اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آب و فاضلاب شهری جدی بگیرد

خطر نفوذ فاضلاب به آب آشامیدنی «مهریان» یاسوج +عکس

خبرگزاری فارس: بعد از 20 روز قطع آب شرب بخش‌هایی از دو منطقه مهریان و مادوان، اکنون نگرانی‌هایی میان مردم در ارتباط با خطر تماس و نفوذ فاضلاب به آب آشامیدنی این مناطق به وجود آمده است.

خطر نفوذ فاضلاب به آب آشامیدنی «مهریان» یاسوج +عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، بخش‌هایی از شهر مادوان و روستای بزرگ مهریان در حالی 20 روز را بدون آب به سر بردند که خیابان‌ها و کوچه‌های آنها غرق در سیلابی است که به علت شکستگی لوله انتقال آب این مناطق به وجود آمده است.

تعجب نکنید، این تصویر یک روز بارانی در یاسوج و روستای مهریان را نشان نمی‌دهد بلکه ترکیدگی لوله آب این روستا در چندین روز چنین صحنه‌هایی را به‌وجود آورده است، صحنه‌هایی که این سئوال را در اذهان به وجود می‌آورد که آیا صرفه‌جویی در مصرف آب فقط برای مردم است یا مسئولان هم باید نسبت به این موضوع مهم حساس، مسئولیت‌پذیر باشند؟

اما همه ماجرای قطع 20 روزه آب در نزدیک‌ترین شهر و روستا به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیست، بلکه موضوع نگران کننده‌تر در این زمینه، خطر تماس آب آشامیدنی این دو منطقه با فاضلابی است که از  زیر پل ارتباطی پایین جاده با بالای آن می‌گذرد.

اکنون که لوله انتقال آب بخش‌هایی از روستای مهریان و قسمت پایین جاده در شهر مادوان و شهرک فرودگاه از نزدیکی پل محل عبور فاضلاب دچار شکستگی شده است، مشاهدات خبرنگار فارس حاکی از آن است که فاضلاب جاری در این محل به لوله انتقال آب نفوذ کرده و این موضوع خطرات زیادی را برای سلامتی مردم ایجاد خواهد کرد.

در این تصویر، پل مورد نظر در این گزارش نشان داده شده که محل عبور فاضلاب است و خط لوله آب از این نقطه دچار شکستگی  شده است، فاضلاب در این نقطه به لوله خط لوله انتقال آب شرب این دو منطقه نفوذ کرده است.

محمدزمان پاراد، رئیس اداره آب و فاضلاب شهر مادوان که در محل شکستگی لوله انتقال آب شرب مهریان و مادوان حضور داشت، به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه با برخورد تیغ بیل‌ مکانیکی اداره‌کل راه و شهرسازی، این لوله دچار شکستگی شده و چون این لوله فلزی از زیر زمین و حد فاصل عرض بلوار مهریان به بلهزار می‌گذرد، امکان تعمیر اصولی این خط لوله وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که این اقدام موجب تماس آب این دو منطقه با فاضلاب رد شده در زیر این پل و آلوده شدن آن می‌شود، گفت: از دو طرف خیابان به فاصله چند متر خط لوله سابق را قطع کردیم تا از فاضلاب فاصله بگیرد ولی چون این لوله از قسمت زیر پل دچار شکستگی نشده است، احتمال آلوده شدن آب به فاضلاب وجود ندارد.

پاراد ادامه داد: براساس قانون می بایست، اداره‌کل راه و شهرسازی هزینه تعمیر و اتصال این خط لوله را بپردازد ولی متأسفانه زیر بار آن نرفته است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهر مادوان تصریح کرد: آب منطقه مهریان به تازگی به شرکت آب و فاضلاب شهری واگذار شده و چون شبکه احداث شده کاملا روستایی است، اجرای اصولی این شبکه نیازمند زمان و اعتبار است.

به گزارش فارس، تعداد زیادی از مردم مهریان با حضور در محل شکستگی لوله، از عملکرد آب و فاضلاب شهری انتقاد کردند و خواستار رسیدگی مسئولان ارشد به وضعیت آب این روستا به لحاظ بهداشتی شدند.

این افراد در جمع خبرنگاران مدعی شدند که آب مهریان به صورت مستقیم و غیراصولی از چشمه وارد لوله انتقال آب می‌شود و  علاوه برگل و لای مشکلات دیگری را نیز به وجود خواهد آورد.

گفتنی است، وقتی خبرنگار فارس قصد تهیه عکس از برخی عملیات تعمیر شکستگی خط لوله انتقال آب شرب مهریان و مادوان را داشته، با ممانعت و برخورد غیر متعارف برخی افراد مسئول رویرو شد که در عرصه کار اطلاع‌رسانی جای تعجبی و البته تأسف داشت.

از این رو فارس وظیفه خود می‌داند به عنوان رسانه پی‌گیر علاوه بر انعکاس خدمات دولتمردان به ویژه در بحث آب و فاضلاب نقاط ضعف و نارسایی‌ها را نیز برای رفع مشکلات مردم پیگیری کند. 

‌انتهای ‌پیام/82005/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول