اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

تحویل 11500 ‌واحد دامی در مناطق زلزله‌زده ارسباران

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از ساخت و تحویل بیش از 11 هزار و 500 واحد اماکن دامی اعم از احداث شده با تسهیلات بانکی، پیش ساخته طرح سپاه و بنیاد بتن در مناطق زلزله‌زده اهر، هریس، ورزقان و تبریز خبر داد.

تحویل 11500 ‌واحد دامی در مناطق زلزله‌زده ارسباران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه کار گروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی، ضمن تشریح اقدامات کامل این کارگروه در مناطق زلزله‌زده استان اظهار کرد: با وقوع زلزله در منطقه ارسباران، زیرساخت‌های بخش کشاورزی در شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، تبریز، کلیبر، خداآفرین، مرند و سراب دچار خسارت 30 تا 100 درصدی شده و آسیب دید و از این بابت بیش از 198 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد.

وی تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی استان نظر به وظیفه ذاتی خود در این زمینه برای حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی و روستائیان آسیب دیده که جز دامداری و زراعت اشتغالی ندارند و منبع درآمد و امرار معاش آنها از این طریق صورت می‌گیرد، به منظور ایجاد شرایط لازم برای بازگشت به زندگی عادی و از سرگیری تولید محصول، تمام تلاش خود را از زمان وقوع حادثه تا به حال به کار بسته است.

این مسئول افزود: سازمان در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده و لازم می‌دانم در این مسیر از همکاری‌های ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران تشکر و قدردانی کنم.

محمدیان با بیان اینکه آمار اماکن دامی تکمیل شده مربوط به تا بیستم آذر‌ماه است، گفت: این تعداد اماکن دامی احداث شده از محل کمک‌های بلاعوض دولت و تسهیلات کم‌بهره بانکی در مناطق روستایی زلزله‌زده، با بسیج صد‌ها اکیپ نصب شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی از تشکیل 18 هزار و 217 پرونده افراد خسارت دیده در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: تاکنون 16 هزار و 184 مورد از آن برای اخذ تسهیلات به بنیاد مسکن ارسال شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه از این تعداد تاکنون 15 هزار و 249 مورد برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شده است، افزود: تسهیلات بانکی بیش از 10 هزار و 243 مورد تاکنون پرداخت شده است.

محمدیان با بیان اینکه واحدهای تخریب شده از زلزله شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین، مرند و سراب نیز به آمار نهایی اضافه شده است، ادامه داد: برای ساخت اماکن دامی تخریب شده این مناطق، علاوه بر تسهیلات بانکی با کارمزد 4 درصد، از تسهیلات ویژه کارگروه توسعه کشاورزی نیز اقدام شده است.

وی از کمک‌های بلاعوض دولت برای ساخت اماکن دامی پیش ساخته به آسیب دیدگان این مناطق به مبلغ 30 میلیون ریال و همچنین مبلغ 50 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد 4 درصد، با تنفس 3 ساله و بازپرداخت 12 ساله خبر داد و گفت: برای توسعه اماکن دامی آسیب دیده در این مناطق توسط بهره‌برداران، مبلغ 50 میلیون ریال نیز از محل اعتبارات توسعه کشاورزی با کارمزد 7 درصد، تنفس دو ساله و بازپرداخت پنج ساله پرداخت شده است.

محمدیان با بیان اینکه ساخت اماکن دامی از محل کمک‌های بلاعوض دولتی به آسیب‌دیدگان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت بنیاد بتن انجام می‌گیرد، گفت: اماکن دامی در قالب دو طرح پیش ساخته 24 متری به صورت قوصی و 18 متری با اسکلت فلزی احداث شده و به صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: 75 درصد اماکن دامی تخریب شده بازسازی شده است.

محمدیان به بیرون کشیدن لاشه احشام تلف شده و دفن بهداشتی 4 هزار و 616 راس و سمپاشی و ضدعفونی 897 هزار و 800 مترمربع از مناطق آلوده برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک دام و انسان اشاره کرد و افزود: اعزام اکیپ دامپزشکی برای درمان رایگان 89 هزار و 624 راس از احشام، واکسیناسیون 120 هزار دام،  فنس‌کشی برای ایجاد جایگاه‌های موقت دامی به میزان 102 هزار و 865 مترمربع، خرید توافقی و حمل محصولات تولیدی بهره‌برداران توسط سازمان تعاون روستایی به میزان یک‌هزار و 629 تن، اختصاص 26 باب انبار برای حفاظت و ذخیره محصولات کشاورزی بهره‌برداران، تامین 5 هزار و 995 تن کود و یک‌هزار و 281 تن بذر مورد نیاز بهره‌برداران این مناطق برای کشت پاییزه در مساحت 100 هزار و 170 هکتار از جمله اقدامات صورت گرفته توسط سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در مناطق زلزله‌زده بوده است.

وی همچنین ایجاد هماهنگی با سازمان اتکا و کشتارگاه‌های دام برای خرید احشام بهره‌برداران آسیب دیده در مناطق زلزله‌زده برای ممانعت از سودجویی دلالان و واسطه‌ها، هماهنگی با صندوق بیمه کشاورزی برای پرداخت غرامت واحدهای بیمه شده در هفته اول زلزله به میزان 307 میلیون ریال و اعزام کارشناسان آب و خاک به مناطق زلزله‌زده برای رفع سریع مشکلات پدیده آمده در کانل‌های آبیاری، استخرها، قنوات و چاه‌های آب کشاورزی جهت جلوگیری از آسیب به باغات و مزارع از این ناحیه را از دیگر اقدامات در این بخش عنوان کرد.

وی افزود: همچنین اعزام اکیپ‌های سمپاشی به باغات و مزارع با هدف مبارزه با آفات و بیماری‌ها، هماهنگی با شرکت تراکتورسازی ایران برای تعمیر و بازسازی رایگان ناوگان زراعی آسیب دیده از حادثه، حضور مداوم کارشناسان کشاورزی در منطقه با هدف رسیدگی سریع به مشکلات احتمالی پیش آمده از این حادثه، نظارت مستمر کارشناسان سازمان نظام مهندسی بر نحوه احداث اماکن دامی مقاوم و نیز صدور مجوز کاربری اراضی به تعداد 97 مورد و واگذاری بیش از 63 هکتار از اراضی ملی برای ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده ارسباران از دیگر اقدامات این سازمان بوده است.

انتهای پیام/60001/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول