های دولتی باید سیاست‌گذاری و نظارت را و بخش خصوصی تصدی‌گری را در گردشگری سلامت برای خود تعریف کنند و این یعنی حلقه مفقوده توسط سیاست‌گذاری دولت و تصدی‌گری بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی تقویت شود.

نهاوندیان ایجاد فضای رقابتی را در توسعه گردشگری سلامت امری مؤثر دانست و اظهار داشت: برای توسعه گردشگری سلامت باید فضای رقابتی ایجاد کنیم ولی مهمترین نکته این است که از رقابت مخرب که سبب سرکوبی کشورهای همجوار و مسلمان می‌شود بپرهیزیم.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی نقش بخش‌های خصوصی و اتاق‌ها را در توسعه گردشگری سلامت بسیار حائز اهمیت خواند و افزود: اتاق اسلامی از مجامع ایجاد شده برای هم‌پیمانی و اتحاد ملل اسلامی است اما متأسفانه با تعویق جلسه مجمع عمومی اتاق اسلامی در کراچی، اتاق ایران نارضایتی و اعتراض خود را اعلام می‌کند.

نهاوندیان تأکید کرد: تبلیغات منفی برخی کشورها نباید سبب ایجاد حس عدم اعتماد در روابط کشورهای دوست و همسایه شود و کشورهای اسلامی در پر کردن حلقه مفقوده توسعه روابط نیاز به اتحاد و همکاری دارند.

وی کشورهای عضو اکو را یکی از مؤثرین بخش‌ها در زمینه توسعه و ارتقاء روابط ملل اسلامی دانست و اذعان کرد: اکو در توجه به توسعه روابط کشورهای اسلامی به ویژه در حوزه بهداشت و درمان کمرنگ ظاهر شده و امروز در این کنفرانس خواستار نگاه ویژه کشورهای حضور یافته عضو اکو در این کنفرانس به مقوله توسعه روابط ملل اسلامی هستیم.

نهاوندیان یکی از مواردی که اکو باید در توسعه روابط مورد بررسی قرار دهد را مشکلات ویزا توصیف کرد و یادآور شد: روابط بین کشورها در بخش صاحبان صنعت، تجار و کارآفرینان و گردشگران سلامت ضعف زیادی در بخش ویزا و عدم تسهیلات عبور و مرور دارد و این از حوزه کشورهای عضو اکو باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی کشور سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای اسلامی را گام مؤثری در عرصه تقویت زنجیره ارتباطی و اتحادی کشورهای اسلامی توصیف کرد و دستاورد آن را نصرت الهی در سایه این یکپارچگی دانست.

انتهای پیام/70001/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول