اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نگاه رسانه‌های ترکیه به سیاست‌های اردوغان در قبال سوریه

اردوغان؛ ضدقهرمانی که در سوریه می‌بازد

خبرگزاری فارس: رسانه‌های ترکیه این روزها از سیاست‌های اشتباه آنکارا در سوریه و بازیگری در عرصه‌ای که در هر حالت به ضرر ترکیه تمام خواهد شد، به شدت انتقاد می‌کنند.

اردوغان؛ ضدقهرمانی که در سوریه می‌بازد

به گزارش خبرگزاری فارس، تحلیل‌گران سیاسی ترکیه بر این باورند که آنکارا در بحران سوریه، سیاست اشتباهی را دنبال کرده است و با وجود اینکه ابقای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به ضرر ترکیه خواهد بود، اما سقوط آن نیز نمی‌تواند در دراز مدت به نفع حزب عدالت و توسعه ترکیه باشد به همین دلیل می‌توان گفت که بازیگری ترکیه در سوریه، دو سر شکست است.

نویسنده و تحلیل‌گر روزنامه ملیت

«قدری کورسیل» در روزنامه ملیت در مقاله‌ای با تیتر «اگر اسد سقوط کند چه خواهد شد؟» از تاثیرات منفی این امر بر ترکیه سخن گفت و نوشت: تحولاتی روی داده است که می‌تواند به سقوط رئیس جمهور سوریه تسریع بخشد.

پس از تشکیل ائتلاف ملی سوریه که گفته می‌شود از شورای ملی سوریه فعال‌تر است تمام تلاش‌ها وقف یکی کردن معارضان مسلح در زیر یک سقف واحد شده است. در هفته گذشته 260 معارض مسلح تحت نظارت آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه، عربستان و امارات متحده عربی در «آنتالیا» گرد هم آمدند و بر انتخاب یک شورای عالی نظامی متشکل از 30 عضو و یک رئیس ستاد مشترک توافق کردند.

اگر نیروهای جهادی جهانی بر سلاح‌هایی که این شورای عالی نظامی به آن تجهیز خواهد شد، دست یابند، پس از خروج از لوای شورای نظامی، می‌روند که کشورهای بحران‌زده جدید دیگری را تحت کنترل در آورند و خود را در قبال این کشورها مسئول خواهند دانست.در نتیجه دولت‌هایی که با تجهیز معارضان مسلح به سلاح‌های پیشرفته و موشک‌های ضدتانک و ضدهوایی موافقت کرده‌اند نفس راحت خواهند کشید. همان کشورهایی که نگران دستیابی القاعده به این سلاح‌ها بودند!

همه می‌دانند که معارضان سوری پیش از حمله مقتدرانه به دمشق و حلب تلاش می‌کنند تا به این سلاح‌ها دست یابند و توازن قوای لازم را با ارتش این کشور که از نیروی هوایی مجهز و سلاح‌های سنگین برخوردار است ایجاد کنند. طبیعتا رفتن فوری اسد برای ترکیه ضروری است و باقی ماندن اسد برای مدت یک یا دو سال به منزله یک مصیبت برای این کشور به شمار می‌رود.

اما از سوی دیگر سقوط اسد در یک بازه زمانی کوتاه نیز به نفع سیاست خارجه ترکیه یا حزب عدالت و توسعه نیست و موجب خواهد شد ترکیه همچنان حتی در مرحله پس از سقوط اسد در سردر گمی باشد و این به دلیل نتایج منفی سیاست اشتباه حزب عدالت و توسعه در قبال سوریه است.

رؤسای سیاست خارجه حزب عدالت و توسعه، زمانی که تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد اخوان المسلمین قرار دارند بازی را با نتیجه یک بر صفر آغاز کردند و پیش افتادند. بر این اساس اگر اخوان بر حاکمیت سوریه پیروز شود و آن را تحت کنترل خود درآورد، همه چیز به طور ناگهانی به نفع ترکیه خواهد بود اما در شرایط کنونی این امر بعید به نظر می‌رسد.

اگر به بهانه قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه در یک مکان امن، علیه این کشور اقدام نظامی خارجی صورت گیرد و در نتیجه آن، رژیم حاکم بر سوریه سقوط کند دستیابی اخوان المسلمین به قدرت در این کشور امری مخالف قوانین طبیعی خواهد بود.

در نتیجه می‌توان گفت سقوط اسد برای ترکیه پیامدهای ذیل را خواهد داشت.

1- سوریه مانند لبنان خواهد شد: به دلیل جنگ‌های داخلی و سیاست خارجه و طائفه‌گری برای اقلیت‌های مذهبی - مشابه آنچه که در لبنان است - این کشور به ترکیه به عنوان یک متخاصم نگاه خواهد کرد.

2-باراخلاقی و مسئولیتی که بر گردن ترکیه خواهد افتاد: به دلیل سیاست خارجه اتخاذی ترکیه که موجب شده این کشور یک طرف درگیری در این جنگ باشد و در انتقال اسلحه به معارضان مسلح نیز سهیم بوده یک مسئولیت اخلاقی بر گردن ترکیه خواهد بود. لذا ترکیه مسئولیت زیادی در جنایاتی که در حق شهروندان سوری صورت خواهد گرفت، خواهد داشت.

3-توسعه و گسترش یافتن مسئله کردها: مسئله کردها با سقوط اسد گسترده‌تر خواهد شد و به دلیل نقش اساسی کردها در سیاست سوریه، این پرونده، بعد منطقه‌ای خواهد گرفت.

4-تجهیز و تسلیح حزب کارگران کردستان: این احتمال نیز وجود دارد که حزب کارگران کردستان (با شاخه نظامی پ ک ک) از طریق سوریه به سلاح‌های پیشرفته دست یابد.

5-هدف قرار گرفتن ترکمان‌ها: اقلیت ترکمان سوریه نیز در واکنش به اینکه در این بحبوحه و گیرودار به طور غیرمسئولانه‌ای دخالت داده شدند، مورد هدف قرار خواهد گرفت.

6-مشکل القاعده

برخی از این پیامدها، ارتباط مستقیمی با سیاست خارجه حزب عدالت و توسعه ترکیه دارند.

دیدگاه یکی دیگر از تحلیل‌گران و نویسندگان ترکیه

در همین راستا «محمد علی بیراند» نویسنده و تحلیلگر سیاسی ترکیه طی سخنرانی در کنفرانس سیاست جهانی که در شهر cannes فرانسه برگزار شد به نمایندگی از کشورش به بررسی چندین مسئله از جمله پرونده سوریه پرداخت. وی در روزنامه بوستا نیز در این باره و مسائل مطرح در این کنفرانس نوشت: من در کنفرانسی شرکت کردم که در آن شخصیت‌های بلند پایه‌ای با اطلاعات تائید شده شرکت داشتند.

«ادوارد جیرجیان» یک دیپلمات آمریکایی که چندی پیش سفیر آمریکا در سوریه بود و چندین بار با بشار اسد دیدار داشته نیز در این کنفرانس با یک گزارش حاضر بود و معتقد بود که سقوط اسد امر ساده‌ای نخواهد بود.

همه می‌دانند که واشنگتن نمی‌خواهد در سوریه دخالت نظامی کند. این امر به دو دلیل است. اول اینکه آمریکا نمی‌خواهد سناریوی عراق و افغانستان تکرار شود زیرا اکنون نیز نمی‌داند چگونه خسارت‌ها و غرامت‌های این دو کشور را پرداخت کند.

دلیل دوم نیز این است که همه تاکنون قدرت دولت سوریه را دست کم گرفته‌اند و هیچ کس نمی‌داند که میزان توانمندی واقعی ارتش سوریه که همه را گیج کرده، چقدر است؟

جیرجیان می‌گوید: تا زمانی که جنگ داخلی در سوریه روی ندهد، ما نخواهیم توانست حرکتی کنیم. لذا باید منتظر زمان مناسب آن باشیم. از سوی دیگر در این انتظار ما نیز یک مشکل وجود دارد. در مرحله پس از سقوط اسد، اسلامگرایان رادیکالیسم بر حاکمیت کشور مسلط خواهند شد و این امر به تقسیم کشور و خونریزی و قربانی شدن تعداد بیشتری از مردم منجر خواهد شد.

بیراند معتقد است: بیشترین سؤالی که اکنون مطرح است این می‌باشد که آیا اردوغان مرتکب حماقت دخالت نظامی در سوریه خواهد شد؟ همه اطمینان دارند که چنین امری محقق نخواهد شد. به همین دلیل نیز توانستیم تا حدودی حاضران در این کنفرانس را متقاعد کردم.

شبکه اولوصال ترکیه

شبکه اولوصال یک خبر از حمله شبه نظامیان ارتش آزاد سوریه به ارتش ترکیه در گذرگاه مرزی «جیلوی کوزو» (باب الهوی) منتشر و اعلام کرد: در شهر «الریحانیة» از توابع استان هاتای (در منطقه اسکندرون) تعدادی از تروریست‌های سوریه به عناصر ارتش ترکیه حمله کردند. این اتفاق در گذرگاه مرزی باب الهوی روی داد و یک گروه مسلح سوری قصد داشت یکی از دوستان خود را راهی ترکیه کند. افراد مسلح مسئول در این گذرگاه می‌گویند که از آنها خواسته شده تا به این فرد اجازه ورود به خاک ترکیه را بدهند. نیروهای ترکیه از او گذرنامه خواستند اما تروریست‌ها اصرار کردند که به دوستشان اجازه ورود به خاک ترکیه داده شود اما ترک‌ها نپذیرفتند به همین دلیل دو طرف با یکدیگر مشاجره کردند و سپس درگیر شدند و در نهایت نیز تروریست‌ها میدان را خالی کردند.

گفتنی است که اداره این گذرنامه در طرف تحت سیطره معارضان مسلح است و در حد فاصل میان دو طرف این گذرگاه نزدیک به 300 فرد مسلح حضور دارند.

روزنامه صول: چه کسانی و چگونه در جنگ احتمالی علیه سوریه شرکت خواهند کرد

مجله فرانسوی lepoint فرانسه نوشت که 2600 نظامی فرانسوی و انگلیسی در دو هفته نخست ماه تشرین الثانی در کوه‌ها و سواحل آلبانی برای آماده شدن به منظور حمله نظامی به سوریه، مانورهایی را انجام دادند انتخاب آلبانی‌ نیز به این منظور صورت گرفت که جغرافیای آن مشابه دو استان «لاذقیة» و «طرطوس» سوریه بود.

روزنامه صول ترکیه نیز با درج همین خبر به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع فرانسه نوشت: ترکیه، اردن و برخی کشورهای عربی دیگر و آمریکا در هر گونه حمله نظامی احتمالی علیه سوریه مشارکت خواهند کرد و سناریوی مشابه لیبی را در این کشور کلید خواهند زد.

در این عملیات هواپیمابرهای فرانسوی Charles De Gaulle و هواپیمابرها آمریکایی Uss Eisenhower و 5 ناوشکن انگلیسی مشارکت خواهند داشت.

روزنامه قبرسی Filleleftheros نیز نوشت که از اراضی قبرس به عنوان پایگاهی برای ارتش انگلیس و حمله نظامی علیه سوریه استفاده خواهد شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول