اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان:

زبان گفتاری در تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید حفظ شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: با توجه به اینکه هر فرد بسته به نوع مسئولیت خود بیان متفاوتی از واژه‌ها دارد، لازم است در تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس زبان گفتاری حفظ شود.

زبان گفتاری در تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید حفظ شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهدی ابوالحسنی در مراسم نقد کتاب «آخرین ستاره» شامل دست نوشته های شهید حسین کهتری دیده‌بان لشکر 14 امام حسین (ع) اظهار کرد: شهید حسین کهتری از سال 60 تا اواخر 65 در جبهه‌ها حضور داشته و از سال 65 تا 68 که دوره مجروحیت تا شهادت را طی کرده از جبهه و گزارش درباره آن غافل نبوده است.

وی با اشاره به اینکه بنابراین این کتاب را می‌توان زمان‌شمار جنگ بر شمرد، افزود: ما یادداشت‌های روزشمار  از شخصیت‌های روحانی، سیاسی، فرهنگی در طول تاریخ داریم که هنگام تدوین به دلیل ادواری بودن لزومی به استفاده زیاد از عناوین داخلی در متن خود ندارند و با یک عنوان کلی می‌توان به روزها اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان افزود: اما این کتاب نیازمند عناوین داخلی برای بخش‌های مختلف خود بوده که در تدوین کتاب رعایت نشده است و گاهی مطلب مربوط به یک عنوان در چند صفحه بعد بیان شده است

وی تاکید کرد: در خاطرات ضبط شده، ثبت شده و تاریخ شفاهی زبان گفتاری باید حفظ شود چرا که همانطور که یک روحانی، یک فرد سیاسی زبان خود را دارند یک دیده‌بان نیز اصطلاحات خود را دارد

ابوالحسنی با اشاره به اینکه زبان گفتاری این کتاب مناسب انتخاب شده است، ادامه داد: ما در این کتاب با تعدد اصطلاحات نظامی زیادی روبرو هستیم اما باید توجه داشته باشیم که این کتاب برای عموم مردم نوشته شده و قرار نیست تنها افراد نظامی از آن استفاه کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین تدوین‌کننده باید به اصطلاحات نظامی، فنی و تاریخ وقایع و عملیات‌های انجام شده در پاورقی اشاره می‌کرد که امیدوارم در چاپ‌های بعدی این کار انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تغییراتی در متن کتاب تصریح کرد: زمانی که قرار است زبان گفتاری حفظ شود حق تغییر برخی واژگان را نداریم و باید به همان شکل حفظ شود تا ساختار زبان تغییر نکند و بعد اگر نیازمند توضیح بود می‌توان در پاورقی این توضیح‌ها را رعایت کرد.

وی تاکید کرد: زمانی که دفترچه‌های شهید کهتری را بررسی کنیم نثر روان، ساده، خط خوب و هچنین رعایت قواعد نگارشی توسط شهید کهتری انسان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد به گونه‌ای که چاپ مستقیم دست نوشته‌های شهید نیز می‌توانست تأثیرگذار باشد اما در تدوین کتاب این نکات نگارشی به درستی رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه شهید کهتری در این یادداشت‌ها بی‌پرده و صریح تاریخ جنگ را به صورت روزشمار بیان کرده است، افزود: طریقه روایت شهید از خاطرات جنگ بسیار مناسب و زیباست و وی تحلیل‌های مناسبی نیز با استفاده از مشاهدات و شنیده‌هایش ارائه کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: این کتاب نگاهی حقیقی به دفاع مقدس دارد و نقدر جذاب است که خواننده با علاقه تا انتهای کتاب را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول