اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مطالبات پیازکاران بر زمین ماند / دو تا بده یکی بگیر

خبرگزاری فارس: چند روز بیشتر به پایان برداشت ذرت در استان خوزستان باقی نمانده، اما کشاورزان وارد بحران دیگری شده‌اند چرا که تأخیر در پرداخت معوقه پول پیاز، اشک آنها را درآورده است.

مطالبات پیازکاران بر زمین ماند / دو تا بده یکی بگیر

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان از محل فروش محصول پیاز که مربوط به 7 ماه گذشته بود، نگرانی و بلا تکلیفی آنان را موجب شده است. درد دل کشاورزان پیازکار شمال استان این روزها قصه‌ای تلخ را از سرانجام زحمت‌ها و رنج‌های آنها رقم زده است.

گویا همواره این نکته فراموش می‌شود که بیشترین میزان اشتغال موجود در استان خوزستان در بخش کشاورزی است، با این حال بسیاری از کشاورزان تا ماه‌ها پیش از کمبود کود شیمیایی گرفته تا هزینه‌های سوخت گله‌مند بودند. گویی این کشاورزان همه ساله عادت کرده‌اند که پس از پایان هر برداشت، خود را برای مشکلی جدید و قدیم آماده کنند.

جدید و قدیم

مشکلات جدید پیش روی آنها از تهیه کود گرفته تا هزینه سوخت برای کاشت بعدی. اما مشکلات قدیمی‌شان که زخم باز کرده نیز دست از آنها بر نمی‌دارد. با اینکه بیش از هفت ماه از برداشت پیاز به خصوص در شهرهای شمالی و شمال غربی استان گذشته است، اما هنوز کشاورزان پیاز کار نیمی از پول خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که اغلب کسب مقام نخست تولید پیاز توسط کشاورزان این استان رقم می‌خورد.

علی چنانی یکی از کشاورزان شوشی است. او می‌گوید: با وجود تورم موجود، اعلام قیمت 105 تومان به ازای هر کیلوگرم پیاز توسط دولت برای خرید تضمینی این محصول نه تنها کمکی به کشاورزان نکرد، بلکه بزرگ‌ترین ضربه را نیز به آنها ‌زد.

وی که حدود 50 درصد محصول اراضی‌اش از بین رفته است، می‌افزاید: هزینه برداشت، کارگر و حمل و نقل فراوان محصولات خود دلیل  محکمی برای این زیان بزرگ است.

تضمین پایین

هرمز خواجوی مدیر سازمان تعاون روستایی خوزستان قیمت تضمینی هر کیلوگرم پیاز را امسال 105 تومان و سیب زمینی 152 تومان اعلام کرده و می‌‌گوید: طبق دستورالعمل شورای نظارت و برنامه‌ریزی و به منظور حمایت از کشاورزان، محصولاتی را که کشاورزان نمی‌توانند در بازار به فروش برسانند به صورت تضمینی از آنها خریداری می‌کنیم.

خرید امسال محصول از کشاورزان نسبت به سال گذشته حدود 20 هزار تن کمتر بود. مسئولان علت خرید پایین پیاز نسبت به پارسال را رعایت الگوی کشت اعلام کردند. در نهایت براساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی از 27 اردیبهشت ماه امسال خرید محصول از پیازکاران آغاز شد و این خرید با یک بار تمدید تا 20 خرداد ادامه داشت.

در همان موقع هم بعضی رسانه‌ها از رکود و نبود بازار مناسب خرید پیاز و احتمال نابودی و معدوم کردن هزاران تن محصول کشاورزان در شهرهای شمال خوزستان خبر دادند.

زمین‌های منتظر و دست خالی کشاورز

احمد نیسی یکی از کشاورزان روستای سید راضی است که از وضعیت تاخیر در پرداخت پول پیاز اظهار نارضایتی می‌کند. وی در این باره می‌گوید: کشاورزان این منطقه از اردیبهشت ماه گذشته دادن پیاز به تعاونی روستاها را آغاز کردند اما تا کنون تنها یک سوم پولشان را دریافت کرده‌اند.

احمد که حدود 80 تن پیاز را در اختیار تعاون روستایی قرار داده، همچنین اظهار می‌کند که مراکز تعاون روستایی در همان موقع پیازها را فروختند و انبارهایشان هم خالی است.

این کشاورز یادآور می‌شود: سال گذشته نیز در پرداخت هزینه تاخیر ایجاد شد اما این مدت طول نکشید.

احسان احمدی یکی از کشاورزان شهرستان دزفول است. او نیز همدرد دیگر کشاورزان پیاز کار است و می‌گوید: با وجود اینکه پیاز را با ضرر و از روی اجبار فروختیم اما مدتها است که منتظر دریافت پولمان هستیم.

وی می‌افزاید: با وجود تورمی که اخیرا تشدید شده حتی اگر پولمان را بدهند دیگر ارزشی ندارند و فقط باید بدهی‌هایمان را رفع کنیم.

کشاورزان چشم به یاری مسئولان

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان شوش در این باره می‌گوید: متاسفانه با وجود گذشت بیش از هفت ماه از برداشت این محصول و خرید آن توسط تعاون روستایی آن هم به قیمت ناچیز تضمینی، اما هنوز بخش عمده مطالبات کشاورزان پیاز کار پرداخت نشده است.

عبدالرحیم رحیمی‌نیا ضمن ابراز نارضایتی از وضع موجود می‌افزاید: سال گذشته نیز همین مشکل وجود داشت. کشاورزان درخواست مطالباتشان را دارند و همیشه مراجعه می‌کنند و انتظار دارند ما نیز بیشتر پیگیر مشکلاتشان باشیم.

با این وجود اما مسئولان پاسخگو نیز تنها از نبود اعتبار سخن می‌گویند و آنها نیز چشم انتظار اعتبارات هستند.

اندکی صبر، سحر....

هرمز خواجوی، مدیر تعاون روستایی خوزستان در این باره اظهار می‌کند: روند پرداخت مطالبات کشاورزان به این صورت است که از طریق بانک مرکزی تسهیلاتی در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار می‌گیرد که این سازمان از طریق یکی از بانک‌ها تسهیلات را دریافت می‌کند و به کشاورزان می‌دهد.

خواجوی با بیان اینکه تاخیر تنها  به دلیل دریافت دیرهنگام تسهیلات بوده، می‌افزاید: هنوز هیچ اعتباری را دریافت نکرده‌ایم اما پیش از این 50 درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

وی امیدوارانه می‌گوید: ظاهراً مسئولان سازمان مرکزی تعاون روستایی پیگیر این موضوع هستند البته فراموش نشود که این مشکل تنها مختص استان ما نیست و شهرهای هرمزگان، جیرفت، گلستان و کهنوج نیز با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

حسن نجیبی خیر آبادی، سرپرست اداره تعاون روستایی شهرستان شوش نیز ضمن ابراز امیدواری در پرداخت مطالبات کشاورزان می‌گوید: پیگیر مشکل مطالبات کشاورزان هستیم و اخیرا نیز نامه‌ای به تعاون روستایی مرکز تهران ارسال کردیم اما هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

خیر آبادی همچنین می‌گوید: تا کنون 50 درصد مطالبات پرداخت شده و هر وقت اعتبارات رسید، باقی مطالبات را نیز به حساب کشاورزان واریز می‌کنیم.

دو تا بده یکی بگیر

با این وجود و با توجه به اهمیت شغل کشاورزی به عنوان شغلی فراگیر در استان، توجه و تمرکز بر این جامعه مستلزم رعایت حقوق اولیه آنها است. این کشاورزان با اینکه بعد از برداشت پیاز، نوبت به برداشت محصول دیگر آنها رسیده اما هنوز از مشکلات مطالبات برداشت پیشین خود سخن می‌گویند. باید دید که آیا واقعا سخنان مسئولان تعاون روستایی جای امیدواری دارد یا کشاورزان باید با این رویه کنار بیایند؟

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

انتهای پیام/2247/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول