اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

رئیس جبهه ترکمان عراق در گفتگو با فارس:

نامگذاری مناطق مورد اختلاف به «مناطق کردستانی» قانون شکنی است

خبرگزاری فارس: رئیس جبهه ترکمان عراق اظهارات مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق درباره نامگذاری مناطق مورد اختلاف به مناطق کردستانی خارج از اقلیم را قانون شکنی برشمرد.

نامگذاری مناطق مورد اختلاف به «مناطق کردستانی» قانون شکنی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کرکوک، جبهه ترکمان عراق اظهارات مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در خصوص نامگذاری مناطق مورد اختلاف به «مناطق کردستانی خارج از اقلیم» را به مثابه قانون شکنی دانست.

این جبهه اصلاح قانون اساسی به منظور یافتن عبارتی که با این مناطق مطابقت داشته باشد، خواستار شده و تاکید کرد که اغلب ساکنان کردستان عراق ترکمن هستند.

مناطق مورد اختلاف هویت تاریخی و فرهنگی ترکمنی دارد

«ارشد الصالحی» رئیس جبهه ترکمان و یکی از نمایندگان پارلمان عراق به خبرنگار فارس گفت: هویت برخی مناطق عراق، هنوز مورد اختلاف است و به عقیده ترکمن‌ها بسیاری از مناطقی که از آن تحت عنوان «مناطق مورد اختلاف» یاد می شود، هویت تاریخی و فرهنگی ترکمنی دارد.

وی گفت: اظهارات بارزانی مبنی بر اینکه باید نام مناطق مورد اختلاف به «مناطق کردستانی خارج از اقلیم» تغییر یابد، آشکارا با قانون تعارض دارد.

الصالحی با تاکید بر اینکه سرنوشت این مناطق فقط با خواست و اراده ساکنان آن و از طریق گفت و گو و توافق سیاسی تعیین خواهد شد، بغداد و اربیل را به خویشتن‌داری و حفظ آرامش فراخوانده و از آنان خواست از تنش امنیتی و سیاسی در این مناطق خودداری کنند.

این نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: هنگامی که قانون دولت انتقالی عراق تدوین شد ما با نامگذاری این مناطق تحت عنوان «مناطق مورد اختلاف» مخالفت کرده و بازنگری در آن را خواستار شدیم، جبهه ترکمان از این مناطق تحت عنوان مناطق «متفاوت سیاسی» یاد می کند.

وی از بغداد و کردستان عراق خواست با توجه به اینکه بیشتر ساکنان این مناطق ترکمن هستند، نیروهای خود را از این منطقه بیرون ببرند.

این در حالی است که «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در پی تنش روابط با بغداد، جمعه دستور داد نام مناطق مورد اختلاف را به «مناطق کردستانی خارج از اقلیم» تغییر دهند و دیگر از واژه مناطق مورد اختلاف درباره این مناطق که شامل کرکوک هم می‌شود، استفاده نشود.

رئیس منطقه کردستان اعلام کرده است: این تصمیم، به منظور دفاع از هویت کردستانی این مناطق از نظر تاریخی، جمعیتی و فرهنگی و بر اساس بند 1 قانون مصوب سال 2005 گرفته شده است.

این درحالی است که دفتر «نوری مالکی» نخست‌وزیر و برخی شخصیت‌های حکومت مرکزی بغداد مدتی است به جای عبارت مناطق مورد اختلاف از عبارت مناطق «مختلط» استفاده می‌کنند.

همچنین کریم علیوی نماینده پارلمان عراق اظهارات مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق را در این خصوص، غیر قانونی دانست.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول